آموزش

مفهوم پسوندهای K، KF و F در پردازنده های اینتل چیست؟

اینتل پردازنده های متعددی تولید می کند که به خانواده های مختلف تقسیم می شوند. برای نمونه برای دسکتاپ، Core i5، Core i7 و Core i9 داریم.

Core i9-14900K که بخشی از خانواده Core i9 است، یکی از قدرتمندترین تراشه های موجود در اینتل است. اما K به چه معناست؟ یک پردازنده Intel Core i9-14900F نیز وجود دارد، بنابراین کدام پردازنده برای خرید بهتر است؟ ما قصد داریم توضیح دهیم که این پسوندها به چه معنا هستند و چگونه تراشه مناسب برای سیستم خود را انتخاب کنید.

K در مقابل F: کدام پردازنده اینتل بهترین است؟

یک پردازنده اینتل با پسوند خاص لزوماً به معنای بهتر بودن آن از دیگری نیست. برای مقایسه K در مقابل F توضیح خواهیم داد که این دو پسوند SKU پردازنده به چه معنا هستند.

پسوند جزئیات
F این نشان می دهد که پردازنده اینتل فاقد گرافیک یکپارچه است. یک GPU اختصاصی برای خروجی ویدیو مورد نیاز است.
K پردازنده ای با پسوند K آنلاک است و می تواند اورکلاک شود. یک تراشه غیر K قفل شده است.
KF ترکیبی از دو پسوند بالا. این پردازنده اینتل هم آنلاک است و هم پردازش گرافیکی یکپارچه ندارد..

اینتل Core i9-14900K می‌تواند به‌صورت دستی اورکلاک شود، تا زمانی که خنک‌کننده CPU ما بتواند گرمای هدررفته اضافی را حفظ کند. i9-14900F به دلیل قفل بودن توسط اینتل قادر به دستیابی به این مورد نیست و همچنین برای مشاهده هر چیزی در مانیتور خود به GPU نیاز دارید.

ترکیب این دو می تواند i9-14900KF باشد که فاقد پردازنده گرافیکی است اما می تواند اورکلاک شود و بیشتر از آنچه اینتل طراحی کرده است کارایی داشته باشد. مهم است که پسوند “F” را در نظر داشته باشید زیرا پورت های ویدئویی مادربرد را ارائه می کند.

تفاوت عمده ای در عملکرد بدون اورکلاک وجود ندارد. 14900K دارای یک مزیت جزئی در سرعت کلاک است، اما چیزی نیست که بتوان در مورد آن نوشت، به خصوص سرعت های کلاک پایه. حافظه نهان، هسته ها، رم و پشتیبانی از PCIe 5.0 همگی بین این دو پردازنده مشابه اند.

مشخصه

Core i9-14900K

Core i9-14900F

سوکت LGA 1700 LGA 1700
هسته ها 8 هسته P + 16 هسته E 8 هسته P + 16 هسته E
رشته ها 32 32
سرعت کلاک پایه 3.2 گیگاهرتز (P) / 2.4 گیگاهرتز (E) 2.0 گیگاهرتز (P) / 1.5 گیگاهرتز (E)
افزایش سرعت کلاک 6.0 گیگاهرتز (P) / 4.4 گیگاهرتز (E) 5.8 گیگاهرتز (P) / 4.3 گیگاهرتز (E)
PCIe 5 5
حافظه پنهان 36 مگابایت L3 36 مگابایت L3
پشتیبانی از رم DDR5-5600، DDR4-3200 DDR5-5600، DDR4-3200
معماری Raptor Lake Refresh Raptor Lake Refresh
پردازش Intel 7 (10 نانومتر) Intel 7 (10 نانومتر)
TDP 125 وات 65 وات
مصرف برق ~ 253 وات ~ 219 وات

جایی که 14900F در آن برنده می شود، کشش نیرو است. به دلیل سرعت کلاک کمی پایین تر و عدم وجود هر گونه GPU یکپارچه، اینتل توانست رتبه TDP را کاهش دهد و باید در هنگام اجرای بارهای سنگین، تقریباً 40 وات کمتر از 14900K مصرف کند. هنگام خرید یک قطعه، قیمت معمولاً عامل تعیین کننده است، که هنگام نگاه کردن به پردازنده های اینتل با همان SKU اما پسوندهای متفاوت، باید در نظر گرفت.

تفاوت در قیمت گذاری

یک پردازنده اینتل آنلاک (یا “K”) معمولاً بیش از پردازنده بدون پسوند قیمت دارد. یک Intel Core i9-14900F مقرون به صرفه ترین MSRP را دارد. پس از آن i9-14900 با گرافیک و سپس i9-14900K با قابلیت اورکلاک. حذف گرافیک یکپارچه CPU به اینتل این امکان را می‌دهد تا هزینه‌ها را کاهش دهد و پردازنده‌هایی را برای کسانی که برای هیچ کاری به کامپوننت تکیه نمی‌کنند ارائه دهد. این به ویژه برای سیستم هایی مانند رایانه های شخصی بازی که تقریبا همیشه یک GPU اختصاصی دارند مفید است.

این موضوع در مورد قیمت ها به همین شکل که در حال حاضر هستند به وجود می آید. هر سه نمونه فوق در MSRP فهرست نشده اند. آنها ارزان تر از قیمت راه اندازی مربوطه خود هستند و اغلب می توانند به ترتیب نادرست پیدا شوند. بسته به جایی که می توانید سهام و لیست های اصلی را پیدا کنید، 14900K را می توان ارزان تر از 14900 و 14900F یافت. اگر اینطور است، تقریباً همیشه بهتر است 14900K را با عملکرد بهتر، پردازنده گرافیکی یکپارچه و توانایی کارایی بیشتر نسبت به دو تراشه دیگر استفاده کنید.

چرا داشتن گرافیک یکپارچه بهتر است

حتی اگر قصد دارید از یک کارت گرافیک گران قیمت استفاده کنید نوع “F” پردازنده اینتل ممکن است جذاب باشد زیرا قصد ندارید از گرافیک یکپارچه برای انجام بازی یا کارهای دیگر استفاده کنید، اما داشتن یک GPU یکپارچه حتی اگر قصد استفاده از آن را ندارید گزینه خوبی نیست است.

اگر با مشکلی در یک جزء خاص از رایانه شخصی مواجه شدید، عیب یابی آن بدون اتصال هر چیزی راهی سریع و آسان برای تعیین علت این مشکل است. اگر یک CPU بدون گرافیک یکپارچه دارید، یک GPU همیشه برای خروجی ویدیو باید متصل باشد.

سپس موردی در مورد راه اندازی چند صفحه وجود دارد. وصل کردن یک مانیتور به GPU ممکن است با مجموعه ای از پورت های ویدئویی در دسترس ایده خوبی به نظر برسد، اما شما در حال مصرف بی‌رویه منابع از مؤلفه ای هستید که می تواند برای بازی استفاده شود. اینجاست که GPU یکپارچه با اتصالات HDMI و DisplayPort مادربرد وارد بازی می شود. مانیتور دوم توسط پردازنده گرافیکی اینتل کنترل می‌شود و به کارت گرافیک مجزا اجازه می‌دهد تا به طور کامل روی کار مورد نظر تمرکز کند.

نکته

بایوس مادربرد ممکن است GPU یکپارچه را هنگامی که یک کارت گرافیک مجزا از طریق اسلات PCI شناسایی شود، غیرفعال کند. اگر نمی توانید مانیتور دوم را به کار بیاندازید یا پردازنده گرافیکی اینتل را شناسایی کنید، بایوس را بررسی کنید تا ببینید آیا فعال است یا خیر.

در نهایت، اینتل قابلیت‌های Quick Sync Video را به GPU خود اضافه می‌کند که امکان کدگذاری و رمزگشایی بهتر محتوای ویدیویی را فراهم می‌کند. حتی اگر چنین کاری را بر روی رایانه شخصی خود انجام نمی دهید، این یک ویژگی مفید است که آماده به کار است.

در صورت امکان همیشه یک پردازنده “K” بخرید

اگر همه پردازنده ها قیمت مشابهی داشته باشند، نسخه “K” بهترین گزینه است. دارای بیشترین ویژگی، گرافیک، و به طور کامل برای اورکلاک، آنلاک است. پردازنده”F” و یا بدون پسوند می توانند منطقی باشند اگر بتوان آنها را با قیمت پاییین بدی نسبت به “K” قدرتمندتر پیدا کرد. حداقل از نظر پسوندهای K، KF و F، سی پی یو اینتل بدی برای خرید وجود ندارد. همه آنها به همان اندازه پردازنده های خوبی با چند ویژگی، مصرف انرژی و تفاوت در مشخصات هستند.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا