هک و امنیت

چگونه هک نشویم؟ 10 راهکار برای جلوگیری از هک کامپیوتر

حفاظت در برابر هکر‌ها یکی از اصول ابتدایی و مهم برای کار با ابزار‌های تکنولوژی است. در این مطلب از ضرورت حفاظت در برابر هکر‌ها می‌گوییم و به این پرسش پاسخ می‌دهیم که “چه کنیم هک نشویم؟ ”

هک‌های کامپیوتری به انواع و اقسام روش ها انجام می شوند. کامپیوتر شما نیز مانند کامپیوتر بسیاری از افراد هک می شود و مورد سوء استفاده قرار می گیرد. هک شدن همیشه برای کامپیوتر نیست ، ممکن است وبلاگ یا وب سایت شما نیز مورد هجوم قرار بگیرد و هک شود. ممکن است ایمیل شما هک شود و از آن سوء استفاده شود و یا اینکه حساب بانکی شما هک شود و تمامی پولی که شما در حساب دارید به باد فنا برود.

از نظر فنی، هر چیزی که به اینترنت وصل شود، قابلیت هک شدن را داراست. اما راه های مفیدی وجود دارند که می توانید برای محافظت از خود و داده هایتان انجام داده و امکان نفوذ هکرها را سلب کنید.

در این مطلب شما را با 10 روش ارتقای امنیت کامپیوتر شخصی شما اشنا می کنیم که می تواند با ارتقای امنیت دستگاه شما، راه نفوذ هکرها را مسدود و سخت کند.

۱- هیچ چیز را بدون دلیل قبول نکنید

در فضای اینترنت هر فایلی می تواند حاوی ویروس یا بدافزارهای جاسوسی برای صدمه زدن به سیستم شما یا سرقت اطلاعات شما باشد. پس هیچ چیزی را بدون دلیل قبول و روی سیستم خود کپی و اجرا نکنید. مدتی را صرف آموختن درباره امنیت سیستم خود کنید.

۲- از یک آنتی ویروس قابل اعتماد استفاده کنید

نرم افزار های آنتی ویروس، به محض دانلود شدن فایل ها و برنامه هایی که می توانند به صورت بالقوه باعث آسیب زدن به کامپیوتر شما شوند، آن ها را  شناسایی کرده و پاک می کنند.
آنتی ویروس
آنتی ویروسی را انتخاب کنید که کارنامه قابل قبولی داشته باشد. AV-Test.org و TuV معتبرترین آزمایشگاه‌های مستقلی هستند که در زمینه آنتی ویروس‌ها فعالیت می‌کنند.
آنتی ویروس Windows Defender گزینه خوبی برای کامپیوتر های شخصی است و به صورت پیش فرض بر روی ویندوز 10 نیز نصب شده است. برای کامپیوتر های مک، استفاده از AVG یا McAfee به عنوان مکمل Gatekeeper که نرم افزار امنیتی پیش فرض سیستم است، می تواند مفید باشد.

۳- از یک دیواره آتش (Firewall) قابل اطمینان استفاده کنید

همه کامپیوتر های تحت سیستم عامل ویندوز یا مک، به طور پیش فرض مجهز به فایروال هستند که مانع دسترسی هکر ها به اطلاعات موجود در کامپیوتر می شود. با این وجود در بیشتر کامپیوتر ها، فایروال فعال نیست و لازم است تا آن را فعال کنید.

برای اینکه کامپیتور شما هک نشود وارد قسمت تنظیمات امنیتی کامپیوتر شوید و به دنبال بخش تنظیمات فایروال بگردید. حال در این قسمت اطمینان حاصل کنید که فایروال فعال است و تمامی ارتباطات ورودی را مسدود می کند. اگر از یک شبکه وایرلس استفاده می کنید، روتر شما نیز باید فایروال داشته باشد.

۴-به ایمیل ها مشکوک باشید

ایمیل‌هایی را که از طرف منابع نامشخص یا غیر قابل اعتماد برای شما فرستاده می‌شوند، باز نکنید. بسیاری از ویروس‌ها از طریق پیام‌های ایمیل گسترش می‌یابند. در نتیجه اگر هرگونه شک و بدگمانی دارید، از فرستنده بخواهید که هویت خودش را مشخص کند.

۵- هیچ وقت پیوست ایمیل ها را باز نکنید (بجز وقتی که واقعا به آن مطمئن هستید)

پیوست ایمیل‌های رسیده با موضوعات مشکوک یا غیر قابل انتظار را باز نکنید. در صورتی که می‌خواهید آن‌ها را باز کنید، ابتدا آن‌ها را بر روی هارد دیسک ذخیره کنید و سپس با یک برنامه آنتی ویروس به روز شده کنترل کنید. اینکار باعث می شود تا مسیر دسترسی هکرها برای هک کامپیوتر شما مسدود شود.
هک کامپیوتر

۶- ایمیل‌های ناخواسته را بدون این که باز کنید، پاک کنید

ایمیل‌های نامشخص را برای فرستنده، بازگشت ندهید و همچنین به آن‌ها جواب ندهید. این گونه پیام‌ها را در اصطلاح هرزنامه (Spam) می‌نامند، در غیر این صورت نشانی ایمیل شما به عنوان یک نشانی معتبر در فهرست آن‌ها ثبت شده است و پس از آن شاهد هجوم ایمیل‌های نامطلوب و ناخواسته خواهید بود.

۷-دسترسی از راه دور را غیرفعال کنید

ممکن است نیاز داشته باشید تا از راه دور به اطلاعات موجود بر روی کامپیوترتان دسترسی داشته باشید یا ممکن است به کارمند پشتیبانی فنی شرکت های کامپیوتری اجازه دهید تا از راه دور، مشکل کامپیوتری شما را برطرف کند. اما بهتر است این قابلیت به صورت پیش فرض غیرفعال باشد و تنها در مواردی که به آن نیاز دارید و فقط برای بازه های زمانی کوتاه از آن استفاده کنید.اگر قابلیت دسترسی از راه دور به صورت پیش فرض فعال باشد، در واقع شما دری را برای نفوذ هکر ها به کامپیوتر شما و سرقت اطلاعتتان باز گذاشته اید.

۸- سیستم و نرم افزارهای خود را در اسرع وقت به روز رسانی کنید

برخی سیستم‌های عامل و برنامه‌ها به صورت خودکار به روز رسانی می‌شوند. از این امکان به صورت کامل استفاده کنید. استفاده نکردن از بسته‌های اصلاحی می‌تواند سیستم عامل شما را در برابر خطراتی که اصلاح پذیر هستند، آسیب پذیر کند.

۹- به طور مرتب از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

حتی با وجود شدید ترین تدابیر امنیتی، این احتمال وجود دارد که اطلاعات شما صدمه ببینند. علت این امر می تواند هک شدن و یا تنها خرابی کامپیوتر باشد. تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعتتان باعث می شود تا مطمئن باشید هرگز چیزی را از دست نخواهید داد.

سرویس های ابری وجود دارند که می توانید از آن ها برای تهیه پشتیبان از اطلاعات استفاده کنید. حتما قبل از عضویت در این گونه سرویس ها، امنیت آن ها را با دقت بررسی کنید. ممکن است وسوسه شوید تا ارزان ترین سرویس را انتخاب کنید اما باید اطمینان حاصل کنید اطلاعات های شما در جایی امن نگهداری خواهند شد.

همچنین می توانید از یک هارد اکسترنال رمزنگاری شده برای تهیه نسخه پشتیبان استفاده کنید. می توانید کامپیوترتان را به گونه ای تنظیم کنید تا به صورت روزانه و زمانی که معمولا از کامپیوتر استفاده نمی کنید از اطلاعات شما نسخه پشتیبان تهیه کند.

10-هارد کامپیوترتان را رمزنگاری کنید

اگر هارد شما رمزنگاری شده باشد، حتی اگر هکر بتواند به هارد شما دسترسی پیدا کند، نمی تواند اطلاعات ذخیره شده بر روی آن را بخواند. البته می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از دسترسی نیز انجام دهید، اما استفاده از رمزنگاری، روش دیگری برای حفاظت از اطلاعاتتان به شمار می رود.

Mac: نرم افزار پیش فرض برای رمزنگاری در Mac،  FileVault نام دارد. شما می توانید آن را با کلیک بر روی علامت اپل در قسمت بالا و سمت چپ صفحه نمایش و انتخاب گزینه  Preferences>Security & Privacy>FileVault فعال کنید. ممکن است مجبور شوید ابتدا بر روی علامت قفل کلیک کرده و سپس رمزعبور کامپیوتر خود را مجددا وارد کنید.

ویندوز: نرم افزار اصلی برای رمزنگاری در سیستم عامل ویندوز، BitLocker نام دارد. برای فعال کردن آن، کافی است در قسمت جستجوی منوی استارت، bitlocker را تایپ کنید. سپس بر روی گزینه Bitlocker Drive Encryption کلیک کرده و در این قسمت، Bitlocker را فعال کنید. در نظر داشته باشید که کاربرانی که از ویندوز 10 نسخه خانگی استفاده می کنند، به Bitlocker دسترسی نخواهند داشت و اول باید سیستم عامل خود را به نسخه حرفه ای ویندوز 10 ارتقا دهند.

بیشتر بخوانید

هک گوشی و سرقت اطلاعات از طریق فایل TXT

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا