فناوری

ساخت ربات چهارپا با قابلیت دیوارنوردی

ربات چهارپای ساخته شده توسط محققان با پاهای مغناطیسی می تواند وظایفی مانند بازرسی سازه های فلزی و یا ماشین ها را بر عهده بگیرد

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر وظایفی مانند بالارفتن یا بازرسی سازه های فلزی با کمک پهپاد انجام میشود. البته این پهپادها به دلیل عمر کوتاه باتری نمی توانند چندان کارایی داشته باشند. به همین دلیل تیمی از محققان شامل هشت دانشجوی مهندسی در موسسه تحقیقاتی زوریخ با الهام از قابلیت های بالارفتن از دیوار توسط مارمولک الهام گرفته و ربات جدید را توسعه دادند. این ربات که مگ نکو نام دارد به جای ساختارهای ریزمو مانند در بدن مارمولک از ماژول های آهنربای دائمی الکتریکی استفاده می کنند که در آزمایشگاه سیستم های رباتیک ساخته شده است. این ماژول ها شامل چندین آهنربای کوچکتر هستند و می توانند در کسری از ثانیه و با استفاده از پالس الکتریکی کوتاه مغناطیسی و یا غیرمغناطیسی شوند. این آهنرباها برای داشتن این وضعیت به برق احتیاج نداشته و قدرت زیادی در زمان مغناطیسی شدن ارائه می کنند.

این ربات قادر است به تنهایی مسیر مورد نظر را دنبال کرده و راه رفتن روی سطوح را به صورت افقی و عمودی تقلید می کند. همچنین در آن از پد های کششی لاستیکی استفاده شده که در حال حرکت کشش آن را حفظ خواهد کرد. یکی از اعضای این تیم در مورد این ربات گفته است: در ابتدا قرار بود این ربات برای کارهای بازرسی ساخته شود اما در اینده می تواند برای انجام تعمیرات به صورت مستقل و یا تعمیرات از راه دور نیز کاربرد داشته باشد.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا