گوگل

گوگل معماری RISC-V را وارد پردازنده‌های هوش مصنوعی می‌کند

گوگل قصد دارد پردازنده‌ی هوش مصنوعی تنسور نسل بعدی خود را با معماری ریسک پنج بسازد.

گفته می‌شود که سای‌فایو، یکی از طراحان اصلی پردازنده‌های RISC-V، در مسیر امضای قرارداد با گوگل برای ساخت هسته‌های تراشه‌ی تنسور نسل بعدی این شرکت است.

سای‌فایو بسیار امیدوار به ساخت تراشه‌ی نسل دوم برای سرورهای هوش مصنوعی است و این می‌تواند پیشران اصلی درآمد شرکت باشد.

به گزارش رجیستر، سای‌فایو تصمیم گرفته است که طراحی هسته‌ی X390 خود را در اختیار گوگل قرار دهد تا از آن برای تولید پردازنده‌ی نسل بعدی تنسور استفاده کند.

پردازنده‌ی فعلی تنسور گوگل از هسته‌ی X280 سای‌فایو به‌عنوان شتاب‌دهنده در واحد پردازش تصویر و از هسته‌ی X390 برای انجام وظایف هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می‌کند.

هنوز سای‌فایو یا گوگل شایعه‌ی همکاری را تأیید نکرده‌اند. دلیل مهمی برای اینکه انتظار داشته باشیم خالق گوشی پیکسل از هسته‌های سای‌فایو در طراحی پردازنده‌ی هوش مصنوعی نسل بعدی خود استفاده کند، حفظ سازگاری تراشه‌های جدید با تراشه‌های فعلی است.

از آنجا که معماری مجموعه‌دستورالعمل RISC-V در دیتاسنترها بسیار متداول و پذیرفته شده است، احتمال دارد که سای‌فایو هسته‌های خود را به سایر توسعه‌دهندگان شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی نیز ارائه دهد، بنابراین نمی‌توان گوگل را تنها مشتری قطعی این معماری در نظر گرفت.

سای‌فایو با وجود حمایت از سوی شرکت‌های بزرگی مانند اینتل و کوالکام، در تلاش‌هایش برای رقابت با آرم با مشکلاتی روبرو شده است. در ماه اکتبر گذشته (مهر و آبان)، این شرکت حدود ۲۰ درصد از کارکنان خود را از شرکت اخراج کرد.

در سال ۲۰۲۳، سای‌فایو ازطریق فروش مجوز طراحی‌های خود بیش از ۳۸ میلیون دلار کسب درآمد کرد، اما با وجود امضای قراردادهای مادام‌العمر به ارزش ۱۸۶ میلیون دلار، پول زیادی را به‌دلیل هزینه‌های عملیاتی نسبتاً بالا (۱۴۹ میلیون دلار) از دست داد. سای‌فایو برای سال ۲۰۲۴، افزایش درآمد به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار را پیش‌بینی کرده است.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا