اخبار روزعلمیفناوری

تبدیل استرالیا به ابرقدرت هیدروژن جهان

کشور استرالیا در تلاش برای تبدیل به یک ابرقدرت در حوزه انرژی‌های پاک ۲ میلیارد دلار (۱.۸ میلیارد دلار آمریکا) برای حمایت از پروژه‌های تجدیدپذیر هیدروژن اختصاص داده است

به گزارش از روزنامه «استریت تایمز» سنگاپور، این اعتبار مالی در قالب بودجه جدید این کشور گفت:  از تولیدکنندگان خصوصی حمایت خواهد کرد که تا سال ۲۰۳۰ هر کدام از آنها دو یا سه پروژه فعال و اجرایی در این حوزه داشته باشند.

مسوولان و کارشناسان صنعتی می‌گویند که این اعتبار مالی می‌تواند کاتالیزور یا عاملی برای تسهیل پروژه‌های بیشتر در حوزه انرژی‌های پاک باشد و این در حالی است که این کشور در تلاش برای کاهش انتشار گازهای کربنی و توسعه منابع جایگزین انرژی است.

دکتر «فیونا سیمون»‌ مدیر اجرایی «شورای هیدروژن استرالیا» در بیانیه‌ای اعلام کرد: قراردادهای رقابتی تولید هیدروژن یک مکانیزم بسیار مورد نیاز در بازار برای تامین حمایت درآمدی برای پروژه‌های مهم است و به اجرایی شدن پروژه‌های بیشتری کمک خواهد کرد تا بتوانیم هر چه سریعتر به مقیاس تولید انرژی در حد گیگاوات برسیم.

بر اساس این گزارش، استرالیا در تلاش بوده تا به منظور کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی مورد نیاز و کمک به تامین نیاز شریکان تجاری خود، تولید هیدروژن را افزایش دهد اما با رقابت شدیدی از سوی آمریکا، اروپا و خاورمیانه روبه رو است.

تولیدکنندگان انرژی‌های نو درصدد دسترسی و استفاده از منابع غنی بادی و خورشیدی در کشور استرالیا و نیز استفاده از ظرفیت های این کشور برای تولید انرژی موسوم به هیدروژن سبز هستند؛ یک منبع انرژی عاری از کربن که پیش بینی می‌شود نقش مهمی در گذار جهان از انرژی‌های فسیلی به سوی انرژی‌های پاک باشد.

در حالی که این کشور بیشترین شمار پروژه‌های اعلام شده هیدروژن سبز در جهان را دارد اما تاکنون تعداد کمی از آنها نهایی شده‌اند. «کریس براون» وزیر انرژی به پارلمان این کشور گفت که این سرمایه‌گذاری محدود به هیدروژن سبز است که از منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود.

هیدروژن فراوان‌ترین عنصر شیمیایی در سیاره زمین است که در ۷۵ درصد از مواد وجود دارد اما این عنصر هیچ جا به تنهایی یافت نمی‌شود بلکه در کنار سایر مواد شیمیایی مانند اکسیژن قرار دارد که این دو در کنار هم آب را تشکیل می‌دهند.

هیدروژن در صنایع شیمیایی یا متالورژی به عنوان سوخت به کار می‌رود اما نحوه تولید هیدروژن مشخص می‌کند که آیا این سوخت یک منبع انرژی پاک و پایدار است یا نه.

در این میان «هیدروژن سبز» به معنی سوختی است که بدون انتشار گازهای آلاینده به دست آمده است. هیدروژن سبز از طریق یک فرایند الکترولیز تولید می‌شود که انرژی مورد نیاز آن از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشید به دست می‌آید.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا