شبکه های اجتماعی

هوش مصنوعی و خطر تکرار اشتباهات

رئیس شرکت مایکروسافت در یک مجمع تجاری در دهلی نو گفت که توسعه سریع هوش مصنوعی این خطر را به همراه دارد که شرکت های بزرگ فناوری اشتباهاتی مشابه آغاز دوران رسانه‌های اجتماعی را تکرار کنند

از خبرگزاری فرانسه، پیشرفت‌های سریع در حوزه هوش مصنوعی به بروز نگرانی‌های جهانی در باره پتانسیل این فناوری برای گسترش اطلاعات نادرست ، سوء استفاده و ایجاد آشوب در بازار کار دامن زده است.

اما «براد اسمیت» رئیس مایکروسافت خاطرنشان کرد که این هراسها و بدگمانی‌ها در مواضع توسعه‌دهندگان فناوری بالقوه انقلابی هوش مصنوعی بازتابی ندارد و خوشبینی آنها یادآور سالهای اولیه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است.

وی گفت: در آن زمان نیز صنایع فناوری درباره چیزهای خوبی که رسانه‌های اجتماعی برای دنیا به ارمغان خواهند آورد، هیجان زده بودند بدون اینکه درباره ریسکهای آن فکر کنند. ما باید نگاه روشنی داشته باشیم؛ می‌توانیم درباره فرصتها هیجان زده باشیم اما باید درباره جوانب منفی نیز مراقب و حتی نگران باشیم و باید از آغاز کار اقدام به تهیه موانع محافظتی (گاردریل) کنیم.

این در حالی است که ظهور هوش مصنوعی موجب بروز هیجان و همچنین نگرانیهایی درباره پتانسیل آن برای بهبود یا جایگزینی وظایف انجام شده توسط انسانها شده است.

ابزارهای هوش مصنوعی در ماهها اخیر نشان داده اند که توانایی تولید مقاله ، تصاویر واقعی و تقلید صدای خوانندگان مشهور و حتی قبول شدن در آزمایشهای پزشکی را دارند. این نگرانی هم وجود دارد که «چت‌بات‌ها» می‌توانند اینترنت را پر از اطلاعات غلط کنند، الگوریتم‌های متعصبانه محتوای نژادپرستانه تولید کرده یا اتوماسیون نیروگرفته از هوش مصنوعی می‌توانند مشکلاتی برای صنایع ایجاد کنند.

سازمان ملل هفته گذشته در گزارشی خاطرنشان کرد که هوش مصنوعی بیشتر محتمل است که مشاغل را تقویت کند تا اینکه آنها را نابود سازد. این گزارش همچنین خاطرنشان کرد تاثیرات فناوری بسته به حرفه‌ها و مناطق دنیا تفاوت‌های بزرگی خواهد داشت.

مدیر مایکروسافت خاطرنشان کرد که روشن است که جامعه خواستار اطمینان از این مساله است که این فناوری جدید زیر کنترل انسان باقی خواهد ماند.

«مایکل میباک» مدیر اجرایی «مسترکارت» نیز گفت که لازم است شرکتها درباره استفاده از این فناوری اعتمادسازی کنند و برای پرداختن به موضوعاتی مانند تعصب هوش مصنوعی اقدام کنند.

وی در عین حال گفت که به اعتقاد او ، ریسک‌های پیرامون هوش مصنوعی «خیلی جدید» نیستند و نباید مانعی برای توسعه بیشتر این فناوری باشند. وی گفت: بطور طبیعی تعیین قوانین و مقررات در پشت سر قرار دارد اما این نباید باعث کاهش سرعت ما شود.

این دو کارشناسان در کنار سایر رهبران صنایع جهان در نشستی در دهلی نو به عنوان مقدمه‌ای بر اجلاس ماه آینده گروه بیست (جی 20) در پایتخت هندوستان صحبت کردند.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا