ارز دیجیتال

چرا ارزش بیت کوین دچار افت شدید شد؟

در روز های اخیر ارزش بیت کوین به طور ناگهانی افت کرده است،طوری که از پیش بینی تحلیلگران نیز خارج است.

شاید اگر چند سال پیش کسی در مورد خرید بیت کوین صحبت میکرد،بیشتر مردم فکر می کردند که این کار نوعی کلاه برداری یا یک ریسک بزرگ می باشد،اما در چند ماه اخیر، با توجه به رشد و نوسانات شدید ارز های دیجیتال و به خصوص افزایش ارزش بیت کوین، سود های سرسام آوری نسیب سرمایه گذاران در این حوزه شد. رشد و یا نزول ارزش بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال به عوامل زیادی بستگی دارد.از جمله عوامل کاهش ارزش بیت کوین می توان به تأثیر عمومی شدن سهام کوین بیس بر آینده بازار ارز های دیجیتال،قطعی برق در یک منطقه مهم ماینینگ در چین و اعلام ممنوعیت برخی از کشورها در انجام پرداخت ها با ارز دیجیتال اشاره کرد.

در ادامه به دو دلیل عمده در کاهش ارزش بیت کوین خواهیم پرداخت.

ممنوعیت پرداخت ها با ارزهای دیجیتال در ترکیه

از مهم ترین دلایل کاهش ارزش بیت کوین می توان به اعلام خبر ممنوعیت پرداخت ها با ارز دیجیتال در ترکیه نام برد.ارزش بیت کوین پس از اعلام این خبر با سقوطی 3 درصدی مواجه شد و تا 60 هزار دلار کاهش ارزش پیدا کرد.بر اساس اخبار، ترکیه از روز جمعه گذشته استفاده از ارز های دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت را ممنوع اعلام کرد.این قانون از 30 آپریل برابر با 10 اردیبهشت در ترکیه اجرایی می شود.

کاهش ارزش بیت کوین

همچنین بخوانید:ارز دیجیتال

پس از هند، ترکیه هم ممنوعیت استفاده از ارز دیجیتال را تصویب کرد

قبل از این اتفاق، یکی از سرمایه داران برتر این حوزه اعلام کرده بود که دولت ها و حکومت ها با غیر قانونی شناختن ارز های دیجیتال، به دنبال محافظت از انحصار خودشان در حوزه ارز هستند.دقیقا مشابه اتفاقی که در ترکیه رخ داد.ارزش بیت کوین ظرف چند روز اخیر، از 63 هزار دلار تا نزدیک 50 هزار دلار (تا زمان نوشتن این خبر) پایین آمده است.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که تصمیم ترکیه مبنی بر ممنوعیت استفاده از ارز های دیجیتال عامل اصلی سقوط قیمت بیت کوین بوده است.این ممنوعیت در حالی است که ترکیه با بحران های مالی دست و پنجه نرم می کند و اعلام ممنوعیت استفاده از ارز های دیجیتال هم بخشی از سیاست های این کشور برای محافظت از ارز ملی کشور است.

قبل از ترکیه، مراکش نیز استفاده از ارز های دیجیتال را ممنوع اعلام کرده بود.همچنین هند نیز به دنبال ایجاد محدودیت ویا حتی ممنوعیت برای استفاده از تجهیزات ماینینگ و ارز دیجیتال می باشد.

اتهام پولشویی با ارزهای دیجیتال به چندین موسسه مالی در امریکا

بنابر سخن یکی از تحلیلگران مطرح عرصه بیت کوین، طی تنها 15 دقیقه، قیمت بیت کوین از حدود 60 هزار دلار به 52،148 دلار کاهش یافت و به طور تقریبی، 4 میلیارد دلار موقعیت در بازار مشتقات را تصفیه کرد.

در حالی که دلیل اصلی سقوط ناگهانی قیمت بیت کوین مشخص نیست، اما با توجه به برخی شایعات مبنی بر قصد خزانه داری آمریکا به متهم کردن چند مؤسسه مالی به پولشویی با استفاده از ارز های دیجیتال، این امر یکی از دلایل اصلی سقوط قیمت بیت کوین می باشد.

از دست دادن حمایت بسیار مهم آمریکا از بین کوین، می تواند برای ارز های دیجیتال بسیار گران تمام بشود.

پولشویی بیت کوین

نظر تحلیلگران در مورد کاهش قیمت بیت کوین چیست؟

تعداد زیادی از تحلیلگران بر این باورند که علت کاهش ارزش بیت کوین به دلیل عرضه زیاد توسط نهنگ ها، با هدف ایجاد ترس در سرمایه داران و  سرمایه گذاران خرد است که باعث فروش اموال آنها به قیمت پایین و به خروج آنها از بازار می انجامد.دلیل دیگر این کاهش می تواند بازی قدیمی و تکراری صرافی ها باشد که به کمک نهنگ ها انجام می شود.

تلاش آنها برای کاهش ارزش و فعال کردن حد ضرر معامله گر ها در قرارداد های آتی، در زمانی که هیچ‌ کس انتظار افت شدید قیمت را ندارد. این خود باعث از دست رفتن سرمایه افراد و سودهای عظیم برای صرافی است.

آخرین دلیل، تبدیل بیت کوین به دیگر ارزهای دیجیتال به دلیل شروع فصل آلت‌ کوین‌ ها و انتظار از افزایش انفجاری قیمتی در آنهاست که عرضه این رمز ارز را افزایش داده و باعث کاهش قیمت آن شده است.

هر چند در مورد برخی ارزهای دیگر این مورد برعکس عمل کرد. برای مثال جهش ناگهانی دوج کوین باعث تعجب تعداد زیادی از منتقدان شد.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا