اخبار روز

ساخت بتن کربنی سازگار با محیط زیست

محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن در آمریکا به یک فرمول بادوام برای ساخت بتن کربن منفی و سازگار با محیط زیست دست یافتند. مقاومت این بتن تقریبا مشابه بتن‌های معمولی است

از پایگاه خبری «فیز»، این محققان در کار اثبات مفهومی، سیمان معمولی را با «زغال‌زیستی» (biochar) سازگار با محیط زیست که پیشتر با پساب بتون تقویت شده بود، ترکیب کردند. این زغال زیستی نوعی زغال چوب ساخته شده از ضایعات ارگانیک است.

این زغال‌زیستی قادر است که تا حد ۲۳ درصد از وزن خود از دی‌اکسیدکربن در هوا را جذب کند، در حالی که همچنان به قدرتی قابل مقایسه با سیمان معمولی برسد.

این تحقیق توانست میزان انتشار کربن صنعت سیمان را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش بدهد. صنعت سیمان از صنایعی است که بیشترین میزان مصرف انرژی و انتشار کربن را دارد.

شیان‌مینگ شی استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه ایالت واشنگتن درمورد این دستاورد گفت: ما بسیار هیجان زده‌ایم که این فناوری در ایجاد محیطی ساخته شده (با سیمان‌های) با انتشار کربن صفر نقش خواهد داشت.

بیش از چهار میلیارد تن بتن هر سال در سراسر جهان ساخته می‌شود. ساخت سیمان معمولی نیازمند دمای بالا و سوزاندن سوخت است به نحوی که تولید سیمان مسوول و منشاء انتشار در حدود هشت درصد از مجموع انتشار کربن در جهان است.

محققان در گذشته نیز افزودن زغال زیستی به عنوان جایگزینی در سیمان برای افزایش سازگاری آن با محیط زیست را امتحان کرده‌اند اما افزودن حتی سه درصد زغال زیستی قدرت بتن را تا حد زیادی کاهش داد.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن پس از پرداخت (treating ) زغال زیستی با پساب بتن شسته شده موفق شدند تا ۳۰ درصد از این زغال را در ترکیب سیمان خود استفاده کنند.

کربن منفی به این معنی است که گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن معادل دی‌اکسید کربن (CO۲e) کمتر از صفر تولید می‌شود اما از آنجا که انتشار مقدار منفی کربن (یا هر ماده فیزیکی دیگری) ناممکن است، کربن منفی به مقدار خالص انتشار گازهای آلاینده اشاره دارد و به این معنی است که در مجموع از طریق اقدام اتی مقدار بیشتری کربن نسبت به کربن تولیدی از طبیعت گرفته می‌شود.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا