شیائومیگوشی هوشمند

بررسی گوشی Poco X6 Pro شیائومی

نسل جدید سری X گوشی های پرفروش برند پوکو با دو گوشی Poco X6 و Poco X6 Pro معرفی شدند.

نسل جدید سری X گوشی های پرفروش برند پوکو با دو گوشی Poco X6 و Poco X6 Pro معرفی شدند. برخلاف هر سال گوشی Poco X6 Pro شباهت زیادی چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ فنی به گوشی های Redmi سری نوت هم رده خودش نداره. پوکو ایکس 6 پرو با استفاده از یه پردازنده قدرتمند، جز اولین گوشی هایی هست که با رابط کاربری HyperOS به صورت پیش فرض عرضه میشه. گوشی پوکو X6 Pro شیائومی با قیمت 330 دلاری در 12 ژانویه 2024 (22 بهمن 1402) به بازار جهانی عرضه شده. جانشین گوشی محبوب شیائومی در سال قبل با پردازنده قدرتمند و رابط کاربری جدید میتونه یکی از گزینه های اصلی برای عنوان بهترین گوشی میان رده سال باشه؟ برای دریافت پاسخ این سوال تا پایان بررسی گوشی Poco X6 Pro شیائومی همراه مجله کیمیا هاست باشید.

بررسی طراحی گوشی Poco X6 pro شیائومی

خبری از شگفتی خاصی در طراحی گوشی poco x6 pro نیست! باز هم شاهد چینش همیشگی دوربین های سه گانه و بزرگی هستیم که در یک جزیره شیشه ای در کنار نام برند Poco در پنل پشتی جا خوش کرده اند. این گوشی نسبت به Poco X6 معمولی لبه های گردتری دارد و بهتر در دست قرار میگیرد. فریم مثل نسخه عادی از پلاستیک مات ساخته شده که خوشبختانه به هیچ وجه حس بی کیفیت بودن را تداعی نمی کند. بدنه پشتی نیز از پلاستیک ساخته شده و در رنگ های مشکی و خاکستری شدیدا اثر انگشت و کثیفی را جذب و به نمایش میگذارد. البته در نسخه زرد رنگ پنل پشتی از جنس چرم مصنوعی ساخته شده که هم ظاهر جذاب و جدیدی به گوشی میدهد و هم اثر انگشت را خیلی به خود جذب نمی کند. البته ممکن است در طولانی مدت در اثر استفاده کمی پوست پوست و کدر شود. به لطف طراحی تماما پلاستیکی، با وزن نسبتا سبک 186 گرمی مواجهیم، که برای گوشی با این ابعاد مناسب به نظر می رسد و در استفاده طولانی مدت خیلی فشار زیادی به دست شما وارد نمیکند.

بررسی طراحی گوشی Poco X6 pro شیائومی

در پنل جلویی صفحه نمایش همیشگی 6.67 اینچی خود نمایی می کند که این بار به شکل ملموسی حاشیه های کمتری دارد و حدود 90 درصد از پنل جلویی گوشی را نمایشگر تشکیل داده است. در لبه کناری سمت چپ، دکمه پاور و تنظیم صدا گنجانده شده و لبه سمت راست خالی از هر المان خاصی هست! بالای گوشی اسپیکر، میکروفون و فرستنده مادون قرمز و در لبه پایینی گوشی درگاه سیم کارت، اسپیکر، میکروفون و پورت تایپ سی دیده می‌شود.
برخلاف نسخه عادی اینجا خبری از گوریلا گلس وکتوس نیست و پوکو این بار به استفاده از نسخه پنجم گوریلا گلس بسنده کرده است. این گوشی در سه رنگ مشکی، خاکستری و زرد به بازار عرضه شده است. وجود IP54 نیز استفاده از گوشی زیر باران را میسر میکند، اما باید قید استفاده از گوشی در حمام و استخر را بزنید که به نسبت گوشی های میان رده سامسونگی خیلی جذاب و کاربردی به شمار نمی رود.
در مجموع گوشی پوکو ایکس 6 پرو شیائومی از لحاظ طراحی خیلی گوشی زیبا و خاصی نیست اما حاشیه کم نمایشگر، وزن مناسب و طراحی خمیده لبه های گوشی باعث میشود که هم گوشی خوش دستی باشد و هم در زمان استفاده معمولی و روزمره و یا تماشای ویدیو لذت دو چندانی از کار با گوشی ببرید.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی Poco X6 pro شیائومی

گوشی Poco X6 Pro به یک صفحه نمایش 6.67 اینچی امولد با نرخ به روز رسانی 120 هرتز و با تراکم پیکسلی 446ppi مجهز شده است، این صفحه نمایش از Dolby Vision و +HDR 10 پشتیبانی میکند و بیشینه روشنایی آن طبق گفته پوکو به 1800 نیت میرسد، که البته در تجربه و استفاده های واقعی در تست ها به عدد 1148 دست یافته است، که کماکان رقم خوبی محسوب میشود اما در مقام مقایسه حدودا ۲۰۰ نیت کمتر از نسخه عادی پوکو X6 است. این تفاوت در استفاده روزمره نیز حس می شود اما با این وجود زیر نور مستقیم خورشید نیز محتوای صفحه نمایش خوانایی خود را حفظ می کند و تجربه مناسبی را از استفاده از این گوشی در یک روز تماما آفتابی رقم می زند.

نرخ به روزرسانی لمس نیز ۲۱۶۰ هرتز اعلام شده، که برای گیمرها جذاب و کارآمد خواهد بود، مخصوصا در تجربه بازی های آنلاین به شکل کمی حرفه ای تر، این مورد میتواند تجربه گیمینگ شما را دست خوش تغییر کند. حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر قرار گرفته است، ولی اگر این حسگر اندکی بالاتر قرار میگرفت یا حداقل فضای بیشتری را پوشش میداد، تجربه بهتری موقع استفاده از گوشی منتقل میکرد ولی بعد از چند روز به این جایگاه عادت می کنید و چیزی نیست که در بلند مدت آزار دهنده باشد، یا بشه به عنوان یک نقطه ضعف ازش یاد کرد. از نظر عملکرد نیز با سرعت عالی و با کمترین خطا، وظیفه اش را انجام میدهد، و حالا میتوان گفت در گوشی های میانرده نیز این سنسورها عملکرد قابل اتکایی دارند.
در نهایت صفحه نمایش در تمامی بخش ها خیلی خوب عمل میکند و تنها در بخش بیشینه روشنایی میتوانست عملکرد بهتری از خود نشان دهد، هرچند در این بخش نیز عملکرد گوشی قابل قبول است و با یک نمایشگر پر رنگ، با کیفیت و نسبتا پرنور و بزرگ طرف هستیم.

 

عملکرد باتری گوشی پوکو X6 pro شیائومی

گوشی poco x6 pro با یک شارژر ۶۷ واتی داخل جعبه عرضه می شود، که در سال 2024 میتوان یک نکته مثبت به حسابش آورد. گوشی پوکو ایکس ۶ پرو ظرف مدت زمان 15 دقیقه 47 درصد شارژ می‌شود و در نیم ساعت این رقم به 83 درصد میرسد. برای فول شارژ شدن این گوشی نیز 43 دقیقه زمان لازم است که ۷ دقیقه سریع تر از نسخه سال قبل می باشد. نهایتا میتوان گفت پوکو x6 pro شیائومی در زمینه شارژ شدن عملکردی عالی از خود نشان میدهد.

بررسی عملکرد باتری و شارژدهی گوشی پوکو X6 pro شیائومی

گوشی Poco X6 pro به یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که نسبت به سال گذشته بدون تغییر مانده است. درسته که باتری با این ظرفیت به یک استاندارد در اکثر گوشی های مدرن تبدیل شده است، اما نسخه مخصوص بازار چین همین گوشی از باتری 5500 میلی آمپر ساعتی بهره می برد. عملکرد باتری در عمل مطلوب است و در برار رقبایی مثل گوشی A54 سامسونگ اندکی قوی تر ظاهر میشود.
این گوشی در استفاده های سنگین میتواند یک روز کاری شما را همراهی کند، و به لطف شارژر سریع قرار گرفته در جعبه میتواند در کوتاه ترین زمان ممکن برای استفاده روز بعدی آماده شود. در کل عملکرد پکیج باتری بسیار خوب است و مثل همیشه سرعت شارژ بالا نکته مثبت و قابل توجه این بخش به شمار میرود.

 

بررسی عملکرد دوربین پوکو X6 pro شیائومی

دوربین اصلی از یک لنز ۶۴ مگاپیکسلی OmniVision OV64B بهره می برد که به ois مجهز است. دوربین الترا واید نیز از یک لنز ۸ مگاپیکسلی OmniVision OV08D استفاده می کند و نهایتا لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو که چندان کارآمد به نظر نمیرسد اینجا هم استفاده شده!
تصاویر ثبت شده با لنز اصلی در نور روز خوب هستند، جزئیات ایده آل است و رنگ ها به اندازه کافی غلیظ ثبت می شوند. در عکس های فضای باز وایت بالانس کمی به گرمی میل می کند که این لزوما چیز بدی نیست و بسته به سلیقه شما دارد! نرخ دینامیکی عالی نیست، اما میتواند رضایت نسبی شما را جلب کند، عکس های ثبت شده با بزرگنمایی دو برابری جزئیات خوبی دارند و چشم نواز به نظر می رسند، اما کماکان مشکل دقیق نبودن رنگ ها اینجا هم وجود دارد.
این کیفیت معمولی به دوربین الترا واید نیز تعمیم یافته، جزئیات قابل قبول اما نرخ دینامیکی محدودتر از دوربین اصلی و نهایتا خروجی این دوربین چندان جداب به نظر نمیرسد. در شرایط نوری نامطلوب، امکان فعال کردن night mode وجود دارد، اما این مورد تنها در تاریکی شدید میتواند مفید واقع شود و در تاریکی معمولی که اغلب در شب ها باهاش مواجهیم نمیتواند تغییر چندانی در خروجی تصویر داشته باشد. تصاویر در نور کم جزئیات را به خوبی به نمایش می گذارند، نویز ها در حد معمولی هستند و خروجی نهایی کاربردی به نظر می رسد، لنز الترا واید در نور شب فراتر از انتظار ما ظاهر شد و وضوح مناسب تصاویر و نرخ دینامیکی قابل قبول موجب شده اند تا تصاویر ثبت شده با لنز الترا واید در نور شب نیز قابل استفاده باشند.
تصاویر پرتره ثبت شده با لنز اصلی کیفیت مطلوبی دارند. هر چند در اینجا خبری از انتخاب زوم های چندبرابری نیست، اما تشخیص و جداسازی سوژه به خوبی انجام می شود، و پس زمینه به خوبی محو و تار می شود. تصاویر ثبت شده با دوربین ماکرو ابدا رضایت بخش نیستند، رنگ ها بی روح ثبت می شوند و خبری از فوکوس خودکار هم نیست حتی ثبت جزئیات هم به خوبی انجام نمی شود!

بررسی عملکرد دوربین پوکو X6 pro شیائومی

دوربین سلفی از یک لنز ۱۶ مگاپیکسی بهره می برد، جزئیات مناسب اند اما نه برای استانداردهایی یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی، وایت بالانس چه در فضای باز چه در فضای بسته وضعیت مطلوبی ندارد، هرچند توناژ پوست به خوبی ثبت میشود. نرخ دینامیکی گسترده نیز از نقاط قوت این دوربین سلفی می باشد.
دوربین اصلی میتواند ویدیو های 4k با ۳۰ فریم در ثانیه ثبت کند، اگر اولویت شما فریم ریت بالاتر باشد، امکان فیلم برداری ۱۰۸۰p با ۶۰ فریم در ثانیه وجود دارد، ویدیوها در حالت ۴k کیفیت خوبی دارند، کنتراست بیش از حد طبیعی است که از نظر ما مطلوب به نظر میرسد مثل ثبت تصاویر اینجا هم وایت بالانس با مشکل مواجه است و رنگ سفید مصنوعی ثبت می شود، جزئیات هم نسبتا خوب است.
دوربین الترا واید نیز تنها از ۱۰۸۰ پشتیبانی میکند اما کیفیت خروجی مطلوب است و حتی وایت بالانس از دوربین اصلی نیز بهتر است، نرخ دینامیکی معمولی و جزئیات بسیار خوب هستند. لرزشگیر اپتیکال همیشه روی دوربین اصلی فعال است، اما در عمل چندان درست کار نمیکند و هنگام فیلمبرداری در حین قدم زدن فوکوس به دفعات تغییر میکند و به اصطلاح focus hunting رخ می دهد و خروجی نهایی را تحت تاثیر قرار می دهد. دوربین الترا واید علی رغم داشتن فوکوس ثابت در حین حرکت، عملکرد پایدارتر و یکسانی را ارایه می دهد.
فیلم برداری در نور کم با دوربین اصلی عملکرد مناسبی دارد جزئیات خوب هستند، نرخ دینامیکی مطلوب است و رنگ ها غلظت خود را به خوبی حفظ می کنند اما برخلاف نور روز دوربین الترا واید در نور شب نمی تواند انتطارات ما را در بخش فیلم برداری برآورده کند. بافت ها نرم ثبت شده و نویز ویدیو زیاد است و به نظر می‌رسد بهتر است قید استفاده از این دوربین در نور شب را بزنید.
در مجموع عملکرد دوربین اصلی در نور روز قابل قبول است و به جز دوربین ماکرو که عملا بی استفاده است، سایر لنز ها عمکلرد متوسط رو به بالایی دارند اما نتوانستند چیزی فراتر از انتظار ما را فراهم کنند.

 

بررسی سخت افزار و نرم افزار گوشی Poco X6 pro

گوشی Poco X6 Pro یکی از اولین گوشی هایی است که از تراشه Dimensity 8300-Ultra شرکت مدیاتک بهره می برد، این پردازنده 4 نانومتری، از ارتباط 5g نیز پشتیبانی می کند. عملکرد عالی تراشه‌ی جدید سری دایمنسیتی اختلاف عملکرد بین گوشی‌های پرچم‌دار‌ و میان‌رده را در حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. این پردازنده با توجه به مشخصات سخت افزاری و با توجه به بنچمارک های مختلف در بخش گرافیکی پردازنده گرافیکی قدرتمند تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک را شکست میدهد و در بخش پردازنده مرکزی با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک رقابت میکند. با توجه به این موارد طبیعتا گوشی پوکو ایکس 6 پرو نسبت به تراشه Snapdragon 778 که در نسخه سال قبل یعنی گوشی poco x5 pro استفاده شده است، یک پیشرفت چشمگیر محسوب می شود.
این پردازنده در تمامی بازی ها روی تنظیمات گرافیکی بالا، فریم ریت مناسب و پایداری را ارائه می دهد و به لطف نرخ به روزرسانی لمس ۲۱۶۰ هرتزی، صفحه نمایش با کیفیت 1.5k، یک گزینه ایده‌ال برای موبایل گیمرها در این بازه قیمتی محسوب می شود!
Poco x6 pro اولین گوشی شیائومی است که به صورت پیش فرض از HyperOS یا همان رابط کاربری جدید شیائومی و اندروید 14 استفاده میکند. بسیاری از گوشی های این شرکت به زودی این به روررسانی را دریافت می کنند و حتی برخی از آن ها مثل شیائومی 13t و گوشی poco f5 این به روزرسانی را دریافت کرده اند.

بررسی سخت افزاری و نرم افزاری گوشی پوکو X6 pro

اولین تغییر چشمگیر مربوط به کنترل سنتر است که شاید اندکی زمان ببرد تا متوجه کاربری هر آیکون شوید. حالا کنترل سنتر بیش از هر زمانی به iOS شباهت دارد، البته این مورد لزوما بد نیست، از نظر ما با توجه به بلوغ سیستم عامل iOS این الهام گرفتن میتواند مسیر بهینه سازی رابط کاربری جدید شیائومی را بهبود بخشد. رابط های کاربری MIUI همیشه قابلیت شخصی سازی بسیاری داشتند، و این مورد به رابط کاربری HyperOS نیز به ارث رسیده است، حتی صفحه لاک اسکرین هم قابلیت شخصی سازی متنوعی پیدا کرده که باز هم بی شباهت به این ویژگی در iOS نیست.
قابلیت مولتی تسک نسبت به قبل بهبود داشته و مدیریت رم که یکی از نقاظ ضعف MIUI به حساب می آمد با پیشرفت چشمگیری رو به رو شده است. پوکو قول آپدیت سه ساله برای ورژن های اصلی اندروید را برای این گوشی داده و همچنین دریافت ۴ سال آپدیت امنیتی را تضمین کرده. در مجموع میتوان HyperOS را سرآغازی مطمئن و امیدوار کننده در مسیر توسعه نرم افزاری و تشکیل اکوسیستم یکپارچه شیائومی دانست.

 

بررسی عملکرد اسپیکر گوشی Poco X6 pro

در اینجا با اسپیکر استریو همیشگی مواجه هستیم. یک اسپیکر در لبه بالایی که نقش اسپیکر مکالمه را نیز همزمان ایفا میکند و یک اسپیکر در لبه پایینی گوشی وظیفه پخش صدا را دارند. طبق معمول اسپیکر بالایی صدای کمتری تولید میکند و وظیفه پخش صداهایی با فرکانس های بالاتر را دارد، اما خروجی نهایی از هر دو اسپیکر صدایی بالانس و مطلوب را ارائه میدهد. این اسپیکرها از Dolby Atmos پشتیبانی میکنند که به صورت پیشفرض نیز فعال می باشد. در مجموع خروجی صدا کیفیت خوبی دارد و تفکیک صدا نیز به خوبی رعایت میشود. بلندی صدا مثل سال گذشته بسیار خوب ارزیابی می شود.

 

جمع بندی

گوشی poco x6 pro به لطف استفاده از پردازنده بسیار قدرتمند، صفحه نمایش 1.5k با نرخ به روز رسانی 120 هرتز، طراحی خوش دست و با حاشیه نمایشگر بسیار کم و آداپتور سریع 67 واتی که داخل جعبه گوشی قرار دارد، گزینه بسیار ایده آلی برای گیمرهای موبایلی در بازه قیمتی گوشی های میان رده به شمار میرود. برچسب قیمتی 330 دلاری در نسخه پایه، رابط کاربری دوست داشتنی ‌HyperOS و دوربین با کیفیت اصلی در نور روز و تا حدودی در شب، ارزش خرید این نسخه را دوچندان می کند.
از نقاط ضعف این گوشی می توان به لرزشگیر اپتیکال ناکارآمد در فیلم برداری با دوربین اصلی، جذب اثر انگشت در نسخه های مشکی و خاکستری و عدم پشتیبانی از گواهی های ضد آب قابل اعتمادتر اشاره کرد. اگر دوربین برای شما اولویت بالاتری دارد، نگاهی به رقیب سامسونگی یعنی گوشی A54 سامسونگ بندازید ولی اگر قدرت سخت افزاری از اولویت های اصلی شماست، گوشی پوکو ایکس 6 پرو یکی از بهترین انتخاب ها در بین گوشی های میان رده به شمار میرود و میتواند پکیج تقریبا کامل و قدرتمندی را در اختیار شما قرار دهد.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا