اخبار روز

مسدودسازی اخبار کاربران کانادایی توسط متا

متا که تاکنون قانون پرداخت هزینه به ناشران کانادایی را قبول نکرده، برای مقابله با این کشور شروع به مسدود کردن اخبار در کانادا کرده است

به نقل از رویترز، پلتفرم متا  در پاسخ به قانونی که غول‌های اینترنتی را ملزم می‌کند به ناشران اخبار در کانادا هزینه پرداخت کنند، فرآیند پایان دادن به دسترسی به اخبار در فیس‌بوک و اینستاگرام را برای همه کاربران در کانادا آغاز کرده است.

دولت کانادا این اقدام را غیر مسئولانه خواند و گفت که جهان در حال تماشای این روند در کانادا است.

نوشته های مشابه

قانون اخبار آنلاین که توسط پارلمان کانادا به تصویب رسیده است، پلتفرم‌هایی مانند آلفابت شرکت مادر گوگل و متا را مجبور می کند تا برای محتوای خود با ناشران اخبار کانادا در مورد معاملات تجاری مذاکره و هزینه پرداخت کنند.

«ریچل کوران» رئیس سیاست عمومی متا در کانادا، گفت: «خبرگزاری‌ها به‌طور داوطلبانه محتوا را در فیس‌بوک و اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند تا مخاطبان خود را گسترش دهند. ما می دانیم که افرادی که از پلتفرم های ما استفاده می کنند برای اخبار به ما مراجعه نمی کنند.»

اما وزیر فرهنگ کانادا گفت:« آنها ترجیح می دهند به جای پرداخت سهم منصفانه خود به سازمان های خبری، کاربران خود را از دسترسی به اخبار با کیفیت خوب و محلی منع کنند. ما قرار است موضع خود را حفظ کنیم. به هر حال، اگر دولت نتواند از کانادایی ها در برابر غول های فناوری دفاع کند، چه کسی این کار را خواهد کرد.»

در یک کمپین علیه این قانون، که بخشی از یک روند جهانی گسترده تر برای وادار کردن شرکت های فناوری برای پرداخت هزینه اخبار است، متا و گوگل در ماه ژوئن(خرداد-تیر) اعلام کردند که دسترسی به اخبار را در پلتفرم های خود مسدود خواهند کرد.

شبکه تلویزیونی سی بی سی کانادا نیز این اقدام متا را غیرمسئولانه خواند و آن را سوء استفاده از قدرت آنها در بازار دانست.

قانون کانادا شبیه به قانون اساسی است که استرالیا در سال 2021 تصویب کرد و تهدیدهایی از سوی گوگل و فیسبوک برای محدود کردن خدمات آنها را به دنبال داشت. هر دو شرکت در نهایت پس از ارائه اصلاحات در قانون، با شرکت‌های رسانه‌ای استرالیایی معامله کردند.

اما بر اساس قانون کانادا، گوگل استدلال کرده است که این قانون گسترده تر از قوانینی است که در استرالیا و اروپا وضع شده است، زیرا برای پیوندهای خبر نمایش داده شده در نتایج جستجو قیمت تعیین می کند و برای رسانه هایی که خود تولید کننده اخبار نیستند اعمال می‌شود.

متا گفته بود که پیوند به مقالات خبری، کمتر از 3 درصد از محتوای موجود در فید کاربرانش را تشکیل می دهد و استدلال کرد که این اخبار فاقد ارزش اقتصادی برای شرکت هستند. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در ماه می گفته بود که چنین استدلالی ناقص و برای دموکراسی و اقتصاد ما خطرناک است.

متا پیش از این اعلا کرد  در حالی که برای پیروی از قوانین آماده می‌شویم، امروز اعلام می‌کنیم که آزمایش‌هایی را روی هر دو پلتفرم آغاز خواهیم کرد که برخی از کاربران و ناشران را از مشاهده یا اشتراک‌گذاری برخی محتواهای خبری در کانادا محدود می‌کند.

این آزمایش به این معنی است که کاربر پیوندهایی به مقالات یا ویدیوهای ناشران اخبار را در هیچ کجای خوراک خبری خود نخواهد دید. همچنین اشتراک گذاری چنین محتوایی با افراد دیگر مسدود می شود. ناشران اخبار می توانند پیوندهای خبری و محتوا را پست کنند، اما آنها در کانادا قابل مشاهده نیستند.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا