اخبار روز

شناسائی دارو توسط باکتری‌سنج هوشمند

محققان یک دستگاه باکتری‌سنج با استفاده از یادگیری ماشین و شیوه‌های مغناطیسی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به مهار مقاومت‌های دارویی در بیمارستان‌ها و بهبود فرایند درمان بیماران یاری برساند

به نقل از «سای تک دیلی»، باکتری‌سنج (باکتومتر) که در پی تحقیقاتی ۱۵ ساله ساخته شده، یک ردیاب سریع بیولوژیک است که مقاومت ضدمیکروبی را در بیمارستان ها هدف قرار می‌دهد. این دستگاه با ترکیب شیوه‌های مغناطیسی با یادگیری ماشین، این امیدواری را ایجاد کرده است که بتواند گسترش باکتری‌های مقاوم در برابر داروها را متوقف سازد و به این ترتیب نتایج درمان بیماران را بهبود بخشد.

این باکتری‌سنج به عنوان یک سامانه نظارتی دقیق قابل مقایسه با شیوه‌های پیشرفته‌ای مانند «پی سی آر» عمل می‌کند. این وسیله علاوه بر اینکه کارکرد سریعی دارد و در کمتر از یک ساعت نتایج را مشخص می‌کند، کاربری آسانی هم دارد و همانند آزمایش «کووید» نیازمند هیچ تجربه قبلی نیست.

خصوصیات نوآورانه این باکتری‌سنج ناشی از بکارگیری شیوه‌های مغناطیسی و هوش مصنوعی (یادگیری ماشین) است که وداع با شیوه‌های اپتیکال رایج در بسیاری از فناوری‌های کنونی به شمار می‌رود. دستگاه باکتری‌سنج از لحاظ تکنیک‌های مورد استفاده، دو شیوه «ردیابی سلول» و «تحلیل اسید نیوکلیک (دی‌ان‌ای،‌ آر ان ای)» را ترکیب می‌کند.

بکارگیری فناوری مغناطیسی موجب می‌شود که این دستگاه در برابر مداخلات سابقه‌ای نمونه‌ها مقاوم و نفوذپذیر باشد چرا که هیچ محتوای مغناطیسی در ماتریس‌های (matrices) بیولوژیک وجود ندارد. همچنین فرایند برچسب‌زنی مغناطیسی، آماده‌سازی‌های وقت‌گیر نمونه‌ها را از میان می‌برد. در این دستگاه، نمونه‌ها از یک ماژول آماده‌ اتوماتیک عبور می‌کنند که ضمن آن باکتریِ هدف مشخص و مرحله ردیابی باکتری انجام می‌شود. مرحله آخر نیز دربردارنده کافتن (lysis)‌ باکتریایی است. دستگاه باکتری‌سنج به لطف تحقیقات ۱۵ سال گذشته در موسسه علم و فناوری INSEC ابداع شده است.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا