اینترنت و شبکه

افزایش نرخ انتقال داده از طریق لیزر

دانشمندان سوییسی موفق شدند با کمک لیزر ده ها ترابایت داده را در هر ثانیه از یک نقطه به نقطه دیگر جابه‌جا کنند. این فناوری در آینده می تواند میزان انتقال داده در ماهواره ها و زیردریایی ها را افزایش دهد

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان موسسه فناوری فدرال در زوریخ موفق شدند در یک پروژه با نام افق اروپایی ۲۰۲۰ دادهایی را بین دو مرکز با فاصله ۵۳ کیلومتر منتقل کنند. ارتباطات لیزری برای عملکرد خود با مشکلاتی نظیر تداخل با مولکولهای اتمسفر مواجه است به همین دلیل محققان برای رفع این مشکل از قله های دو کوه برای انتقال داده استفاده کردند.

گذشتن پرتوهای لیزر از غلظت های مختلف اتمسفر امواج نور و داده نیز به شیوه های مختلفی جابه جا میشوند. از طرفی گرمای هوا در روزهای گرم تابستان نیز می تواند باعث لرزش هوا شده و حرکت یکپارچه نور را دچار اختلال کند. محققان با کمک یک تراشه مخصوص توانستند با بکارگیری ۱۰۰ آینه با قابلیت تنظیم کلیه مشکلات موجود را رفع کنند. وظیفه آینه ها نیز اصلاح تغییر فاز پرتوها در مسیر تقاطع بوده است. آنها این کار را از طریق اندازه گیری گرادیان پرتو ها با نرخ ۱۵۰۰ بار در هر ثانیه انجام دادند. به گفته محققان اقدامات انجام شده حدود ۵۰۰ برابر کیفیت سیگنال ها را افزایش داد.

طبق اطلاعات منتشر شده در این آزمایش تنها با استفاده از یک طول موج امکان جابجایی اطلاعات با نرخ یک ترابیت بر ثانیه به وجود آمد. اما در حالت کلی می توان از استانداردهای فناوری کمک گرفته و این آزمایش را در ۴۰ کانال انجام داد که بدین ترتیب نرخ انتقال به ۴۰ ترابیت بر ثانیه خواهد رسید.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا