بازیبازی های خارجی

مقایسه پابجی و فورتنایت / کدامیک بهتر است؟

۳ ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ بود که اولین اثر کامل در سبک بتل رویال منتشر شد، درست حدس زدید این اثر چیزی نبود جز پابجی (PlayerUnknown’s Battlegrounds). در زمانی که هنوز سبک بتل رویال طرفدار آنچنانی نداشت، عرضه‌ی پابجی توانست سبک بتل رویال را تبدیل به ترند بازی‌های آنلاین کند. بعد از گذشت ۴ سال از عرضه‌ی این اثر وقتی به صفحه‌ی بازی در پلتفرم استیم سر می‌زنید با تعداد پلیر‌های بسیار زیادی مواجه می‌شوید که روزانه مشغول به تجربه‌ی بازی هستند. شاید اگر اثر با پشتیبانی قوی، به موقع و سریع شرکت سازنده همراه می‌شد امروزه شاهد رکورد زنی دوباره‌ی آن در پلتفرم استیم بودیم. اما برخلاف افول بازی نسبت به گذشته شاهد این هستیم که هنوز تجربه‌ی این اثر چه تنهایی چه با دوستان لذت زیادی دارد. در این مطلب با ما همراه باشید تا به مقایسه pubg با fortnite – مقایسه گرافیک پابجی و فورتنایت بپردازیم.

مقایسه PUBG و Fortnite

بعد از گذشت حدود ۴ ماه از عرضه‌ی پابجی بود که اپیک گیمز اثری به نام فورتنایت را معرفی، شاید در نگاه اول به عنوان یک اثر با گرافیک کارتونی و البته گیم‌پلی سطحی بود ولی بعد از عرضه شدن این عنوان شاهد استقبال زیاد بازیکنان و منتقدان بودیم. شاید یکی از دلایل اصلی را بتوان بهینه‌سازی عالی بازی از هر نظر دانست، این اثر با ضعیف‌ترین سیستم‌ها و وضعیت‌های اینترنتی هم بدون مشکل اجرا می‌شد و لحظات خوشی را برای شما ایجاد می‌کرد. همچنین تیم پشتیبانی این بازی، اپیک گیمز هنوز هم با قدرت به پشتیبانی از اثر ادامه می‌دهد و هر سیزن محتوای جدید و جذابی را به بازیکنان ارائه می‌دهد.

گان پلی – مقایسه PUBG با Fortnite

در آغاز باید این را بدانیم که استایل و سبک گان‌پلی بازی‌ها به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند. اولین سبک آرکید (Arcade) می‌باشد که به نوعی برای راحتی بازیکن طراحی شده است، شما در این نوع آثار شاهد طراحی دقیق سلاح‌ها، نوع آتچمنت و پرداخت به جزئیات آن‌ها نیستید و لگد گیری در این دسته بازی‌ها بسیار آسان است. نمونه‌ی بارز این دسته آثار، بازی فورتنایت می‌باشد که شما کنترلی بر روی جزئیات سلاح‌ خود ندارید و نمی‌توانید هیچ بخشی از آن را شخصی‌سازی کنید.

این نوع بازی‌ها طرفداران مخصوص به خود را دارند که اغلب حال و حوصله‌ی امتحان کردن و انتخاب اضافات مختلف سلاح‌ها را ندارند و بازیکنان کژوالی هستند. در طرف دیگر شاهد آثاری هستیم که با نام شبیه‌ساز شناخته می‌شوند. در این دسته از عناوین شاهد دقت سرسام آور به جزئیات هستیم، از انواع دوربین‌ها گرفته تا چندین مدل خفه‌کن و حتی چراغ قوه‌های مختلف برای سلاح‌ شما. همچنین بخش دیگری که در این آثار به آن توجه زیادی می‌شود، نحوه‌ی شلیک شدن تیر و مسافتی است که آن طی می‌کند.

مقایسه گان پلی PUBG و Fortnite

این نکته برای هر سلاح متفاوت خواهد بود و به معنای واقعی کلمه اگر بخواهید در این آثار حرفه‌ای شوید، باید مدت‌های زیادی تمرین کنید.  آخرین سبک یا استایل گیم‌پلی را می‌توان واقع‌گرایانه دانست که حالتی بین شبیه‌ساز و آرکید است. یکی از آثاری که با این سبک گان پلی عرضه شده است بازی بسیار معروف و مشهور وارزون می‌باشد. شما در این نوع آثار شاهد استفاده منطقی‌تری از سلاح‌ها هستید ولی دیگر نیاز نیست مدت‌‌ها صرف یادگیری آن بکنید.

خب تا اینجا که با این سه سبک آشنا شدید، حالا باید بدانید که بخاطر تفاوت کامل این ۲ اثر کاملاً به خود شما بستگی دارد که کدام یک را ترجیح می‌دهید. آیا به شخصی‌سازی اسلحه و مدیریت مهمات خود در پابجی علاقه دارید؟ یا که ترجیه می‌دهید یک اثر فان را با دوستان تجربه کنید و از آن لذت ببرید. انتخاب با شماست.

گیم پلی – مود‌های بخش آنلاین – مقایسه PUBG با Fortnite

همان‌طور که گان پلی این دو اثر کاملاً متفاوت است، گیم پلی آن‌ها نیز تفاوت‌های بنیادی زیادی دارد. اول از همه فورتنایت اثری سوم شخص می‌باشد در حالی که پابجی بر روی ایده‌ی یک اثر شوتر رقابتی بنا شده که البته دارای هر دو مود سوم شخص و اول شخص می‌باشد. یکی از نکات کلیدی فورتنایت را می‌توان سیستم ساخت و ساز یا بیلد کردن دانست که وجه تمایز آن با پابجی می‌باشد، قابلیتی که باعث شده است تا به هر کسی که شلیک می‌کنی سریعاً حفاظی دور خود ایجاد کرده و طبعاً غیرقابل دسترسی شود. در مقابل در پابجی شاهد گیم‌پلی حساب شده، دقیق و منطقی‌ای هستیم که شما باید هر شلیک خود را بر اساس فاصله و سلاح خود بررسی کنید تا دشمن خود را از پای در بیاورید.

مقایسه PUBG و Fortnite گیم پلی

همانطور که می‌دانید هر دو اثر در سبک بتل رویال هستند که به معنی وجود شباهت‌های زیادی در این دو بازی می‌باشد. البته هر دو بازی دارای مود‌های متفرقه‌ای هستند که باعث تنوع بازی شده و از تکراری شدن آن جلوگیری می‌کند. فورتنایت با بخش کوآپ و مود های ۵۰ در مقابل ۵۰ و البته بخش بسیار محبوب کریتیو توانسته مخطابان قدیمی و جدید خود را پای بازی نگه دارد. پابجی نیز با اضافه کردن مود تیم دث مچ (Team Deathmatch) توانسته است پابجی را در قالب اثری مولتی پلیر نبرد نزدیک ارائه دهد و تجربه‌ای متفاوت را برای بازیکنان رقم بزند.

مپ بازی و محتوا – مقایسه PUBG با Fortnite

در این بخش شاهد اتفاق جذاب و پیچیده‌ای هستیم. نقشه‌ی اصلی فورتنایت یعنی بخش بتل رویال آن، با داشتن نقشه‌ی کوچکتر از پابجی با اندازه‌ی تخمینی ۳.۵ کلیومتر مربع می‌باشد. اما برخلاف کوچکتر بودن شاهد محتوای بیشتری هستیم و در اصل فورتنایت نقشه‌ی غنی‌تر و پیچیده‌تری دارد. در طرف دیگر پابجی با داشتن چهار نقشه‌ی متفاوت از هم و البته بسیار بزرگ‌تر نیز در این زمینه عالی عمل کرده است. نقشه‌ی Erangel با اندازه‌ی ۸ کیلومتر مربع و البته بافت منحصر به فرد و جذاب آن همراه با دومین نقشه با نام Vikendi دو نقشه‌ از ۴ نقشه‌های پابجی هستند. نقشه‌ی دوم با اندازه‌ی ۶ کیلومتر مربعی و منطقه‌ی برفی و افکت‌های جذاب توانسته به شدت قابلیت تکرار بازی را بالا ببرد. همچنین این نقشه با توجه به مپ Erangel دارای مناطق و مکان‌های بیشتری است.

مقایسه نقشه پابجی و فورتنایت

نقشه‌ای که به لطف مه و نورپردازی خاص توانسته بالانسی را ایجاد کند تا مپ یک طرفه نباشد و تبدیل به نمایشی برای قدرت نمایی اسنایپر‌ها نشود. سومین نقشه Miramar نام دارد، این نقشه نیز با اندازه‌ی ۸ کیلومتر مربعی ساخته شده و محیط آن بیابانی است. آخرین نقشه که منتشر شد Sanhok نام دارد، با اندازه‌ی ۴ کیلومتر مربعی و البته بافت جنگلی و بسیار جذاب. با توجه به گفته‌ها کاملاً واضح است که برنده در این بخش پابجی می‌باشد، چرا که توانسته با عرضه نقشه‌های متفاوت از تکراری شدن بازی جلوگیری کند و پلیر‌ها را بیشتر در بازی نگه دارد. البته تفاوت اقلیمی و بافت نقشه‌های بازی هم نکته‌ای است که نمی‌توان از اشاره به آن سرباز زد.

گرافیک و بهینه سازی – مقایسه گرافیک پابجی و فورتنایت

در این بخش هم دوباره شاهد تفاوت بسیار فاحشی هستیم، چرا که در این ۲ اثر شاهد استفاده از دو سبک گرافیکی متفاوت هستیم. پابجی با استایل گرافیکی واقع‌گرایانه توانسته روحی به ایده‌ها و گیم‌پلی بازی بدهد. وجود استایل گرافیکی واقع‌گرایانه‌ برای همچین اثری یک ضرورت به حساب می‌آید. همچنین در آثار بتل رویال سعی می‌شود فاصله‌های دور به خوبی طراحی شوند و بتوان با سیستم‌های ضعیف هم به راحتی آن را رندر کرد. و اما در طرف دیگر شاهد هستیم که فورتنایت با استفاده از استایل کارتونی نیز توانسته است قالب مدرن و مناسبی را ایجاد کند.

در بخش مقایسه PUBG و Fortnite در زمینه بهینه سازی بازی شاهد عملکرد عالی هر دو طرف هستیم. پابجی در اوایل عرضه از نظر فنی مشکلات زیادی داشت که بعد از گذشت مدتی آن‌ها رفع شدند. حال که ۴ سال از عرضه اثر گذشته شاهد وجود کمتر مشکل راندمان از لحاظ فریم ریت هستیم، البته بعضاً باگ‌های وجود دارند که آزاری به بازیکنان نمی‌رسانند. باگ‌های این دست بخش جدانشدنی از بازی‌های آنلاین هستند که به مرور و گذر زمان قابل حل هستند، البته اگر شرکت سازنده علاقه‌ای به رفع آن‌ها داشته باشد.

مقایسه پابجی و فورتنایت گرافیک

در طرف دیگر شاهد اثر محبوب فورتنایت هستیم که از آغاز راندمان بسیار خوبی را داشت و چه بر روی کنسول‌ها و چه PC شاهد فریم ریت پایدار و راندمان کلی خوبی بودیم. البته چندی می‌شود که مشکلات نوسان فریم این بازی زیاد شده ولی اپیک‌گیمز پیگیر این اتفاق است و در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ را مرتفع می‌کند. همچنین درباره‌ی باگ‌ها شاهد موارد خاصی نیستیم و بازی از این حیث کاملاً بی‌نقص بوده است. چندی پیش بود که مشخص شد فورتنایت چگونه بر روی کنسول‌های جدید اجرا خواهد شد. بر روی دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس شاهد رزولوشن ۴K و ۱۲۰ فریم هستیم که نشان‌دهنده‌ی ارتباط نزدیک اپیک گیمز با شرکت سونی و مایکروسافت است.

سیستم مورد نیاز و بررسی پرفومنس پابجی و فورتنایت – مقایسه پابجی و فورتنایت

حداقل سیستم مورد نیاز بازی پابجی برای اجرا روی کامپیوتر – مقایسه پابجی با فورتنایت

  • Operation system: Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 64bit
  • CPU: Intel Core i5-4430 / AMD FX-6300
  • Ram: 8 Gb Ram
  • GPU: Nvidia GeForce GTX 960 2GB / AMD Radeon R7 370 2GB.
  • DirectX: Version 11
  • HDD: 30 Gb

سیستم پیشنهادی بازی PUBG برای کامپیوتر

  • Operation system: Windows 10 64bit
  • CPU: Intel Core i5-6600k / AMD Ryzen 5 1600
  • Ram: 16 GB Ram
  • GPU: Nvidia GeForce GTX 1060 3GB / AMD Radeon RX 580 4GB
  • DirectX: Version 11
  • HDD: 30 GB

سیستم مورد نیاز بازی پابجی برای اجرا با کیفیت ۴k

  • Operation system: Windows 10 64bit
  • CPU intel: i3-10100 – i5-8600K – ۹۴۰۰F – i7-7700
  • CPU AMD: Ryzen 3 3100 – Ryzen 5 3600
  • RAM: 16 GB Ram
  • GPU: Nvidia GeForce GTX 1060 3GB / AMD Radeon RX 580 4GB
  • DirectX: Version 11
  • HDD: 30 GB

سخت‌افزار مورد نیاز بازی پابجی برای اجرا روی لپ‌تاپ – مقایسه گرافیک پابجی و فورتنایت

حداقل سیستم مورد نیاز – مقایسه پابجی با فورتنایت – مقایسه گرافیک پابجی و فورتنایت:

  • Operation System: Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 64bit
  • CPU: Intel 4th Gen i5
  • Ram: ۸ Gb Ram
  • GPU: AMD Radeon HD 7730M
  • DirectX: Version 11
  • HDD: ۳۰ GB

سیستم پیشنهادی – مقایسه پابجی و فورتنایت:

  • Operation system: Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 64bit
  • CPU: Intel 7th Gen i5 – Ryzen 5 3550h
  • RAM: ۱۶ GB Ram
  • GPU: NVIDIA 1060 Mobile / Radeon RX 5300M
  • DirectX: Version 11
  • HDD: ۳۰ GB

حداقل سیستم مورد نیاز بازی فورتنایت برای اجرا بر روی کامپیوتر – مقایسه پابجی با فورتنایت

Operating system: Windows 7/8/10 64-bit
GPU: GT 1030 /  GTX 1050 – RX 550 – RX 470
CPU: Core i5-3470
DirectX: Version 11
HDD: ۳۰ GB
Ram: ۴ GB RAM

سیستم پیشنهادی فورتنایت – مقایسه پابجی با فورتنایت

GPU: NVIDIA GTX 960 / AMD R9 280 or equivalent DX11 GPU
VRAM: ۲ GB VRAM
CPU: Core i5-7300U 3.5 GHz
RAM: ۸ GB RAM
Operating system: Windows 10 64-bit

سیستم مورد نیاز فورتنایت برای بالاترین کیفیت – مقایسه گرافیک پابجی و فورتنایت

GPU: Nvidia GTX 1080 or equivalent GPU
VRAM: ۴ GB VRAM or higher
CPU: Intel Core i7-8700 / AMD Ryzen 7 3700x or equivalent
RAM: ۱۶ GB RAM or higher
Operating system: Windows 10 64-bit

قیمت – مقایسه PUBG با Fortnite

یکی از مهمترین دلایل اینکه فورتنایت به طرز فاحشی مشهور‌تر است و البته تعداد بازیکن بسیار بیشتری دارد، رایگان بودن آن می‌باشد. جایی که پابجی با برچسب قیمتی ۶۰ دلاری عرضه شد، فورتنایت با رایگان بودن و عرضه‌ی بتل پس هم توانست تعداد پلیر بسیار بیشتری را جذب کند و هم اینکه اپیک‌گیمز درآمد سرسام آوری را از بتل پس و آیتم‌های بازی داشته باشد. البته پابجی هم توانسته با ارائه دادن آیتم‌های ارزشمند و البته به صرفه باعث این شود که طرفداران بتوانند با استفاده از این آیتم‌ها و فروش آن‌ها ولت خود را شارژ کنند.

فورتنایت بعد از گذشت چند سال از عرضه‌ی خود هنوز هم تعداد پلیر همزمان میلیونی دارد، اتفاقی که برای پابجی نیفتاده است و در حال حاضر شاهد نزدیک به ۱۵۰ الی ۴۰۰ هزار پلیر همزمان برای این اثر هستیم که نکته‌ی منفی به حساب نمی‌آید. اما با اینحال روند رو به پایینی را داشته است. همچنین فورتنایت توانست با ارائه‌ی یک تجربه‌ی فاقد هر گونه چیتر لذت بازی را چند برابر کند، نکته‌ای که پابجی نتوانسته به صورت مشابه در آن به موفقیت برسد و گه گاهی شاهد وجود چیتر در سرورها هستیم.

در آخر باید این را بدانید که تمامی نکاتی که ذکر کردیم ، صرف مقایسه مقایسه PUBG و Fortnite بوده و علاقه و سلیقه‌ی شما در طرفی دیگر قرار دارد. اگر به آثار شبیه سازی و واقع گرایانه علاقه دارید و از گذر زمان خود در دنیای بی رحم پابجی لذت می‌برد، انتخاب شما مشخص است. اما اگر به تجربه‌ی فان یک بتل رویال با دوستان خود علاقه دارید و فقط ویدئو گیم را برای گذران وقت خود می‌خواهید فورتنایت انتخاب بهتری برای شماست. البته قابل توجه است که بخاطر ذات رایگان بودن فورتنایت، شما با تجربه‌ی آن چیزی را از دست نخواهید داد، از این رو نصب و بازی این اثر حتی یک مرتبه نیز پیشنهاد می‌شود.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا