لپ تاپ

مقایسه مک بوک ایر M3 با ThinkPad X1 Carbon نسل 12 لنوو

در این مطلب به جزییات لپ تاپ مک بوک ایر M3 و ThinkPad X1 Carbon نسل 12 لنوو و مقایسه قابلیت های آنها با هم می پردازیم.

با ما همراه باشید تا معایب و مزایای هر کدام از این لپ تاپ های جدید را با هم مرور کنیم.

مک بوک ایر M3 مدل 2024

مک بوک ایر M3 جدیدترین پیشنهاد اپل است. این مدل، مک بوک ایر پرچمدار را با چیپست M3 به روز می کند. همچنین به کاربران اجازه می دهد تا دو نمایشگر خارجی را به هم متصل کنند و پشتیبانی از Wi-Fi 6E را افزایش می دهد. با این حال، هنوز هم طراحی براقی دارد که کاربران طی سال‌ها آن را می‌شناختند و دوست داشتند.

مزایا:

  • چیپست M3 با موتور به روز شده
  • پشتیبانی از Wi-Fi 6E
  • قابلیت استفاده از دو نمایشگر خارجی

معایب:

  • تفاوت چندانی با مک بوک ایر M2 ندارد
  • پورت های محدود

قیمت مدل 13  اینچی: 1099 دلار در آمازون

Lenovo ThinkPad X1 Carbon   نسل 12

Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 12 نسخه به روز شده لپ تاپ تاشوی پرچمدار لنوو است. توسط پردازنده‌های Core Ultra اینتل، یک تاچ پد جدید و موارد دیگر تقویت شده است تا آن را به یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های تجاری امروزی در بازار تبدیل کند. این نسخه، مدرن تر است و می تواند خیلی کارها را انجام دهد.

مزایا:

  • وب کم 8 مگاپیکسلی
  • پردازنده Intel Core Ultra
  • عمر باتری طولانی

معایب:

  • بدون گزینه نمایش 4K
  • گران قیمت

قیمت: 2336 دلار در سایت لنوو

در طول سال گذشته، فشار بر روی لپ‌تاپ‌های متمرکز بر عملکرد هوش مصنوعی به شدت افزایش یافته است. با معرفی پردازنده‌های Intel Core Ultra، جدیدترین پردازنده‌های اینتل می‌توانند حجم کار بیشتری را تحمل کنند و از هوش مصنوعی برای انجام وظایف بیشتر به بهترین شکل استفاده کنند.

تراشه‌های M3 اپل نیز همین کار را می‌کنند و با موتور عصبی مک‌بوک‌ها برای تقویت ویژگی‌های هوشمند کار می‌کنند. دو تا از جدیدترین و بهترین لپ‌تاپ‌های دارای قابلیت هوش مصنوعی Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 12 و MacBook Air M3 هستند. اینها جدیدترین نسخه‌های لپ‌تاپ‌های تاشوی پرچم‌دار سازنده‌شان هستند و ویژگی‌های به‌روز را به نمایش می‌گذارند که آنها را به یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های تجاری در بازار تبدیل می‌کند.

قیمت، مشخصات و در دسترس بودن

MacBook Air M3 در 5 مارس 2024 معرفی شد و در اواخر همان هفته در 8 مارس به طور رسمی در دسترس قرار گرفت. شما می توانید از بین دو گزینه انتخاب کنید: صفحه نمایش 13 اینچی یا 15 اینچی. قیمت 13 اینچی از 1100 دلار و 15 اینچی از 1300 دلار شروع می شود. مک بوک ایر M3 دارای پورت شارژ MagSafe، جک 3.5 میلی متری هدفون و دو پورت Thunderbolt 4 است. می توانید حداکثر 24 گیگابایت رم و حداکثر 2 ترابایت فضای ذخیره سازی را انتخاب کنید.

Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 12 برای خرید در سایت Lenovo موجود است، اما در حال حاضر موجود نیست. زمانی که در دسترس باشد، قیمت آن حدود 2336 دلار است. برای پورت ها، دو پورت Thunderbolt 4، دو پورت USB-A 3.2، یک پورت HDMI و یک جک هدفون 3.5 میلی متری دریافت خواهید کرد. حداکثر 32 گیگابایت رم و حداکثر 1 ترابایت فضای ذخیره سازی خواهید داشت.

Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 12 Apple MacBook Air M3 2024
Windows 11 MacOS Sonoma سیستم عامل
Intel Core Ultra 7 (155H) 8_core_CPU (Apple M3) CPU
Intel Arc (یکپارچه) پردازنده گرافیکی 8 یا 10 هسته ای (Apple M3) GPU
حداکثر 32 گیگابایت LPDDR5x 8 گیگابایت، 16 گیگابایت یا 24 گیگابایت رم
حداکثر 1 ترابایت M.2 PCIe 4.0 NVMe SSD 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، 1 ترابایت یا 2 ترابایت ذخیره‌سازی
57 وات ساعت تا 18 ساعت باتری
تا 8 مگاپیکسل MIPI Computer Vision، شاتر حریم خصوصی دوربین 1080p FaceTime HD دوربین
بلندگوهای دوگانه، Dolby Atmos سیستم صوتی شش بلندگو با ووفرهای لغو نیرو بلندگو
مشکی نقره ای، starlight، خاکستری فضایی، و midnight رنگ ها
دو عدد Thunderbolt 4، دو USB-A 3.2، HDMI 2.1، صدای 3.5 میلی متر پورت شارژ MagSafe 3، جک هدفون 3.5 میلی متری، 2 پورت Thunderbolt / USB 4 پورت ها
12.31 x 8.45 x 0.59 اینچ (312.8mm x 214.75mm x 14.96mm) 11.97 x 8.46 x 0.44 اینچ (مدل 13 اینچی) / 13.4 x 9.35 x 0.45 اینچ (مدل 15 اینچی) ابعاد
از 2.42 پوند (1.09 کیلوگرم) 2.7 پوند (13 اینچ)، 3.3 پوند (15 اینچ) وزن

 

طراحی

X1 Carbons در چند تکرار گذشته ثابت مانده است، اما نسل دوازدهم پیشرفت های عمده ای را نشان می دهد. بدنه کمی باریک تر و کم عمق تر است، بنابراین با وزن کمتر از 2.5 پوند سبک باقی می ماند. اندازه آن 12.31×8.45×0.59 اینچ است، بنابراین حمل آن آسان است و در بسیاری از کیف های لپ تاپ جا می شود. مانند مدل های قبلی خود، هنوز هم از ترکیبی از فیبر کربن و آلومینیوم ساخته شده است، اما لنوو از مواد بازیافتی در ساخت آن استفاده کرده است. پورت‌ها در دو طرف لپ‌تاپ قرار دارند و پایه‌ای وجود دارد که می‌توانید یک سیم‌کارت نانو را برای تبدیل آن به لپ‌تاپ 5G اضافه کنید. از اتصال WiFi-6E و بلوتوث 5.3 پشتیبانی می کند.

یکی از تغییرات بزرگ در X1 Carbon Gen 12 صفحه کلید جدید است که به صورت ارگونومیک برای فرآیند کار بهتر طراحی شده است. پد لمسی نیز باز طراحی شده است و یک تاچ پد لمسی از ماه مارس به عنوان یک گزینه‌ی ارتقاء اختیاری در دسترس خواهد بود. منوی سریع TrackPoint نیز به تاچ پد اضافه شده است. اسپیکرها نیز نسبت به نسخه‌های قبلی تغییر یافته‌اند، زیرا لنوو طراحی را به دو اسپیکر کاهش داده است که اکنون زیر صفحه‌کلید قرار گرفته‌اند و از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند. نوار comms بازطراحی شده ، جذاب است و وب کم 8 مگاپیکسلی ارتقا یافته امتیازی است که کسانی که به آن نیاز دارند می توانند انتخاب کنند. اگر نمی خواهید ارتقا دهید، دوربین استاندارد 1080p دارد. این لپ‌تاپ فقط رنگ مشکی دارد و روی ویندوز 11 کار می‌کند.

مک بوک ایر M3 بسیار شبیه به مک بوک ایر M2 است. بیشتر تغییرات در داخل کامپیوتر است که بد نیست، زیرا مک بوک ایر یکی از زیباترین لپ تاپ های موجود در بازار است. اندازه آن 11.97 x 8.46 x 0.44 اینچ برای 13 اینچ است. وزن آن تنها 2.7 پوند است، بنابراین کمی بیشتر از X1 Carbon Gen 12 است. برای رنگ می توانید رنگ نقره ای، starlight، خاکستری فضایی و midnight را انتخاب کنید و از آلومینیوم ساخته شده است. مزیت جدید MacBook Air M3 این است که از اتصال Wi-Fi 6E پشتیبانی می کند. همچنین دارای اتصال بلوتوث 5.3 است.

MacBook Air M3 دارای صفحه کلید زیبا با نور پس زمینه استاندارد است که کاربران آن را می شناسند و دوست دارند. یک دوربین FaceTime 1080p ارائه می دهد و برای صدا، یک سیستم صوتی شش بلندگو با ووفرهای لغو نیرو و پشتیبانی از صدای فضایی را دریافت خواهید کرد. ترک پد بزرگ و برای استفاده آسان مناسب است، زیرا می توان آن را سفارشی کرد تا هر طور که نیاز دارید کار کند.این لپ‌تاپ روی macOS Sonoma اجرا می شود.

صفحه نمایش

از لنوو، شما یک صفحه نمایش 14 اینچی OLED دریافت می کنید و می توانید رزولوشن های FHD، QHD یا UHD را انتخاب کنید. نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی واقعا شگفت‌انگیز است و با فناوری Dolby Vision HDR، تصویر دریافتی شما صاف و واضح خواهد بود. این یک لپ‌تاپ عالی برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا است، زیرا دارای HDR500 True Black و 100% DCI-P3 و روشنایی تا 400 نیت است. نسبت 16:10 به شما فضای زیادی برای باز کردن چندین پنجره به طور همزمان برای کار می دهد.

مک بوک ایر M3 روند صفحه نمایش Liquid Retina را ادامه می دهد که دارای نور پس زمینه LED با فناوری IPS است. به لطف رنگ گسترده P3 و فناوری True Tone، روشنایی آن به 500 نیت می رسد و از 1 میلیارد رنگ پشتیبانی می کند. رزولوشن اصلی 2560×1664 با 224 پیکسل در اینچ است و نسبت نمایشگر نیز 16:10 است. وضوح تصویر قابل توجه است، اما نرخ به روز رسانی چیزی در حدود 60 هرتز است. MacBook Air M3 اولین کامپیوتر سیلیکونی اپل مدل پایه است که از اتصال دو نمایشگر خارجی پشتیبانی می کند.

عملکرد

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات نسل دوازدهم ThinkPad X1 Carbon، معرفی پردازنده‌های Core Ultra اینتل است. این لپ‌تاپ برای اجرای هوش مصنوعی ساخته شده است زیرا پردازنده Intel Core Ultra 7 155H با NPU اختصاصی کار می‌کند تا وظایف خاصی را انجام دهد، مانند کارهایی که در Windows Studio Effects وجود دارد. پردازنده های Intel Core Ultra سریعتر از نسل های قبلی خود هستند و می توانند وظایف بیشتری را به طور موثر انجام دهند. X1 Carbon Gen 12 دارای گرافیک Intel Arc یکپارچه است، بنابراین در حالی که نرخ رفرش 120 هرتزی دارد، گرافیک آن برای لپ تاپ های گیمینگ خیلی عالی نیست. برای عمر باتری، این لپ‌تاپ  یک باتری 57 وات ساعتی دارد که تمام روز دوام می آورد.

MacBook Air M3 دارای تراشه M3 است که چند ماه پیش به جدیدترین سری مک‌بوک پرو اضافه شده است. این لپ تاپ 13 برابر سریعتر از سریعترین مک بوک ایر اینتل است. همچنین 60 درصد سریعتر از M1 MacBook Air است. اپل ادعا می کند که این لپ تاپ برتر برای هوش مصنوعی است زیرا چیپست M3 با یک موتور 16 هسته ای و شتاب دهنده هایی در CPU و GPU ارائه می شود تا عملکرد ماشین روی دستگاه را افزایش دهد. استفاده از ویژگی‌های هوشمند داخلی macOS به آن اجازه می‌دهد تا با سرعت بیشتری کار کند زیرا سخت‌افزار وظایف را به طور موثر تقسیم می‌کند. اپل خاطرنشان می کند که این کار با برنامه هایی مانند Pixelmator Pro، CapCut و Goodnotes 6 کار می کند. همچنین برای اولین بار از ردیابی پرتو و سایه مش پشتیبانی می کند. در حالی که هنوز فرصتی برای آزمایش باتری نداشته ایم، اپل به طور مداوم برخی از باتری های بادوام را در بازار دارد و متوجه شدیم که MacBook Pro M3 از این تراشه برای عمر باتری بیشتر بهره می برد.

کدام یک برای شما مناسب است؟

هر دو MacBook Air M3 و Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 12 لپ تاپ های فوق العاده ای هستند که می توانند برای کسب و کار و تولید محتوا مورد استفاده قرار گیرند. آنها لپ‌تاپ‌هایی هستند که به لطف پردازنده‌های درونشان، از عملکرد هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند. اگر قیمت مسئله مهمی نیست، ما X1 Carbon Gen 12 را توصیه می کنیم. نرخ تازه سازی عالی دارد، می توان آن را برای وب کم بهتر ارتقا داد و حافظه بیشتری ارائه می دهد. همچنین ویژگی‌های طراحی را نسبت به نسخه‌های گذشته ارتقا داده است که ارزش این قیمت را دارد، به خصوص اگر قرار است از آن برای کار استفاده کنید. همچنین دارای صفحه نمایش درجه یک است و می توان از آن برای بازی استفاده کرد.

اگر لپ‌تاپ ویندوزی دوست ندارید و با استفاده از macOS احساس راحتی می‌کنید، پس MacBook Air M3 یک ارتقاء عالی نسبت به MacBook Air‌های قدیمی است. به اندازه کافی شبیه مک بوک M2 است که در صورت داشتن آن ممکن است نیازی به ارتقا نداشته باشید. اما اگر نسخه قدیمی‌تری دارید، تراشه M3 با وظایف مرتبط با هوش مصنوعی ، پشتیبانی از Wi-Fi 6E و توانایی پشتیبانی از اتصال دو نمایشگر خارجی می‌تواند ارزشش را داشته باشد.

 

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا