گوشی هوشمند

مقایسه سامسونگ گلکسی A54 با پوکو F5 شیائومی

در این مقاله قصد داریم به بررسی مشخصات دو گوشی Galaxy A54 – گلکسی A54 سامسونگ و Poco F5 – پوکو F5 شیائومی پرداخته و این دو میانرده محبوب را با هم مقایسه کنیم

علیرغم این که بررسی گوشی های پرچمدار و مقایسه این دسته گوشی‌های پریمیوم و گرانقیمت با یکدیگر بسیار لذت‌بخش و جذاب است؛ اما اکثر هواداران گوشی های موبایل در نهایت یک محصول میانرده خریداری می‌کنند. بنابراین امروز قصد داریم به بررسی دو گوشی میانرده جذاب، پرامکانات و مطرح بازار بپردازیم.

هر دو گوشی مورد بررسی در این متن، گلکسی A54 و شیائومی پوکو F5، روی کاغذ، مشخصات فنی فوق‌العاده‌ای داشته و امکانات، مشخصات و قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند. از سوی دیگر، هر دوی این محصولات نیز به‌طور گسترده در اکثر بازارهای دنیا عرضه شده‌اند.

نوشته های مشابه

البته به‌طور کلی، نماینده سامسونگ، گوشی محبوب‌تری به شمار رفته و ضمن برخورداری از طرفداران بیشتر، فروش بالاتری را هم در سطح جهانی تجربه کرده است. با این وجود، نزدیک بودن مشخصات فنی این دو محصول به یکدیگر باعث شده که بسیاری افرادی که قصد خرید یک میانرده مطمئن را دارند، کمی سردرگم شوند.

مقایسه گوشی‌های محبوب گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5

در ادامه، به بررسی بیشتر قابلیت‌ها و مشخصات بیشتر دو گوشی Galaxy A54 و Xiaomi Poco F5 پرداخته و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم نمود.

ابعاد، اندازه و جنس

ابعاد کلی دو میانرده سامسونگ و شیائومی تقریبا مشابه یکدیگر است. در عین حال، اگر دقیق‌تر به این دو نگاه کنیم، پوکو F5 گوشی بزرگ‌تر؛ اما سبک‌تری است.

این گوشی از یک صفحه نمایش 6.67 اینچی با نسبت 20:9 بهره می‌برد که در مقایسه با صفحه نمایش 6.4 اینچی 19.5:9 گلکسی بزرگتر است. البته این تفاوت اندازه Galaxy A54 و Poco F5 نمود چندانی در بلندی آن‌ها ندارد؛ چرا که میانرده شیائومی با طول 161.1 میلیمتر خود چندان از گلکسی ای 54 با طول 158.2 میلیمتر بلندتر نیست.

از سوی دیگر، گلکسی A54 با عرض و ضخامت 76.7 و 8.2 میلیمتری خود اندکی عریض‌تر و ضخیم‌تر از رقیب چینی‌اش است.

این شباهت فراوان در مشخصات فنی دو گوشی میانرده مورد بحت باعث شده که اندازه باتری هر دوی آن‌ها برابر با ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت باشد.

علیرغم ابعاد و اندازه بزرگ‌تر، شیائومی پوکو F5 به‌طور قابل توجهی سبک‌تر از سامسونگ گلکسی A54 است. وزن این دستگاه برابر با 181 گرم، یعنی حدود 21 گرم سبک‌تر از میانرده محبوب سامسونگ است و این مساله بیش از هرچیز به استفاده از لایه محافظ گوریلا گلس 5 در ای 54 مربوط است. گوشی پوکو در قسمت پشت صرفا از پلاستیک تشکیل شده است.

البته هر دو گوشی برای محافظت از صفحه نمایش از ورق گوریلا گلس ۵ استفاده می‌کنند و قاب میانی هردوی آن‌ها از پلاستیک است.

همچنین در بخش استحکام و مقاومت، Galaxy A54 توسط لایه IP67 پوشیده شده؛ در حالی که پوکو از سیستم ابتدایی‌تر IP53 بهره می‌برد.

صفحه نمایش

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، دو گوشی تفاوت زیادی در اندازه صفحه نمایش دارند. گلکسی ای ۵۴ محصول کوچک‌تر و جمع و جورتری است و اندازه‌ای ۶.۴ اینچی دارد. نسبت عرض به طول صفحه نمایش این گوشی هم ۱۹.۵:۹ است. از سوی دیگر، پوکو اف ۵ نیز به یک صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچی مجهز است و نسبت ۲۰:۹ را ارائه می‌کند.

همچنین رزولوشن صفحه نمایش هر دو دستگاه فول اچ دی است و وضوح و کیفیت پانل به کار رفته در هر دو کیفیت مشابهی دارد. از طرف دیگر، حداکثر روشنایی صفحه نمایش هر دو گوشی نیز نزدیک به ۱۰۰۰ نیت است که استفاده از آن‌ها در زیر نور مستقیم خورشید را هم به‌سادگی امکان‌پذیر می‌کند.

نمایندگان شیائومی و سامسونگ در بازار میانرده‌های پریمیوم همچنین هر دو از HDR پشتیبانی می‌کنند. با این وجود پوکو F5 به دلیل پشتیبانی از دالبی ویژن در کنار HDR10 و HDR10+ اندکی دست بالاتر را در مقایسه با گلکسی A54 در اختیار دارد.

گوشی های سامسونگ به‌طور کلی به‌خاطر ارائه کیفیت باورنکردنی رنگ شهره خاص و عام هستند و Galaxy A54 نیز از این قضیه مستثنی نیست. البته Poco F5 در این بخش چندان عقب‌تر از رقیبش نیست و حتی با پشتیبانی از رنگ‌های 12 بیتی در مقایسه با نمونه‌های 8 بیتی سامسونگ، اندکی بهتر هم عمل می‌کند.

همچنین هر دو گوشی از نرخ نوسازی متغیر ۱۲۰ هرتزی صفحه نمایش پشتیبانی کرده و قادرند با تغییر دادن پویای تعداد رفرش‌ها در واحد زمان، توازن مناسبی میان روان بودن صفحه نمایش و عمر باتری ایجاد کنند.

عمر باتری

هر دو گوشی مورد مقایسه از باتری‌های ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی برخوردار هستند و در تست‌های مربوط به شارژدهی باتری در شرایط مختلف، عملکردی بسیار نزدیک را ارائه کرده‌اند.

تفاوت‌های میان این دو گوشی در بخش شارژدهی بسیار ناچیز است. به‌عنوان مثال، گلکسی ای ۵۴ در تست شارژدهی باتری در گشت و گذار در اینترنت از طریق وای فای عملکرد بهتری را ارائه کرده؛ هرچند که این برتری کاملا جزیی است و هر دو گوشی عملکردی بسیار نزدیک به هم را ارائه می‌کنند.

سرعت شارژ

با وجود این که شارژدهی باتری هر دو گوشی در سطحی یکسان قرار دارد؛ اما در بخش سرعت شارژ، پوکو اف ۵ برنده قطعی است!

میانرده شیائومی با ارائه شارژ بسیار سریع 67 واتی در زمینه سرعت شارژ فرسنگ‌ها جلوتر از A54 با شارژ 25 واتی ایستاده است. تفاوت میان سرعت شارژ این دو محصول، در عمل کاملا محسوس است؛ چرا که بر اساس آزمایش‌های انجام شده، سی دقیقه اتصال به برق، میزان شارژ باتری گوشی سامسونگ را به 56 درصد می‌رساند؛ در حالی که پوکو اف 5 در همین زمان به شارژ 83 درصد خواهد رسید!

همچنین مدت زمان شارژ کامل برای Galaxy A54 بیش از یک ساعت است؛ در حالی که شارژ باتری Poco F5 ظرف کمتر از 50 دقیقه از صفر به 100 درصد می‌رسد.

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص این دو گوشی آن است که آداپتور شارژ سریع پوکو اف ۵ درون جعبه آن گنجانده شده؛ در حالی که گلکسی ای ۵۴ بدون شارژر به بازار عرضه می‌شود.

عملکرد اسپیکر

هم گلکسی ای ۵۴ و هم پوکو اف ۵ از اسپیکرهای استریو پشتیبانی می‌کنند. با این حال، گوشی سامسونگ از اسپیکر مخصوص تماس‌های تلفنی هم به‌عنوان یکی از اجزای سیستم صوتی استریو استفاده می‌کند؛ در حالی که محصول پوکو برای این کار از یک بلندگوی مجزا در قسمت بالا بهره برده و صدای متوازن‌تری را به گوش کاربر می‌رساند.

همچنین میزان بلندی صدای Poco F5 نیز در مقایسه با Galaxy A54 کمی بیشتر است. بنابراین در بخش حجم صدا، میانرده سامسونگ خوب و رقیب چینی‌اش، بسیار خوب ارزیابی می‌شوند.

به جز این موارد تفاوت چندانی در کیفیت صدای خروجی این دو گوشی مشاهده نمی‌شود. هر دو گوشی در فرکانس‌های بالای صدا، پیچش بسیار کمی دارند و فرکانس‌های متوسط در آن‌ها بسیار نرم و تمیز پخش می‌شود. بعلاوه، صدای خروجی هر دو گوشی نیز فاقد باس خواهد بود.

در این خصوص البته حضور جک ۳.۵ میلیمتری هدفون در پوکو اف ۵ یک مزیت به شمار می‌رود؛ چرا که گلکسی ای ۵۴ فاقد این درگاه است.

عملکرد فنی و مشخصات سخت افزاری

سامسونگ تصمیم گرفت در این نسل از گوشی های میانرده خود از تراشه‌های اگزینوس 1380 ساخت خودش استفاده کند. این تراشه با استفاده از معماری پنج نانومتری ساخته شده و متشکل از چهار هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A78 و چهار هسته دو گیگاهرتزی Cortex-A55 است. واحد پردازش گرافیکی به کار رفته در این چیپست نیز Mali-G68 MP5 خواهد بود.

گلکسی ای ۵۴ همچنین در مدل پایه، ۶ گیگ رم داشته و ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی را ارائه می‌دهد. البته علاقمندان به این گوشی می‌توانند آن را در مدل‌های زیر هم خریداری کنند:

  • ۸ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی
  • ۶ گیگ رم و ۲۵۶ گیگ حافظه داخلی
  • ۸ گیگ رم و ۲۵۶ گیگ حافظه داخلی

میانرده سامسونگ همچنین از یک درگاه هیبریدی کارت حافظه میکرو اس دی هم بهره می‌برد و کاربران می‌توانند به جای سیم کارت نانوی دوم، با استفاده از یک کارت microSD، حافظه را ارتقا دهند.

پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی البته تنها مزیت Galaxy A54 نسبت به Poco F5 است؛ چرا که در سایر بخش‌ها، میانرده شیائومی عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. این گوشی از تراشه اسنپدراگون 7+ نسل 2 بهره می‌برد که به‌طور قابل ملاحظه‌ای قدرتمندتر از گزینوس 1380 به کار رفته در A54 است.

تراشه Snapdrago 7+ Gen. 2 چهار نانومتری و هشت هسته‌ای بوده و متشکل از یک هسته 2.91 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته 2.49 گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Coretx-A510 خواهد بود. همچنین تراشه گرافیکی به کار رفته در این چیپست نیز Adreno 725 خواهد بود.

همچنین با وجود این که پوکو F5 شیائومی بر خلاف سامسونگ گلکسی A54 فاقد درگاه کارت حافظه است؛ اما حتی در مدل پایه از حافظه 256 گیگ UFS 3.1 برخوردار بوده و 8 گیگ رم دارد. علاوه بر این، مدل پریمیوم این گوشی نیز از 12 گیگ رم و 256 گیگ حافظه داخلی بهره خواهد برد.

به این ترتیب می‌توان مشاهده کرد که پوکو اف 5 به‌طور قابل توجهی قدرتمندتر از گلکسی ای 54 بوده و چه در بخش CPU و چه در عملکرد پردازشگر گرافیکی، بالاتر از رقیب قرار می‌گیرد. با این حال گوشی گلکسی ای ۵۴ به لطف پشتیبانی از وان یو ای ۶ که یکی از بهترین نسخه‌های رابط کاربری سامسونگ است می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

این مساله البته اصلا به معنی ضعیف بودن نماینده سامسونگ نیست؛ چرا که این گوشی هم قادر است به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه کندی و لگ به فرامین شما پاسخ دهد.

عملکرد دوربین

دوربین دو گوشی میانرده جذاب سامسونگ و شیائومی از بسیاری جهات مشابه یکدیگر است.

دوربین اصلی گلکسی ای 54 از یک حسگر 50 مگاپیکسلی f/1.8 با اندازه 1/1.56 اینچ بهره می‌برد که به لرزشگیر نوری و فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص فاز مجهز است. از سوی دیگر، پوکو هم به یک دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی f/1.8 با اندازه نیم اینچی مجهز است و به‌طور مشابه از لرزشگیر نوری و PDAF بهره‌مند خواهد بود.

هر دو گوشی همچنین از دوربین فوق عریض با فوکوس ثابت هم بهره می‌برند؛ با این تفاوت که دوربین به کار رفته در گوشی سامسونگ ۱۲ مگاپیکسلی بوده و نمونه حاضر در گوشی شیائومی ۸ مگاپیکسلی است.

بعلاوه، ماژول دوربین پشت هر دو گوشی همچنین دربرگیرنده یک دوربین اختصاصی ماکرو هم هست. این دوربین ماکرو در A54 و Poco F5 به ترتیب 5 و 2 مگاپیکسلی هستند.

از طرف دیگر، گلکسی A54 با برخورداری از یک دوربین 32 مگاپیکسلی در جلو، وضعیت بهتری در زمینه تصاویر سلفی داشته و قادر به ضبط ویدیوهای 4K است. این در حالی‌ست که دوربین سلفی پوکو اف 5 رزولوشن 16 مگاپیکسلی دارد و ویدیوهایی 1080p ثبت می‌کند.

متاسفانه دوربین سلفی به کار رفته در هیچ یک از این دو گوشی به فوکوس خودکار مجهز نیست.

هر دو گوشی همچنین بزرگنمایی دو برابری توانمندی را ارائه داده و در این بخش نمره قبولی دریافت می‌کنند. بعلاوه، کیفیت تصاویر ثبت شده در روز هم در هر دو گوشی بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

در این میان همچنین علیرغم تفاوت ظاهری در رزولوشن دوربین‌های سلفی، تصاویر ثبت شده توسط دوربین جلوی هر دو گوشی هم عملکرد بسیار خوبی دارد.

عکسبرداری در شب و شرایط نوری نامساعد هم دیگر نکته مثبت پوکو F5 شیائومی و گلکسی A54 سامسونگ است که در میان محصولات میانرده بازار سرآمد بوده و قابل قیاس با مدل‌های پریمیوم است.

جمع بندی؛ گلکسی A54 سامسونگ میانرده بهتری است یا شیائومی پوکو F5؟

انتخاب یکی از این دو گوشی به‌عنوان محصول بهتر، کار چندان ساده‌ای نیست؛ چرا که اساسا اولویت‌های دو کمپانی سامسونگ و شیائومی در ساخت این دو با هم تفاوت دارد!

به‌عنوان مثال، سامسونگ به‌طور خاص توجه ویژه‌ای به کیفیت ساخت و محافظت از گوشی میانرده خود داشته است. البته این به معنای آن نیست که پوکو F5 گوشی ضعیفی است و استحکام پایینی دارد! با این وجود در صورت بروز حادثه، بدون شک حضور لایه گوریلا گلس 5 در پشت و جلو و کسب استاندارد IP67 می‌تواند امنیت بالاتری را برای میانرده سامسونگ رقم بزند.

میانرده سامسونگ همچنین امکان ارتقای حافظه را هم در اختیار کاربرانش قرار داده و تجربه عکسبرداری تمیزتری را هم ارائه می‌کند. بعلاوه، رزولوشن بالاتر دوربین سلفی و امکان ضبط ویدیوهای 4K نیز دیگر مزیت Galaxy A54 در مقایسه با Poco F5 به شمار می‌رود.

از طرف دیگر، شیائومی توانسته محصول ارزشمندتری را روانه بازار کند که از مشخصات سخت افزاری قدرتمندتری بهره می‌برد. کیفیت صفحه نمایش این گوشی، به دلیل پشتیبانی از دالبی ویژن، با اختلاف ناچیزی بالاتر از رقیب قرار می‌گیرد. همچنین توان پردازشی و گرافیکی میانرده شیائومی هم با اختلاف بالاتر از میانرده تازه‌وارد سامسونگ قرار می‌گیرد.

در این بین، با وجود این که شارژدهی باتری هر دو گوشی تقریبا یکسان است؛ اما شارژ بسیار سریعتر پوکو اف ۵، آن را یک سر و گردن بالاتر از گلکسی ای ۵۴ قرار می‌دهد.

در پایان این شمایید که باید بر اساس اولویت‌های خود یکی از دو گوشی گلکسی A54 سامسونگ یا پوکو F5 شیائومی را انتخاب کنید.البته می‌توانید مطمئن باشید که از انتخاب هیچ یک از این دو گوشی پشیمان نخواهید شد؛ چرا که هردوی آن‌ها میانرده‌هایی توانمند و بسیار باارزش به شمار می‌روند.

مزیت‌های گلکسی ای ۵۴ سامسونگ در مقایسه با پوکو اف ۵ شیائومی

  • لایه محافظ گوریلا گلس 5 و کسب استاندارد IP67 برای محافظت در برابر گرد و غبار و رطوبت
  • امکان ارتقای حافظه داخلی از طریق درگاه میکرو اس دی
  • امکان ضبط ویدیوی 4K توسط دوربین سلفی
  • حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش که ظاهری مدرن‌تر به دستگاه بخشیده است
  • پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی طولانی سامسونگ

مزیت‌های پوکو F5 شیائومی بر گلکسی A54 سامسونگ

  • وزن کم‌تر
  • صفحه نمایش بزرگتر ۶.۶۷ اینچی با پشتیبانی از دالبی ویژن و رنگ‌های ۱۲ بیتی
  • شارژ بسیار سریع‌تر ۶۷ واتی که درون جعبه گنجانده شده است
  • چینش بهتر اسپیکرهای استریو، جک ۳.۵ میلیمتری و فرستنده مادون قرمز
  • عملکرد بهتر تراشه

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا