هک و امنیت

دو ابزار قوی و رایگان برای تشخیص هک شدن پسورد

هک شدن پسورد و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، مهم ترین دغدغه کاربران اینترنت در قرن 21 است. هر بار که سیستم یا گوشی مان به اینترنت وصل می شود باید نگران باشیم که پسوردهایمان هک نشود و افراد دیگری به اطلاعتمان دسترسی نداشته باشند. با این همه راه‌هایی وجود دارد که به ما اجازه می‌دهد در همان لحظات ابتدای از سرقت پسورد و درز اطلاعات شخصی خود باخبر شویم.

واقعیت تلخ دیگر این است که شما نمی‌توانید جلوی هک شدن پسورد را بگیرید، اما می‌توانید با اتخاذ راهکارهایی، میزان آسیب و خسارت وارد شده از به سرقت رفتن اطلاعات را تا حد ممکن کاهش دهید.
در اینجا قصد داریم نحوه استفاده از دو ابزار نظارتی رایگان یعنی Firefox Monitor موزیلا و Password Checkup گوگل را به شما آموزش دهیم تا به راحتی متوجه شوید کدام ایمیل یا پسورد شما به خطر افتاده است. این قابلیت به شما نشان می دهد تا در سریعترین زمان ممکن به هک پسوردتان واکنش نشان دهید.

 سرویس رایگان Mozilla Firefox Monitor

این سرویس موزیلا به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدامیک از آدرس‌های ایمیلتان هک شده است و اطلاعات آن در معرض سوءاستفاده قرار دارد. برای استفاده از این سرویس می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.
ابزار تشخیص هک شدن پسورد
۱. برای شروع، به صفحه Firefox Monitor بروید.
۲. یک آدرس ایمیل وارد کنید و روی گزینه Check for Breaches کلیک کنید. اگر ایمیل مورد نظر از سال ۲۰۰۷ تاکنون بخشی از نقض قانون حریم خصوصی شناخته شده باشد، مانیتور به شما نشان می‌دهد که این هک منجر به درز اطلاعات شخصی به دارک وب شده یا خیر. این سرویس همچنین به شما نشان خواهد داد که چه اطلاعاتی به سرقت رفته است.
۳. در زیر بخش هک، روی گزینه More about this breach کلیک کنید تا ببینید Mozilla چه مراحلی را برای به روزرسانی رمز ورود شما توصیه می‌کند.

نظارت بر ایمیل توسط فایرفاکس

شما همچنین می‌تواند در این سرویس ثبت نام کنید تا، فایرفاکس هرگونه سرقت اطلاعات یا هک ایمیلتان را در آینده به شما اطلاع دهد. با این کار سرویس مانیتور فایرفاکس آدرس ایمیل شما را در برابر نقض حریم خصوصی رصد کرده و در صورت درگیر شدن با هکر‌ها به شما هشدار می‌دهد.

برای بهره گیری از این قابلیت و ثبت نام در آن نیز می‌تواند مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. در صفحه Monitor Firefox، روی دکمه Sign up for Alerts کلیک کنید.
۲. در صورت نیاز، یک حساب کاربری Firefox ایجاد کنید.
۳. برای دیدن خلاصه‌ای از وضعیت هک ایمیل خود، روی گزینه Sign in کلیک کنید.
۴. در پایین صفحه، می‌توانید آدرس‌های ایمیل دیگر خود را نیز برای نظارت اضافه کنید. سپس Mozilla با یافتن این آدرس‌های ایمیل، وضعیت هک آن‌ها را بررسی می‌کند و در صورت به سرقت رفتن پسورد و درز اطلاعات، با ارسال ایمیلی با عنوان «فایرفاکس مانیتور، به سرقت رفتن اطلاعات شما را پیدا کرد»، دستورالعمل‌هایی درباره پیگیری این هک را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

سرویس  Google Password Checkup

گوگل به عنوان بخشی از سرویس مدیریت گذرواژه خود، ابزار Password Checkup را ارائه می‌دهد. این ابزار نام‌های کاربری و گذرواژه‌هایی که برای ورود به سایت‌های خارج از دامنه گوگل استفاده می‌کنید را کنترل می‌کند. و در صورت عدم نمایش اطلاعات معتبر ورود به سیستم، به شما هشدار می‌دهد. این همان ابزاری است که در سرویس پسورد منیجر گوگل تجمیع شده است به شما برای تشخیص هک شدن پسورد شما کمک می کند. برای استفاده از این سرویس باید مراحل زیر را دنبال کنید.

ابزار تشخیص هک شدن پسورد

۱. اگر از سرویس گذرواژه گوگل برای پیگیری اعتبار ورود به سیستم خود در Chrome یا Android استفاده می‌کنید، به سایت مدیریت گذرواژه گوگل بروید و روی گزینه Check passwords کلیک کنید.
۲. برای اینکه تأیید کنید که خود شما هستید، دوباره روی گزینه Check passwords کلیک کنید.
۳. رمزعبور حساب کاربری گوگل خود را وارد کنید.
۴. پس از اندکی تأمل، گوگل هر مشکلی را که پیدا کرد، از جمله گذرواژه‌های آسیب دیده، استفاده غیر مجاز از آن‌ها و یا ضعیف بودن پسورد‌ها را به شما نشان می‌دهد.
۵. در کنار هر گذرواژه تکراری یا ضعیف، یک دکمه Change password وجود دارد که می‌توانید برای انتخاب رمز ورود امن تر، روی آن کلیک کنید.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا