تلفن همراههک و امنیت

چگونه از بازیابی کردن حافظه گوشی جلوگیری کنیم؟

ریکاوری یا بازیابی کردن حافظه گوشی یکی از نگرانی های همیشگی افرادی است که قصد فروش گوشی خود را دارند. چراکه فایل های موجود روی حافظه گوشی حتی پس از فرمت کردن دستگاه باز هم قابل بازیابی و استفاده مجدد هستند.
به همین خاطر افرادی که قصد فروش گوشی خود را دارند همیشه از این نگرانند مبادا اطلاعات شخصی آن‌ها به دست خریدار بیفتد و مورد سوء استفاده قرار گیرد.
غیر قابل بازیابی کردن فایل‌ها در گوشی
اگرچه صد درصد نمی‌توان مطمئن بود پس از پاک کردن حافظه گوشی، یا حتی شکستن آن، فایل‌ها دوباره بازیابی نشوند؛ روش‌هایی وجود دارد که تا حد زیاد جلو ریکاوری فایل‌ها را می‌گیرد و کار را سخت می‌کند.

چرا فایل‌ها با زدن دکمه Delete پاک نمی شوند؟

زمانی که شما فایلی را از روی حافظه دستگاه پاک کنید آن فایل، که می‌تواند در هر فرمتی باشد، واقعا از روی حافظه پاک نمی‏‌شود. در واقع با زدن دکمه Delete سیستم عامل گوشی تا زمانی که به حافظه و فضای اشغال شده توسط فایل پاک شده نیاز نداشته باشد، آن را پاک نمی کند، بلکه آن فایل را پنهان می‌کند و جای آن خالی نشان می‌دهد.

دلیل اول آن است که پاک کردن واقعی فایل‌ها عمر حافظه را کوتاه می‌کند. سیستم عامل سعی می‌کند تا جای ممکن از نوشتن اضافه روی حافظه پرهیز کند تا عمر آن دیرتر به پایان برسد.

دلیل دوم نیز آن است که پاک کردن واقعی فایل‌ها به نسبت پنهان کردن آنها کندتر انجام می‏‌شود؛ به این ترتیب این کار موجب صرفه جویی در وقت و سریع‌تر انجام شدن کار‌ها می گردد.

غیر قابل بازیابی کردن فایل‌ها در گوشی
راه های جلوگیری از بازیابی کردن حافظه گوشی

البته راه حل قطعی برای اینکار وجود ندارد. حتی اگر شما گوشی را بشکنید نیز ریکاوری فایل های پاک شده امکان پذیر است. اما با اقدامات زیر شما می توانید بازیابی فایل ها را سخت تر کنید.

حافظه گوشی خود را رمزنگاری کنید

رمزنگاری کردن اصلاعات گوشی تغییری در روند معمول ذخیره‌سازی و پاک کردن فایل‌ها رخ نمی‌دهد، اما اطلاعات رمزنگاری شده شما پس از بازیابی قابل خواندن نیست و کسی نمی‌تواند به راحتی از آن‌ها سو استفاده کند.برای رمزنگاری کردن اطلاعات گوشی خود وارد بخش Settings شوید؛ سپس به بخش Security بروید و از گزینه Encrypt Phone برای رمزنگاری کردن اطلاعاتتان استفاده کنید. پس از پایان کار رمزنگاری گوشی خود را فکتوری ریست کنید.

فراموش نکنید، بسته به برند گوشی شما، جای گزینه Encrypt Phone ممکن است متفاوت باشد. همچنین به یاد داشته باشید پروسه رمزنگاری کردن گوشی چیزی حدود ۱ ساعت یا بیشتر زمان خواهد برد.

گوشی را با فایل های بدرد نخور پر کنید

همانطور که قبلا اشاره شد، سیستم عامل ها تا زمانی که به فضای هارد نیاز نداشته باشند، فایل های پاک شده را حذف نمی کنند. از این رو بهتر است حافظه گوشی را با مجموعه‌ای فایل‌های به‌دردنخور و غیرحساس پر کنید تا جای فایل‌های اصلی شما را بگیرند.از فایل‌هایی مثل فیلم، موسیقی، تصاویر غیر شخصی و هرچیز دیگری که برای شما اهمیت ندارد می‌توانید برای پر کردن حافظه گوشی استفاده کنید.

وقتی این کار را انجام دادید بار دیگر گوشی خود را فکتوری ریست کنید تا اگر خریدار به دنبال بازیابی فایل‌های شما رفت فقط مجموعه‌ای از فایل‌های به درد نخور را پیدا کند.

با انجام دادن هر یک از این دو کار بازیابی کردن حافظه گوشی تا حدی زیادی سخت و مشکل می‎شوند. در نتیجه می‌توانید با خیال راحت گوشی خود را به شخص دیگری بفروشید و نگران سو استفاده از اطلاعات شخصی ذخیره شده روی گوشی نباشید.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا