کاهش حجم بازی های PS5/ ((کراکن)) جدیدترین تکنولوژی فشرده سازی
طبق اخبار منتشر شده،شرکت سونی، با توجه به حافظه محدود PS5، از تکنولوژی فشرده سازی ای استفاده می کند که تا 60 درصد می تواند حجم بازی ها را کاهش دهد.
پلی استیشن 5 یکی از محدودترین حافظههای ذخیرهسازی در میان کنسولهای یک دهه اخیر را دارد، اما وضعیت آنقدر که به نظر میرسد بد نیست. براساس گزارشهای منتشر شده، سونی درحال استفاده از یک تکنولوژی فشرده سازی مخصوص برای کاهش حجم بازی های PS5 است که اندازه فایل بازیها را تا سقف ۶۰ درصد کاهش میدهد. این اتفاق میتواند جبرانی برای حجم ۸۲۵ گیگابایتی فضای ذخیرهسازی در این کنسول نسل نهمی باشد.
وبسایت Twisted Voxel گزارش داده که بازی سروایوال Subnautica روی پلی استیشن 5 فقط ۵ گیگابایت حجم اشغال میکند. این میزان در مقایسه با حجم ۱۴ گیگابایتی این بازی روی PS4 یک کاهش ۶۰ درصدی را نشان میدهد.
حجم بازی Control: Ultimate Edition بهلطف تکنولوژی فشرده سازی اختصاصی سونی به ۲۵.۷۹ گیگابایت رسیده که این میزان به مراتب کمتر از حجم ۴۲.۵ گیگابایتی این بازی روی ایکس باکس سری ایکس است. درواقع در اینجا با یک کاهش ۳۹ درصدی مواجه هستیم.
البته هنوز خیلی از جوانب تکنولوژی اختصاصی سونی برای ما ناشناخته است. تمام اطلاعاتی که فعلاً از آن در اختیار داریم، نام نسبت داده شده به فناوری سونی است که ظاهراً بهعنوان «Kraken» شناخته میشود. هنوز نمیدانیم که آیا همهی بازیهای PS5 از این قابلیت بهرهمند خواهند شد یا اینکه توسعهدهندگان باید بازیهای خود را برای استفاده از فناوری کاهش حجم بازی های پلی استیشن 5 بهینهسازی کنند. ضمناً ممکن است Kraken به بازیهای پلی استیشن 4 نیز گسترش یافته و بازیهای قدیمیتر را تحت پوشش بگیرد. درحال حاضر همهی این موارد احتمالاتی هستند که منبع موثقی ندارند.
معمولاً اینطور بوده که تکنولوژیهای فشرده سازی نیازی به دخالت توسعهدهندگان بازیها در بهینهسازی حجم بازیها نداشته است؛ لذا از نظر فنی باید همهی بازیهایی که روی SSD اختصاصی پلی استیشن 5 اجرا میشوند، باید از تکنولوژی Kraken پشتیبانی کنند.
امید آن میرود که فناوری فشرده سازی Kraken و کاهش حجم بازی های PS5 در درگاه ثانویه M.2 SSD کنسول نیز قابل استفاده باشد. شاید حتی در آینده از این فناوری در درایوهای اکسترنال USB نیز استفاده شود، اما برای اطلاع از این موارد باید فعلاً منتظر ماند.
با دوبرابر شدن حجم بازیهای ویدیویی در طول سه چهار سال اخیر، این میتواند خبر خوبی برای کسانی که نگران حجم حافظه کنسول جدید خود هستند باشد.