اخبار روز

بازگشت ماهواره مرده ناسا به جو زمین

انتظار می رود فضاپیمای 270 کیلوگرمی RHESSI روز چهارشنبه (30فروردین) ساعت 9:30شب به وقت شرقی ( یا با چند ساعت تغییر) دوباره وارد جو شود

به گزارش از اسپیس، کارشناسان اعلام کردند که یک فضاپیمای مرده ناسا در چند روز آینده به زمین بازمی‌گردد.

ماهواره RHESSI ناسا که خورشید را از سال 2002 تا زمان از کار افتادن آن در سال 2018 مورد مطالعه قرار داد، قرار است حدود ساعت 9:30 شب دوباره وارد جو زمین شود.

RHESSI یک ماهواره بزرگ نیست. به گفته مقامات ناسا تنها 270 کیلوگرم وزن دارد و اکثریت آن جرم به خاکستر و بخار تبدیل می شود. با این حال، مقامات ناسا اعلام کردند که انتظار می رود برخی از اجزاء از ورود مجدد باقی بمانند. خطر آسیب دیدن افراد روی زمین از این زباله فضایی تقریباً 1 در 2467 است.

مدار زمین مکانی به طور فزاینده ای شلوغ و خطرناک شده است. به عنوان مثال، بیش از 30هزار قطعه زباله مداری در حال حاضر توسط شبکه های نظارت فضایی جهانی ردیابی می شود. اما بسیاری از موارد وجود دارند که کوچکتر از آن هستند که قابل توجه باشند.

آژانس فضایی اروپا تخمین می زند که در حال حاضر حدود 1 میلیون جرم بین 1 تا 10 سانتی متر در اطراف سیاره ما می چرخند و تعداد تقریبی قطعات بین 1 میلی متر و 0.4 اینچ واقعاً خیره کننده است (130 میلیون یا بیشتر).

این خرده‌های کوچک حتی می‌توانند با توجه به سرعت فوق‌العاده‌شان در صورت برخورد با ماهواره یا فضاپیماهای خدمه آسیب جدی وارد کنند. در مدار پایین زمین، جایی که ایستگاه فضایی بین‌المللی و بسیاری دیگر از فضاپیماها پرواز می‌کنند، اجسام با سرعتی در حدود 17500 مایل در ساعت (28160 کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کنند. از طرف دیگر برخوردهای فضایی تعداد بیشتری زباله های فضایی تولید می‌کنند که منجر به برخوردهای بیشتری می‌شود.

ماهواره RHESSI با موشک پگاسوس XL در فوریه 2002 به مدار پایین زمین پرتاب شد. این فضاپیما با استفاده از یک طیف‌سنج تصویربرداری که پرتوهای ایکس و گاما را ثبت می‌کرد، شراره های خورشیدی و پرتاب‌های جرمی تاجی را مورد مطالعه قرار داد.

مقامات ناسا در به روز رسانی روز دوشنبه نوشتند: این فضاپیما در طول ماموریت خود، بیش از 100هزار رویداد پرتو ایکس را ثبت کرد که به دانشمندان اجازه می دهد ذرات پرانرژی موجود در شراره های خورشیدی را مطالعه کنند. این یافته ها به محققان کمک کرد فرکانس، مکان و حرکت ذرات را تعیین کنند، که به آنها کمک کرد درک کنند که ذرات در کجا شتاب می گیرند.

در نوامبر گذشته، هسته 23 تنی موشک چینی Long March 5B حدود پنج روز پس از پرتاب سومین و آخرین ماژول برای ایستگاه فضایی تیانگونگ این کشور به زمین بازگشت.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا