اخبار روز

سهم لینوکس در بازار کامپیوتر به بیشترین حد در تاریخ رسید

لینوکس همچنان به افزایش سهم خود در بازار کامپیوترهای شخصی ادامه می‌دهد و اکنون به رکورد جدیدی دست یافته است.

لینوکس طی سال‌های اخیر در رقابت مداوم با ویندوز و macOS موفق شده است سهم بازار خود را در کامپیوترهای شخصی افزایش دهد. طبق داده‌های جدید، مجموع سهم بازارِ توزیع‌های مختلف لینوکس در ماه فوریه‌ی ۲۰۲۴ (بهمن و اسفند ۱۴۰۲) به ۴٫۰۳ درصد رسیده است که رکوردی جدید محسوب می‌شود.

دستیابی به سهم ۴٫۰۳ درصدی برای لینوکس تقریباً یک‌سال پس‌از آن محقق می‌شود که نسخه‌ی دسکتاپ سیستم‌عامل مذکور در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد و تیر ۱۴۰۲) و در رقابت شدید با سایر سیستم‌های عامل موفق به عبور از رکورد سه درصد شد.

علاقه‌مندان به لینوکس در آن زمان با اشتیاق فراوان از خبر افزایش سهم سیستم‌عامل مذکور استقبال کردند و این اتفاق باعث شد حتی بحث‌هایی درمورد اینکه سرانجام «سال لینوکس دسکتاپ» فرا رسیده است، مطرح شود.

سهم بازار سیستم های عامل دسکتاپ تا فوریه ۲۰۲۴

لینوکس اخیراً عملکرد خوبی داشته است، اما هنوز هم در جایگاه سومین سیستم‌عامل بزرگ مورد استفاده روی کامپیوترهای کاربران عادی قرار دارد. طبق داده‌های StatCounter تا پایان فوریه‌ی ۲۰۲۴، ویندوز با سهم ۷۲٫۱۳ درصدی پیشتاز بازار است و macOS با سهم ۱۵٫۴۶ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. با افزایش محبوبیت کروم‌بوک‌ها در حوزه‌ی آموزش، سیستم‌عامل ChromeOS با سهم ۲٫۲۶ درصدی جایگاه چهارم فهرست مذکور را به‌خود اختصاص داد.

درحالی‌که محبوبیت لینوکس میان کاربران کامپیوترهای شخصی درمقایسه‌با ویندوز و macOS همچنان کم به‌نظر می‌رسد اما طبق داده‌های جدید، محبوبیت این سیستم‌عامل میان افرادی که ویندوز یا macOS را ضروری نمی‌دانند درحال افزایش است.

سهم بازار سیستم های عامل دسکتاپ تا فوریه ۲۰۲۴

اگرچه کروم‌بوک‌ها گزینه‌ی جذابی برای برخی کاربران محسوب می‌شوند اما هنوز هم بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به‌جای سیستم‌عامل ابری، از سیستم‌عامل سنتی روی کامپیوتر خود استفاده کنند.

افزایش محبوبیت لینوکس در سال‌های اخیر، دلایل مختلفی دارد. اکثر توزیع‌های این سیستم‌عامل ازنظر طراحی بسیار سبک و سریع هستند و بدون نرم‌افزارهای اضافه ارائه می‌شوند. علاوه‌بر این لینوکس گزینه‌های شخصی‌سازی تقریباً نامحدودی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد و افراد می‌توانند باتوجه به نیاز و سلیقه‌ی خود از طیف گسترده‌ی محیط‌های لینوکسی ازجمله Xfce ،KDE و GNOME و بسیاری گزینه‌های دیگر استفاده کنند.

یکی دیگر از دلایل مهم افزایش محبوبیت لینوکس، حفظ حریم خصوصی است زیرا این پلتفرم برخلاف سیستم‌های عامل محبوب مایکروسافت، اپل و گوگل، اطلاعات بسیار ناچیزی از کاربران جمع‌آوری می‌کند.

لینوکس به‌لطف کتابخانه‌های منبع‌باز خود، آزادی بی‌نظیری ارائه می‌دهد و این سیستم‌عامل همیشه میان توسعه‌دهندگان محبوبیت بسیار بالایی داشته است. قابلیت تغییر کد منبع و شخصی‌سازی محیط دسکتاپ نیز ازجمله ویژگی‌های جذاب لینوکس محسوب می‌شوند و ازطرف دیگر انجمن‌های پشتیبانی فعال به افزایش محبوبیت این سیستم‌عامل کمک کرده‌اند.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا