شیائومیگوشی هوشمند

بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 13T Pro

شیائومی بیشتر با گوشی های اقتصادی و میان رده خودش تونسته سهم بازار زیادی رو کسب کنه، ولی گوشی های پرچمدار این برند، مخصوصا سری 13 شیائومی، گوشی های بسیار جذاب و خفنی هستند.

شیائومی بیشتر با گوشی های اقتصادی و میان رده خودش تونسته سهم بازار زیادی رو کسب کنه، ولی گوشی های پرچمدار این برند، مخصوصا سری 13 شیائومی، گوشی های بسیار جذاب و خفنی هستند. البته قیمت خیلی خفن و بالایی هم دارند! گوشی های سری T شیائومی با فلسفه عرضه گوشی های پرچمدار این برند با قیمتی پایین تر و جذاب تر تولید شدن. حالا چند وقتی بعد از شایعات مختلف، گوشی شیائومی 13 تی پرو به صورت رسمی برای بازار جهانی معرفی شد که میشه گفت یه جورایی نسخه گلوبال گوشی Redmi K60 Ultra به حساب میاد. بدون معطلی بریم ببینیم این شبه پرچمدار شیائومی میتونه یکی از بهترین گوشی های عرضه شده در سری T شیائومی باشه یا نه؟ پس با بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 13T Pro همراه مجله اینترنتی کیمیا هاست باشید.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت شیائومی 13 تی پرو

شیائومی توی طراحی 13 تی پرو تغییرات خوبی ایجاد کرده و ظاهر و طراحی گوشی هر چه بیشتر به پرچمدارهای این برند شبیه شده. پنل پشتی با یه طراحی نسبتا تخت ساخته شده که مقداری در لبه ها خمیدگی داره. جنس این پنل هم در رنگ های مختلف متفاوته. رنگ مشکی و سبز از جنس شیشه ساخته شدن که طراحی نسبتا ماتی داره و حدود 206 گرم وزن داره. رنگ آبی از چرم مصنوعی ساخته شده که حس جالبی منتقل میکنه و خیلی هم راحت کثیف نمیشه. از لحاظ وزنی هم حدود 6 گرم از نسخه با پنل شیشه ای سبک تره. در حدود 8.5 میلیمتر قطر داره و مثل باقی پرچمدارهای شیائومی و برندهای دیگه نسبتا گوشی قطوری به حساب میاد اما خیلی گوشی سنگین و بد دستی نیست و در استفاده طولانی خیلی فشار زیادی به دست وارد نمیکنه.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت شیائومی 13 تی پرو

یکی از تغییرات مهم این نسل در جزیره دوربین ایجاد شده که از لحاظ ظاهری به گوشی های پرچمدار شیائومی 13 شباهت پیدا کرده و به جای طراحی مستطیلی از یه طراحی مربعی شکل استفاده میکنه که یک لول برآمدگی داره و در لبه ها به صورت تخت ساخته شده. دوتا لنز اصلی و تله فوتو به صورت بزرگ در این بخش جا خوش کردند و در سمت راست این بخش، فلش LED، لنز اولترا واید و لوگو Leica و مگاپیکسل دوربین اصلی دیده میشه. لوگو شیائومی هم در پایین این بخش قرار گرفته.

فریم گوشی به صورت کاملا تخت ساخته شده و از طراحی خمیده نسل های قبلی فاصله گرفته. از لحاظ متریال به کار رفته هم از پلاستیک توی ساخت این بخش استفاده شده اما تا حدودی شبیه به فلز به نظر میرسه. تخت شدن این بخش تا حدودی باعث شده ظاهر گوشی جذاب تر و مدرن تر به نظر برسه. روی لبه راست طبق معمول دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا دیده میشه که یه مقداری برجسته و برآمده شدن و دسترسی به این دکمه ها مقداری راحت تر شده. بالای گوشی اسپیکر دوم، میکروفون و فرستنده مادون قرمز قرار گرفته. پایین گوشی اسپیکر اصلی، میکروفون، پورت تایپ سی و درگاه سیم کارت قرار داره که فقط از دو سیم کارت به صورت همزمان پشتیبانی میکنه. سمت چپ هم خبر خاصی نیست.

محتویات باکس گوشی 13t pro

صفحه نمایش هنوز به صورت تخت ساخته شده و از خیلی تغییر خاصی در این بخش به وجود نیومده. حاشیه های نسبتا کمی داره و حدود 87.5 درصد از پنلی جلویی رو نمایشگر تشکیل داده. دوربین سلفی توی یه پانچ هول وسط نمایشگر قرار داره. شیائومی در زمینه گواهی های امنیتی و محافظتی هم چیزی در این گوشی کم نذاشته و مثل یه گوشی پرچمدار با 13 تی پرو رفتار کرده. روی نمایشگر گوریلا گلس 5 قرار داره که تا حدودی میتونه در مقابل خط و خش و ضربه از نمایشگر محافظت کنه. گواهی IP به IP68 ارتقا پیدا کرده که پیشرفت خوبی برای این گوشی به حساب میاد و میتونه تا ارتفاع 1.5 متری به مدت 30 دقیقه از نفوذ آب به گوشی جلوگیری کنه. البته بهتره این مورد رو در منزل تست نکنید.

در مجموع شیائومی در این بخش چیزی برای گوشی کم نذاشته و هم از متریال با کیفیت توی ساخت استفاده شده و هم با قرار دادن گوریلا گلس 5 و IP68 گوشی از لحاظ امنیت عملکرد مناسبی پیدا کرده و دیگه مثل نسل های قبل از این لحاظ مشکل و ضعفی نداره و شیائومی 13T Pro میتونه به عنوان یه گوشی زیبا و به روز و نسبتا خوش دست نمره کاملی رو در این بخش دریافت میکنه.

 

بررسی صفحه نمایش شیائومی 13T Pro

شیائومی 13 تی پرو از یه نمایشگر 6.67 اینچی امولد CrystalRes با رزولوشن 1220×2712 استفاده میکنه که دالبی ویژن و +HDR10 رو هم پشتیبانی میکنه. از لحاظ جزئیات و کیفیت بسیار عملکرد خوبی داره و به لطف امکان نمایش 68 میلیارد رنگ دقت رنگی خوبی داره و عمق رنگ های مشکی و تیره هم خیلی خوبه. تا این جای کار خیلی تفاون خاصی رو شاهد نیستیم، اما دو تا تغییر مهم در این بخش ایجاد شده، یکی اینکه رفرش ریت 144 هرتزی شده که شاید تفاوت زیادی با پنل های 120 هرتزی در استفاده معمولی دیده نشه اما بعضی برنامه ها میتونن تجربه بهتر و روون تری رو به شما بدن. با اینکه پنل LTPO نیست اما قابلیت تغییر هوشمند نرخ به روزرسانی رو داره و میتونه از 30 تا 144 هرتز تغییر پیدا کنه.

بررسی صفحه نمایش شیائومی 13T Pro

تغییر دوم افزایش روشنایی صفحه نمایشه که میتونه در حالت خودکار تا حدود 1200 نیت افزایش پیدا کنه و روشنایی حداکثری 2600 نیتی داره که تقریبا مثل گوشی Xiaomi 13 Ultra عمل میکنه و میتونید به راحتی از این گوشی در محیط های پرنور و بیرون از خونه به راحتی استفاده کنید. از امکانات دیگه این پنل تاچ سمپلینگ 480 هرتزیه که به نسبت نسل قبلی تغییری نکرده و میتونید یه عملکرد خوب و نسبتا سریع رو توی بازی ها داشته باشید. 2880Hz PWM dimming برای این نسل استفاده شده که فلیکر یا سوسو زدن صفحه نمایش رو، مخصوصا در روشنایی های پایین به صورت محسوسی کاهش میده.

در مجموع با یه نمایشگر عالی و در حد گوشی های پرچمدار طرفیم که تمامی امکانات و قابلیت هایی که میشد در یک پنل قرار داد رو توی خودش داره و به جز نداشتن قابلیت LTPO مشکل و کمبود خاصی در این بخش دیده نمیشه و میشه نمره کامل رو به این بخش از گوشی داد.

 

مشخصات باتری Xiaomi 13T Pro

در این بخش تغییرات زیادی ایجاد نشده و از همون باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و آداپتور شارژ 120 واتی فست شارژ استفاده شده. عملکرد شارژدهی گوشی به نسبت باقی گوشی های هم رده و هم قیمت خیلی جذاب نیست و در صورتی که استفاده سنگینی از گوشی داشته باشید، احتمالا اواخر روز باید گوشی رو مجدد به شارژ بزنید. البته اگه استفاده سبک تری از گوشی کنید، میتونه یک روز شما رو همراهی کنه و شارژدهی استندبای مناسبی داره.

مشخصات باتری Xiaomi 13T Pro

البته اگه گوشی نیاز به شارژ مجدد پیدا کرد، نیازی به صبر زیاد ندارید و با کمتر از 25 دقیقه صبر گوشی کاملا شارژ میشه. توی 10 دقیقه هم حدود 50 درصد گوشی شارژ میشه و در این بخش مثل باقی گوشی های شیائومی عملکرد بسیار درخشان و خوبی از خودش نشون میده. با بهبود سیستم خنک کننده و استفاده از لوله های بزرگتر در این نسل، موقع شارژ دمای گوشی بیش از حد بالا نمیره و داغ نمیکنه که میتونه طول عمر باتری رو در طولانی مدت افزایش بده. آداپتور 120 واتی GaN و کابل تایپ سی به USB شش آمپری هم داخل جعبه قرار گرفته و نیازی به هزینه اضافه ندارید.

این بخش مثل نسخه های قبلی شارژدهی مناسب و سرعت شارژ عالی و فوق العاده ای داره، البته هنوز از شارژ بیسیم خبری نیست، قابلیتی که توی قاتل پرچمدار امسال پوکو یعنی Poco F5 Pro شیائومی دیده میشه و به جز این کمبود و یه مقداری شارژدهی کم در استفاده های سنگین، ایراد دیگه ای به این بخش نمیشه گرفت.

 

بررسی عملکرد دوربین شیائومی 13T Pro

شیائومی به بخش دوربین گوشی 13T Pro دقت زیادی کرده و به جای یک لنز اصلی با مگاپیکسل بالا و دو لنز فرعی غیر کاربردی، از سه تا لنز با کیفیت استفاده کرده و با برند Leica هم در پردازش رنگی همکاری داشته تا برآیند عملکرد گوشی در این بخش بهبود پیدا کنه و به گوشی های پرچمدار این برند، مثل شیائومی 13 پرو و یا 13 اولترا نزدیک تر بشه. دوربین سه گانه با لنز اصلی 50 مگاپیکسلی، 50 مگاپیکسلی تله فوتو با زوم دو برابری و یه لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید برای این گوشی استفاده شده.

بررسی عملکرد دوربین شیائومی 13T Pro

همکاری با برند لایکا به شما اجازه میده که در دو حالت Vibrant و Authentic عکاسی کنید، تا هم عکس های شبیه به گوشی های سامسونگ با رنگ های اغراق شده ولی جذاب ثبت کنید و هم بتونید عکس های نزدیک به واقعیت و شبیه به گوشی های اپل بگیرید. البته تنظیمات این تو حالت مقداری نسبت به گوشی های پرچمدار سری 13 شیائومی بهبود پیدا کرده و دیگه خیلی با رنگ های اغراق شده غیر طبیعی مواجه نیستیم.

مشخصات لنز دوربین گوشی mi 13t pro

عکس ها به صورت پیش فرض 12.5 مگاپیکسلی و با حالت Vibrant گرفته میشن. جزئیات و دیتیل خوبی توی عکس ها دیده میشه و شارپنس خوب و مناسبه. نویز خاصی در عکس ها دیده نمیشه و پردازش رنگ ها به صورت مناسب و زنده ای انجام میگیره. کنتراست عکس ها بالاست و دینامیک رنج مناسبی هم در پردازش عکس ها دیده میشه. با حالت Authentic اکسپوژر عکس ها تاریک تر میشه و رنگ ها واقعی تر میشن و سایه های عمیق تر و واقعی تری به شما تحویل میده. اگه بخواید از طبیعت عکاسی کنید، این حالت میتونه عکس های جذاب تری به شما بده.

عکس های 12.5 مگاپیکسلی لنز تله فوتو در حالت Vibrant شبیه به عکس های لنز اصلی گرفته میشه که جزئیات خوبی دارند و رنگ های جذاب با کنتراست و دینامیک رنج بالایی به شما میده. البته یه مقداری جزئیات به نسبت لنز اصلی کاهش پیدا میکنه و سوژه های سخت تر مقداری آبرنگی به نظر میرسن و زیادی شارپ میشن. البته اگه با حالت Authentic عکاسی کنید، این مشکل تا حدودی برطرف میشه و رنگ ها شارپنس مناسب و واقعی پیدا میکنند.

عکس های لنز اولترا واید جزئیات و کیفیت قابل قبولی دارند، نویز کمه و رنگ ها حالت خوب و مناسبی دارند. حالت ماکرو مجزایی نداره اما با نزدیک شدن به سوژه، تا فاصله 20 سانتی متری، میتونید روی سوژه فوکوس کنه و عکس های کلوز آپ و شبه ماکروی بگیرید که کیفیت مناسبی هم دارند. عکس های پرتره به صورت پیش فرض با لنز تله فوتو ثبت میشن و کیفیت بسیار خوبی هم دارند. سوژه جزئیات مناسب، اکسپوژر خوب، رنگ های طبیعی و بدون نویز داره و پس زمینه هم به صورت طبیعی و جذابی محو میشه.

عملکرد لنز 20 مگاپیکسلی سلفی خیلی خوب نیست، عکس ها دیتیل خوبی ندارند البته اکسپوژر و رنگ ها خوبه و نویز خاصی هم نداره. با زوم کردن روی عکس ها حالت آبرنگی پیدا میکنند و جزئیات خوبی در عکس ها دیده نمیشه اما اگه از دور و روی نمایشگر گوشی بهشون نگاه کنید، میشه گفت قابل قبول هستند.

مشخصات فیلمبرداری گوشی xiaomi 13t pro

لنز اصلی با کیفیت 8K و 24 فریم میتونه فیلمبردای کنه و لنز تله فوتو محدود به کیفیت 4K و 60 فریمه و لنز اولترا واید هم میتونه با کیفیت 4K و 30 فریم فیلمبرداری کنه. قابلیت OIS یا لرزشگیر اپتیکال برای لنز اصلی به کار رفته ولی لنزهای دیگه از لرزشگیر دیجیتالی استفاده میکنن. دوربین سلفی هم میتونه با کیفیت 1080 و 30 فریم فیلمبرداری کنه و از لرزشگیر دیجیتالی هم کمک میگیره. کیفیت فیلمبرداری در رزولوشن 8K خوبه، البته سوژه های سخت خیلی جزئیات زیادی ندارند اما رنگ مناسبه و نویز هم کمه و به خاطر حجم خیلی بالا و کیفیت معمولی خیلی جذاب نیست. ویدیوهای 4k خیلی خوبی میگیره که هم جزئیات خوبی توی ویدیوها ثبت میشه و رنگ و اکسپوژر و دینامیک رنگ مناسبی داره. از نویز هم خبر خاصی نیست. ویدیوهای سلفی جزئیات و دیتیل خیلی زیادی نداره اما دینامیک رنج و رنگ ها مناسبه و لرزش خیلی زیادی هم توی ویدیوها دیده نمیشه.

در مجموع Xiaomi 13T Pro عملکرد خوبی در این بخش از خودش نشون میده، مخصوصا در لنزهای پشتی و میتونید عکس ها و ویدیوهای خوبی با این گوشی ثبت کنید. البته نباید خیلی روی عکس ها و ویدیوهای لنز سلفی حساب باز کنید و اگر این بخش رو نادیده بگیریم، عملکرد کلی گوشی تا حدودی به پرچمدارهای سامسونگ و شیائومی و حتی اپل نزدیک شده.

 

عملکرد پردازشی و نرم افزاری Xiaomi 13T Pro

شیائومی از تراشه Mediatek Dimensity 9200 Plus یکی از جدیدترین تراشه های مدیاتک با ساختار 4 نانومتری برای این گوشی استفاده کرده که سرعت هسته 3.35 گیگاهرتزی داره و به راحتی میتونه در حد و اندازه تراشه گوشی های پرچمدار امسال با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 عمل کنه. در استفاده روزمره و عادی همه چی به خوبی اجرا میشه و یه عملکرد سریع و روون رو به شما میده. موقع بازی کردن هم عملکرد بسیار خوبی داره، مثلا بازی کالاف دیوتی موبایل رو میتونید با جزئیات متوسط با 90 فریم بازی کنید که بیشترین مقدار فریمی هست که به شما میده. بازی های سنگین تر رو هم به راحتی با جزئیات و کیفیت بالا و 60 فریم بر ثانیه اجرا میکنه. سیستم خنک کننده عملکرد بسیار خوبی داره و حتی در اجرای طولانی مدت برنامه ها و بازی های سنگین لگ و باگ خاصی نداره و بعد از یک ساعت استفاده مداوم فقط مقداری گرم میشه و اصلا خبری از داغ کردن نیست.

مشخصات پردازنده گوشی xiaomi 13t pro

نسخه های با رم و حافظه ذخیره سازی  256/12 ,12/512 ,1024/16 داره که از رم LPDDR5X و حافظه ذخیره سازی UFS 4.0 استفاده شده و رم و حافظه کاملا کافی برای اجرای برنامه های مختلف در اختیار شما قرار میده. نسخه وای فای هم به WIFI 7 ارتقا پیدا کرده و میتونید یه تجربه خیلی خوبی رو موقع بازی های آنلاین و یا کلا وب گردی داشته باشید.

شیائومی 13 تی پرو از اندروید 13 و MIUI 14 استفاده میکنه. امکانات شخصی سازی مناسب و متنوعی داره. قابلیت پوشه های بزرگ و ویجت های شخصی سازی متنوع هم جزو امکاناتیه که در اختیار شما میزاره. برنامه های پیش فرض و تبلیغاتی زیادی به صورت پیش فرض روی گوشی نصب نشده و اکثر برنامه ها رو هم میتونید به راحتی حذف کنید. مدیریت حافظه هم بهتر انجام میشه. البته باگ های خاص شیائومی هنوز هر از گاهی دیده میشه. یه نکته مهم و جذاب در این بخش پشتیبانی 4 ساله نرم افزاری و 5 ساله امنیتیه که باعث میشه این گوشی مثل پرچمدارهای اپل و سامسونگ طول عمر نرم افزاری زیادی داشته باشه.

 

مشخصات اسپیکر Xiaomi 13T Pro

اسپیکر بالایی گوشی صدای ضعیف تری از اسپیکر پایینی پخش میکنه و بیشتر تمرکزش روی صداهای با فرکانس بالاست، البته استفاده از اسپیکر مکالمه در کنار این اسپیکر باعث میشه صدا با اسپیکر اصلی پایینی بالانس بشه و صدای یکسانی به گوش شما برسه. صدای بلندی خوبی داره و کیفیت و تفکیک صدا هم مناسب و خوبه. یه مقداری بیس جای کار داره اما صدای خواننده با وضوح مناسبی پخش میشه. از قابلیت دالبی اتموس هم پشتیبانی میکنه. از جک 3.5 میلیمتری خبری نیست اما نسخه بلوتوث به آخرین ورژن یعنی نسخه 5.4 ارتقا پیدا کرده و میتونه عملکرد خوبی رو موقع استفاده از هندزفری های بلوتوثی به شما بده.

 

آیا xiaomi 13t pro ارزش خرید داره؟

طراحی خوب و مدرن گوشی که کیفیت ساخت بسیار خوبی داره و گواهی IP68 هم بعد مدت ها بهش اضافه شده. صفحه نمایش بزرگ، با جزئیات، روشنایی بالا و رفرش ریت 144 هرتزی هم میتونه هر عاشق تکنولوژی رو به وجد بیاره. عملکرد باتری خیلی خفن نیست اما سرعت شارژ بالای گوشی با آداپتور 120 واتی میتونه این بخش رو تا حدودی بالا بکشه. دوربین هم که با تغییرات کلی که در سنسورهای اصلی و فرعی ایجاد شده میتونه عکس های خیلی جذاب و با کیفیت رو ثبت کنه. البته لنز سلفی خیلی تعریفی نداره. بخش سخت افزار هم که با استفاده از تراشه 4 نانومتری در حد گوشی های پرچمدار امسال عمل میکنه و میتونه به راحتی از پس اجرای هر برنامه و یا بازی بربیاد. رابط کاربری با پشتیبانی بلند مدت 4 ساله هم جزو نکات مثبتیه که شیائومی به این گوشی اضافه کرده و میتونه رقیب مناسبی برای گوشی های سامسونگ باشه.

گوشی شیائومی 13 تی پرو با تغییرات مناسب و خوبی مثل اضافه شده گواهی IP68، پشتیبانی نرم افزاری 4 ساله، همکاری با برند لایکا و اضافه شدن لنز تله فوتو و همچنین استفاده از یه تراشه پرچمدار و خفن تونسته یه به روزرسانی بسیار خوب نسبت به گوشی Xiaomi 12T Pro به حساب بیاد و با داشتن قیمت یکسان حدود 800 دلاری برای نسخه پایه میتونه یکی از گوشی های شبه پرچمدار امسال باشه تا بتونید با صرف یه هزینه نسبتا کمتر، تجربه شبیه و نزدیک به گوشی های پرچمدار سری Xiaomi 13 داشته باشید.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا