بازیبازی های ایرانی

برترین بازی های که در مورد ایران ساخته شده اند/ بازی های تاریخی ایرانی/ بازی هخامنشیان+جزئیات

چه کسی می‌تواند بگویید علاقه‌ای به بازی کردن عنوانی که در کشورش رخ می‌دهد را ندارد. مخصوصا برای ما گیمرهای ایرانی که سال‌هاست از نعمت ترجمه بازی‌های بزرگ به زبان فارسی محرومیم. در چنین شرایطی تجربه کردن بازی هایی در مورد ایران و بازی‌ای که در ایران اتفاق می‌افتد لذتی دو چندان دارد. از این منظر عناوین مشهور فراوانی وجود دارند که بخشی از حوداث آن‌ها در ایران رخ می‌دهد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

Prince of Persia

سال عرضه : 1989

بازی Prince of Persia

تقریبا همه شما با مجموعه Prince of Persia آشنا هستید. مهم‌ترین مجموعه دنیای سرگرمی که حول محور قهرمانی ایرانی است.شاید از اولین بازی هایی در مورد ایران باشد که شما با آن آشنا شده اید. تا به امروز 12 قسمت از این سری ساخته شده و قرار سیزدهمین شماره آن که در حقیقت بازسازی عنوان مشهور Sands of Time است در اختیار مخاطبان قرار بگیرید. با این حال نسخه اول این بازی که در سال 1989 روانه بازار شد به عنوان نخستین بازی تاریخ شناخته می شود که در ایران باستان جریان داشت. داستان بازی زمانی اتفاق می افتد که شاه ایران مشغول نبرد در سرزمین دیگری است و وزیر طماع او جعفر از این فرصت استفاده کرده تا دختر شاه را به عنوان همسرش اختیار کند و جایگزین شاه شود. با این حال دختر مخالف است و حالا این وظیفه معشوقه او یعنی شخصیت اصلی بازی است که از شاهزاده پارسی محافظت کند. با توجه به اینکه منبع اصلی جردن مکنر برای این بازی داستان‌های هزار و یک شب بود در نتیجه عنوان نهایی از منظر معماری و ظاهر شخصیت ها و اسم گذاری چندان به رسوم ایران باستان وفادار نبود هرچند مکنر بعدها با خواندن شاهنامه توانست در نسخه های بعدی Prince of Persia به خوبی بخش هایی از فرهنگ ایران باستان را به نمایش بگذارد.

Age of Empires II: The Age of Kings

زمان عرضه : 1999

بازی Age of Empires II: The Age of Kings

برای بسیاری از گیمرهای ایرانی Age of Empires II بازی بود که برای اولین بار طی آن شاهد حضور نژاد کشورشان به عنوان جهبه قابل بازی بودند.  استفاده از کلمات فارسی نیز مزید علت شد تا این بازی طی دوره ای به شدت بین پی سی بازی های وطنی به شهرت برسد. ایرانیان حاضر در Age of Empires II تلفیقی از سلسله‌های مختلفی است که طی قرون وسطی بر ایران حکومت می کردند هرچند عمده الهام سازندگان برای خلق این نژاد مربوط به امپراتوری ساسانی است. نژاد پارسی در Age of Empires II یکی از قدرتمندترین‌هاست مثلا فیل‌های جنگی تنها مختص این نژاد است. نژاد ایران همچنین میزبان یکی از سناریوهای بازی است. سناریویی که در دومین بسته الحاقی رسمی بازی با نام The Forgotten قابل بازی است. در این سناریو که بخارا نام دارد بازیکنان در نقش شاه خسرو یا همان خسرو انوشیروان پادشاه مشهور ساسانیان ظاهر خواهید شد. در این سناریو خسرو سعی می کند شکست ایران مقابل هپتالیان را جبران کند و اراضی از دست داده را از این خاندان باز پس بگیرند. در ادامه خسرو باید علاوه بر هپتالیان ، بر گوک‌ترکان هم غلبه کند. عرضه نسخه بازسازی Age of Empires II فرصت خوبی برای پی سی گیمرهای داخلی است که تا کنون این بازی را تجربه نکرده‌اند.

Serious Sam: The Second Encounter

زمان عرضه : 2002

بازی Serious Sam: The Second Encounter

سال‌ها پیش از اینکه شاهد مراحل جنجالی بتلفیلد 3 در ایران باشیم ، این استودیو کروتیم بود که در یکی بهترین شاهکارهای شوتر صنعت بازی به ایران سفر کرد. Serious Sam: The Second Encounter دومین قسمت از مجموعه سریوس سم یا به قول خیلی‌ها سم ماجراجو است ؛ عنوانی که نه تنها یکی از بهترین شوترهای سریع تاریخ است بلکه به خاطر جریان داشتن بخشی از آن در ایران باستان حداقل برای ما ایرانیان به شدت خاطره انگیز است. سم در اولین ماجراجویی خود به مصر باستان و در دومین ماجراجویی به بخش‌هایی مختلفی از سرزمین‌های کهن از جمله سرزمین مایاها ، سرزمین کهن لهستان و البته پرسپولیس یا همان تخت جمشید سفر می کند. با اینکه Serious Sam هیچ گاه از منظر داستانی عنوانی مشهور نبوده و سازندگانش هیچ وقت همه جزییات تاریخی را در آن رعایت نکرده‌اند ، اما طراحی پرسپولیس The Second Encounter در نوع خود فوق العاده است. استودیو کروتیم در این مرحله سعی کرده بسیاری از بنای مشهور تاریخی ایران از جمله دوران هخامنشی را در یک مکان گردآوری کند. استفاده از دیوار نوشته‌ها و طراحی‌های تخت جمشید ، بازسازی زیگورات چُغازَنبیل ، برج بابل و معبد گیلگمش از جمله بخش‌های مهم مرحله پرسپولیس Serious Sam: The Second Encounter است. با توجه به اینکه گرافیک این عنوان چند سال پیش بازسازی شد و اینکه گیم پلی این نسخه هنوز هم جز بهترین‌ها در بین شوترهای سریع است پیشنهاد می‌کنم حتما این بازی را تجربه کنید مخصوصا اینکه برای اجرای Serious Sam: The Second Encounter نیاز به سیستم قوی ندارید.

Eternal Darkness

سال عرضه : 2002

بازی Eternal Darkness

شاید برایتان جالب باشد بدانید که  Eternal Darkness نه تنها یکی از بهترین عناوین ترسناک تاریخ با متوسط نمره 92 است بلکه اولین عنوانی با درجه سنی بزرگسال بود که نینتندو آن را منتشر کرد. این بازی انحصاری گیم کیوب با وجود کسب نمرات فوق العاده آنچنان که حقش بود مورد توجه قرار نگرفت و چه خوب که حالا به بهانه این آیتم می‌توانیم آن را به گیمرها معرفی کنیم. بازی Eternal Darkness اثری دلهره آور سوم شخص است که در چند بازه زمانی کاملا مختلف و در چند لوکیشن متفاوت رخ می دهد و همه آن‌ها حول محور کتابی با نام Tome of Eternal Darkness است. بخش نخستی که این کتاب روایت می کند داستان یک ژنرال ارتش روم با نام Pious Augustus است. او از طرف مافوقش مامور می‌شود به سرزمین ایران سفر کند و شی باستانی را بدست آورد. او در ادامه وارد معبدی با نام شهر گمشده در ایران باستان می شود و در ادامه هم ما با شمشیر زنی ایرانی با نام کریم آشنا می شویم. همانطور که گفتیم حوادث Eternal Darkness در چند لوکیشن مختلف اتفاق می افتد هرچند منشا تمامی حوادث را می‌توان مربوط به این شهر خیالی در ایران باستان است. با توجه به نمرات عالی Eternal Darkness و همچنین روایت داستانی به شدت جذابش شاید حالا بهترین فرصت باشد که با استفاده با شبیه ساز این عنوان کلاسیک نینتندو که بخشی از آن در ایران باستان جریان دارد را تجربه کنید.

Civilization Series

زمان عرضه : 2005 (CIV IV) – 2010 (CIV V)

بازی Civilization Series

تمدن پارس و رهبران آن یعنی کوروش، داریوش و خشایارشاه و نیروهای گارد جاویدان آن‌ها همواره پای ثابت سری تمدن (Civilization) بوده‌اند. سازنده سری تمدن، سیدمایر (Sid Meier) خود یکی از طرفداران تاریخ ایران باستان است و براساس اهمیت آن در تاریخ جهان، هیچگاه از قرار دادن آن در میان تمدن‌های قابل انتخاب بازی غفلت نکرده‌. بازیکنان در این سری می‌توانند با انتخاب و با اتخاذ سیاست‌های درست ، تمدن پارس را بدل به بزرگترین امپراطوری تاریخ از نظر تکنولوژی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی کنند. در حالی که قسمت چهارم سری میزبان کوروش کبیر و خشایارشاه بود، در قسمت پنجم این دو رهبر جای خود را به داریوش کبیر دادند تا این که کوروش کبیر بار دیگر در قسمت ششم جایگاه خود را به عنوان نماینده تمدن ایران باستان در این سری بازپس گرفت. البته سازندگان به قراردادن رهبران تمدن پارس بسنده نکرده‌اند و لشگر جاویدان هخامنشی را که مجهز به نیزه‌های قابل پرتاب هستند را به عنوان نیروهای اختصاصی تمدن پارس در بازی قرار داده‌اند. از سوی دیگر کاخ آپادانا نیز به عنوان یکی از عجایب معماری دنیای باستان در قسمت ششم توسط تمدن های بازی قابل ساخت است.این بازی یکی از بازی هایی در مورد ایران است که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

Prince of Persia

زمان عرضه : 2008

بازی Prince of Persia

اگه بخواهیم بهترین نسخه Prince of Persia را انتخاب کنیم مشخصا گزینه اصلی Sands of Time خواهد بود اما مشکل اینجاست که محل اتفاقات این نسخه اصلا ایران نیست. البته از این چهارگانه بخش مهمی از نسخه‌های The Two Thrones و The Forgotten Sands در ایران جریان دارند ولی اگر بخواهیم یک نسخه از این سری که به معنای واقعی به رسوم ایرانیان باستان وفادار بوده را انتخاب کنیم قطعا گزینه‌ای بهتر از نسخه رییوت سال 2008 نخواهیم داشت. این بازی داستانش تلفیقی آزاد از داستان‌های آیین زرتشت و قصه‌های شاهنامه است. قصه نسخه 2008 هزاران سال پیش از حوادث بازی آغاز می‌شود ؛ اورمَزد طی نبردی اهریمن را زندانی کرده تا نگذارد او سرزمین ایران به تباهی بکشاند. سال ها بعد جوانی بی نام و نشان وارد این سرزمین شده و در ادامه پادشاه این سرزمین که خود زمانی خدمتگذار  اورمَزد بود با نابود کردن درخت زندگی که به نظر می رسد اشاره ای به «سرو کشمر» است ، باعث ازاد شدن اهریمن شده و حالا تباهی و سیاهی او به زودی این سرزمین را به نابودی خواهد کشاند. در ادامه این وظیفه جوان یا همان پرینس جدید داستان به همراه الیکا دختر پادشاه است که بر اهریمن غلبه کرده و او را دوباره زندانی کنند. نه تنها داستان Prince of Persia کاملا ایرانی است بلکه تعدادی از دیالوگ های الیکا هم به زبان فارسی بیان می شود.

حقیقت این است هیچ بازی در طول تاریخ تا این اندازه دقیق و وفادار به داستان‌های و آیین‌های کهن ایران نبوده و از این منظر باید  به اندرو والش نویسنده بازی و تیم یوبی سافت مونترال آفرین گفت.

Little Big Planet

زمان عرضه : 2009

بازی Little Big Planet

 یکی از بهترین انحصاری‌های سونی طی نسل هفتم کنسول‌ها بازی Little Big Planet بود ، عنوانی که با گرفتن متوسط نمره 95 به یکی از سه بازی برتر تاریخ سونی از منظر نمره تبدیل شد. همین نمرات به همراه فروش بالا سبب شد تا استودیو کمبریج سونی با همکاری مدیا مولکول خالقان اصلی بازی نسخه‌ای از این عنوان را برای PSP تهیه کنند. عنوانی که یک سال پس از نسخه PS3 و در سال 2009 در اختیار کاربران کنسول همراه سونی قرار گرفت و متوسط نمره بسیار خوب 87 را دریافت کرد. داستان این نسخه در حقیقت دنباله نسخه اصلی است و سک بوی در آن به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کند. هر بخشی از دنیای Little Big PlaneT با الهام از بخشی از جهان واقعی ساخته شده است. بخش‌هایی مثل Down Under  با الهام از سرزمین استرالیا ، یا جهان جن‌ها با نام The Bazzar که در حقیقت یک نمونه خیالی از ایران باستان است. در این مرحله سک بوی باید  چراغ جادو و جن داخلش را از پادشاه دزدان که یک میمون است باز پس بگیرد. چراغ جادویی که به سلطان سرزمین پارس تعلق دارد. این مرحله هم به مانند نسخه اصلی Prince of Persia به شدت حال و هوای داستان‌های هزار و یک شب را دارد. واقعا چه کسی فکرش را می کرد از بین هزاران بازی مهم این Little Big Planet نسخه PSP باشد که به ایران باستان سفر کند.این بازی یکی از جالب ترین بازی هایی در مورد ایران است که به بازار عرضه شده است.

0 A.D

سال عرضه : 2010 – 2021 (نسخه کامل رایگان)

بازی 0 A.D

نسخه دوم Age of Empires  تنها بازی استراتژی تاریخی نبود که نژاد ایران در آن قابل انتخاب بود و 0 A.D دیگر عنوان استراتژی مشهوری است که ایران یکی از نژادهای قابل بازی آن است. در نگاه نخست 0 A.D شباهت‌های فراوانی به Age of Empires دارد و این موضوع چندان هم عجیب نیست چون ساخت این بازی در ابتدا به عنوان یک ماد Age of Empires II: The Age of Kings آغاز شد اما محدودیت‌های ماد ساختن سبب شد تا سازندگان یک بازی کاملا جداگانه و متفاوت را روانه بازار کنند. ساخت چنین بازی هایی در مورد ایران به شناختن ایران به سایر کشور ها کمک به سزایی می کند.در این بازی تمدن‌های مختلفی  همچون روم ، مقدونیه و البته ایران قابل بازی هستند و منظور از ایران ، سرزمین ایران در دوران هخامنشی است. در حقیقت شما در این بازی به عنوان فرمانده ارتش هخامنشی باید با دیگر تمدن‌های مشهور مبارزه کنید. در 0 A.D ایران یکی از قدرتمندترین تمدن هاست که ویژگی های منحصر به فردی دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب 0 A.D این است که هر تمدن دارای یک یا چند قهرمان است که با استفاده از این قهرمانان می توانید نیروهای خود را آموزش دهید.  نکته جالب اینکه قهرمانان ایران در این بازی پادشاهان دوران هخامنشی یعنی داریوش ، خشایار شاه و کوروش هستند. بازی 0 A.D در حال حاضر به صورت رایگان قابل دانلود است و می‌توانید لینک دانلود آن را از بخش توضیحات ویدیو دریافت کنید.

Arslan: The Warriors of Legend

زمان عرضه : 2015

بازی Arslan: The Warriors of Legend

اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی بر اساس داستان‌های اساطیری ایران زمین ، بازی را بسازند عجیب نیست اما وقتی ژاپنی‌ها بازی هایی در مورد ایران بسازند ماجرا کمی فرق می‌کند. امیر ارسلان نامدار نام یکی از مشهورترین داستان‌های عامیانه ایرانی است که احمد نقیب‌الممالک ، نقال ناصر الدین شاه قاجار برای او تعریف می کرد و فخرالدوله دختر ناصرالدین شاه آن را مکتوب کرد. سال‌ها بعد «یوشیکی تاناکا» نویسنده نامدار ژاپنی با الهام از این داستان ، مجموعه‌ای با نام The Heroic Legend of Arslan را طی دهه 80 میلادی به رشته تحریر درآورد. داستان تاناکا در مورد شاهزاده ای ایرانی با نام ارسلان است که باید بر سرزمین پارس حکومت کند با این حال در اولین نبردش اتفاقی بزرگ می افتد و پس از خیانت یکی از اطرافیان به پدرش ، سرزمین پارس توسط حکومت Lusitania مورد حمله قرار می گیرد. حالا این وظیفه ارسلان است که اوضاع را درست کند. تا به امروز بر اساس مجموعه کتاب فانتزی ارسلان چندین مانگا ، دو مجموعه انیمه و دو بازی ساخته شد. اولین بازی که عنوانی استراتژی بود که در سال 1993 برای سگا سی دی عرضه شد. اما بازی که از آن صحبت می‌کنیم عنوان Arslan: The Warriors of Legend است که اقتباسی از مجموعه انیمه ارسلان است. بازی Arslan: The Warriors of Legend یک عنوان دیگر از استودیو اومگا فورس است که گیم پلی  آن به نبردهای بزرگ خلاصه می شود ، دقیقا مثل همان فرمولی که در مجموعه بازی های Dynasty Warriors  و Samurai Warriors استفاده شده بود.  داستان مجموعه ارسلان را شاید بتوان متفاوت ترین اقتباس از ایران باستان دانست. این مجموعه به هیچ وجه به تاریخ وفادار نیست و مجموعه‌ای فانتزی به حساب می آید اما دیدن آن قطعا به همه دوستداران انیمه پیشنهاد می شود.

سری بازی Hearts Of Iron

زمان عرضه:2002-2016

بازی Hearts Of Iron

سری بازی قلب‌های آهنین، پیرامون جنگ‌های جهانی اول و دوم است.
در جنگ جهانی اول حکومت در دست احمد شاه قاجار و در جنگ جهانی دوم حکومت در کنترل رضاشاه پهلوی بود.
شما در این بازی می‌توانید کنترل ایران را به دست بگیرید، ارتش خود را ساماندهی کنید و یا راه دیپلماسی را در پیش بگیرید. تقریبا آزادی عمل زیادی در این سری بازی دارید، هرچند تمرکز اصلی بازی پیرامون جنگ‌ها و راه حل‌های نظامی‌است.

بازی Rise Of Nations

زمان عرضه:2003

بازی Rise Of Nations

در بازی ظهور تمدن‌ها، ایران یکی از کاملترین کشور‌ها در عصر‌های تاریخی است. ولی هرچه در بازی پیشرفت می‌کنید، ایران از جنبه تاریخی کمتری برخوردار و صرفا به یک کشور “کپی-پیست” شده تبدیل می‌شود. همچنین کمپینی برای ایران وجود ندارد. رهبران ایران در بازی عبارت اند از: داریوش، کوروش بزرگ، خشایارشاه، زرتشت

سری بازی Europa Universalis

زمان عرضه:2013

بازی سری Europa Universalis

این سری تقریبا پیرامون سال 1844 AD جریان دارد. زمانی که تفنگ‌های باروتی کم کم جای نیزه و شمشیر را می‌گرفتند. ایران در این زمان تحت کنترل شاهرخ میرزا بود. (متولد 807 شمسی و مرگ در 850 شمسی)
در این بازی مانند سری قلب‌های آهنین، شما کنترل کاملی بر ایران خواهید داشت. هرچند متحد کردن آن زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. تمرکز اصلی بازی پیرامون جنگ‌ها و راه حل‌های نظامی‌است.

سری بازی Total War

زمان عرضه:2015

سری بازی Total War

تقریبا تمامی‌سری توتال وار ایران را دارد و یکی از بازی هایی در مورد ایران است که بسیار پرطرفدار است. بعضی‌ها به صورت پیش فرض و بقیه از طریق مد. ولی دو توتال وار روم 2 و آتیلا از دقت بیشتری در ساخت ایران برخوردار بودند. هرچند در روم 2، ایران هنوز یک کشور یکپارچه نبود و مردمان پارسی در سراسر کشور و فکشن‌های متفاوت پخش شده بودند. (هرچند مدی به نام حماسه سورنا که ساخت ایرانیان است برای بازی منتشر شد که کشور ایران را گسترش می‌دهد). اما در آتیلا ایران یکی از فکشن‌های اصلی و قابل بازی بود. ایران در بازی آتیلا تحت فرمان و کنترل ساسانیان است.

بازی Command: Modern Air / Naval Operations WOTY

بازی Command: Modern Air / Naval Operations WOTY

این بازی یک شبیه ساز کامل نبرد مدرن است. در یکی از سناریوهای آن، جنگ بین ایران و عربستان شبیه سازی شده است.
داستان این سناریو: “سال 2017، کشمکش‌ها و درگیری‌های میان ایران و عربستان وارد مرحله جدیدی شده است. فرستاده عربستان به عراق ترور می‌شود. عربستانی‌ها به سرعت ایرانی‌ها را مقصر و عامل این قتل معرفی می‌کنند. در همین اوضاع، چندین روزنامه نگار ایرانی در یمن به صورت “تصادفی” توسط جنگنده‌های عربستان سعودی بمباران و کشته می‌شوند. کمک به شبه نظامی‌های حاضر در سوریه توسط ایران و عربستان افزایش می‌یابد. هرچند وقت یکبار در خلیج فارس، کشتی‌ها با بهانه “خآنها مرز را رد کردند و ما اخطار دادیم” به یکدیگر شلیک می‌کنند.
در نهایت درگیری‌های مخفیانه میان ایران و عربستان در اواسط نوامبر سال 2017 شکل جدی تری به خود می‌گیرد. یک ناوچه ایرانی به سمت آب‌های عربستان حرکت می‌کند و به اخطارها پاسخ نمی‌دهد…”
همچنین بازیکنان می‌توانند سناریوهای دلخواه خود را در بازی بسازند. هرچند کار با ادیتور بازی سخت و نیازمند صرف زمان زیادی است.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا