اخبار روز

ساخت حسگر کرونا با استفاده از مخمر مصنوعی

نانوکاوشگر پودری که در یک مؤسسه مهندسی زیستی و نانوتکنولوژی استرالیایی (AIBN) ساخته شد، مخمر مصنوعی است که می‌تواند در محیط‌هایی مانند فرودگاه‌، بیمارستان‌، استادیوم‌ و در شبکه آب و فاضلاب‌ برای شناسایی نشانگرهای زیستی کرونا مستقر شوند

به گزارش از تارنمای دانشگاه کوئیزلند استرالیا، مت ترائو محقق ارشد و مدیر مرکز تخصصی نانوپزشکی AIBN، گفت که این نانو کاوشگر مخمری را می‌توان در پلتفرم‌های آزمایش کووید-۱۹ فعلی ادغام کرد.

وی افزود: مخمر از دیرباز یک ماده ارزان و فراوان در نان و ماءالشعیر بوده است و به لطف خواص شیمیایی منحصر به فرد آن می‌توان از آن در فناوری‌های تشخیصی استفاده کرد که از نظر سرعت و حساسیت رقیب تست پی سی آر برای هستند.

این محقق یادآور شد: ما اغلب از مخمرها به عنوان کارخانه‌های زیستی یاد می کنیم زیرا آنها قدیمی‌ترین میکروارگانیسم‌های صنعتی هستند. در این مورد، ما از همان سیستم‌های تولید مواد غذایی ارزان قیمت و مقیاس‌پذیر برای ایجاد پودر حسگری استفاده می‌کنیم که می‌تواند در محیط مستقر شود تا طیفی از تهدیدات ویروسی را شناسایی کند.

ترائو یادآور شد: در این نانوپیمایشگر از روش‌های آنالیز فلورسنت، آنالیز الکتروشیمیایی یا مبتنی بر رنگ برای بررسی استفاده می‌شود تا ببینند آیا فرد در معرض ویروس قرار گرفته‌ یا خیر.

سلواکومار ادواردراجا دیگر محقق این طرح گفت: فناوری حسگری مبتنی بر مخمر را می‌توان به طور ژنتیکی برای شناسایی سویه‌های ویروسی خاص، مانند انواع کووید-۱۹، مثلا اومیکرون یا دلتا، برنامه ریزی کرد و به سیستم‌های بهداشتی در زمینه تهدیدات ویروسی جدید و نوظهور که از حیوانات به انسان منتقل می‌شود، کمک کرد.

وی تصریح کرد: جهش مداوم ویروس کرونا موجب شده تا دیگر برای آزمایش، پاسخ اینکه آیا فردی آلوده شده است یا خیر کافی نباشد. باید نوع ورژن ویروس نیز مشخص شود. اکنون باید بتوانیم به سرعت تشخیص دهیم که یک بیمار دارای کدام نوع بیماری است، از کجا آمده است و برای درمان آن چه باید کرد.

کریس هاوارد یکی از نویسندگان این تحقیق هم گفت: ماهیت مقرون به صرفه و مقیاس‌پذیر نانوکاوشگر مخمر به این معنی است که این فناوری ابزاری قابل دسترس برای سیستم‌های دفاع در برای همه‌گیری است.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم جلوی نفوذ انواع جدید و شدیدتر را بگیریم، به ابزارهای تشخیصی نیاز داریم که سریع ساخته و توزیع شوند و بتوان آن‌ها را برای طیف وسیعی از فرآیندهای آزمایشی در محل بهینه کرد.

با توجه به اینکه مخمر بسیار ارزان است، این فناوری می‌تواند برای مناطق کم برخوردار جهان که نمی‌توانند تست‌های تشخیصی گران‌قیمت فعلی را انجام دهند، مهم باشد.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا