فناوری

حل شدن مشکل تصویربرداری پزشکی

یک تیم از محققان راهی برای تهیه تصاویر پزشکی واضح از آناتومی داخلی بدن افراد صرفنظر از رنگ پوست آنها پیدا کردند

به گزارش از «ساینس دیلی»، تصویربرداری پزشکی سنتی برای افراد با پوست روشن نتایج خوبی به همراه دارد اما برای افراد با پوست تیره نتایج رضایت بخشی ارائه نمی دهد. حال یک تیم تحقیقاتی با هدایت دانشگاه «جانز هاپکینز» راهی برای تهیه تصاویر واضح از آناتومی داخلی همه افراد صرفنظر از رنگ پوست آنها پیدا کرده است.

این روش جدید تصویربرداری در آزمایش ها موفق به تهیه تصاویر بسیار واضح‌تر برای همه افراد شده است. تصاویر تهیه شده با روش جدید از عروق خونی بسیار واضح‌تر است و این در حالی است که با روش های معمول، تهیه تصاویر این عروق در افراد با پوست تیره تقریبا غیرممکن است.

«موناتو بیسی بل» استاد برق و رایانه در دانشگاه هاپکینز و از مولفان این تحقیق می گوید: زمانی که با نور از طریق پوست تصویربرداری می‌کنید، برای افرادی با پوست تیره چالش هایی ایجاد می شود اما تحقیق ما نشان داد که فناوری تصویربرداری یکسان برای همه امکان پذیر است. وی افزود: ما نشان دادیم که نه تنها روش قبلی مشکل دارد بلکه مساله مهم‌تر این است که نشان دادیم برای از بین بردن این مشکل چه می‌توان انجام داد.

این یافته‌ها یک گزارش سال ۲۰۲۰ را ارتقا می دهد در خصوص اینکه اکسیمترهای نبض (pulse oximeters) که میزان اکسیژن در خون را نشان می‌دهند، در بیماران سیاه پوست نرخ اشتباه بالاتری دارد.

تیم تحقیقاتی «بل» یک الگوریتم جدید برای پردازش اطلاعات از تصویربرداری فتوآکوستیک (photoacoustic) ابداع کرده است؛ روشی که مافوق صوت (اولتراسوند) است و امواج نور را برای تولید تصاویر پزشکی ترکیب می‌کند. بافت بدن با جذب این نور امواج صوتی ظریفی تولید می‌کند که دستگاه های مافوق‌صوت آنها را به تصاویری از عروق، تومورها و سایر ساختارهای داخلی بدن تبدیل می کنند. اما در افراد با پوست تیره، ملانین بخش بیشتری از این نور را جذب می کند که موجب ایجاد سیگنال هایی با نویز برای ماشین‌های اولتراسوند می شود.

این تیم تحقیقاتی موفق شد سیگنال های ناخواسته را در تصاویر مربوط به پوست‌های تیره‌تر فیلتر کند به همان شکلی که فیلتر دوربین موجب واضح‌تر شدن تصاویر تار می‌شود.

این محققان هم اکنون در حال کار روی کاربرد این یافته‌های جدید برای تصویربرداری سرطان سینه هستند چرا که رگ های خونی می توانند در داخل و اطراف تومورها جمع شوند. «بل» اعتقاد دارد که این کار تحقیقاتی موجب ارتقای راهنمایی در جراحی و همچنین تشخیص پزشکی خواهد شد.

نتایج این تحقیق به تازگی در نشریه Photoacoustics منتشر شده است.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا