اینترنت و شبکهفناوری

رکورد انتقال داده از فضا به زمین

سرانجام یک به روزرسانی اساسی در سیستم‌های رادیویی ارتباطات فضایی انجام شده تا انتقال داده در خارج از جو زمین سرعت بیشتری پیدا کند

به نقل از نیواطلس، به تازگی یک رکورد تازه در زمینه انتقال سریع داده از فضا به زمین به ثبت رسیده است.

این رکورد با استفاده از ماهواره PTD-۳ ثبت شده که توسط ناسا به فضا پرتاب شده است. بدین منظور از یک سیستم لیزر منحصر به فرد برای انتقال داده به زمین از فاصله ۴۸۰ کیلومتری استفاده شده است. داده‌های مذکور با سرعت ۲۰۰ گیگابیت در ثانیه به ایستگاه زمینی منتقل شده است.

نوشته های مشابه

اگر چه فناوری سفر به فضا از سال ۱۹۵۷ و از زمان پرتاب فضاپیمای اسپوتنیک به شدت ارتقا یافته است، اما برای ارتباطات فضایی کماکان از باند رادیویی ایکس استفاده می‌شود که مبتنی بر استفاده از طیف فرکانسی ۷.۲۵ گیگاهرتز تا ۷.۷۵ گیگاهرتز و ۷.۹ گیگاهرتز تا ۸.۴ گیگاهرتز است.

این پهنای باند اندک در صورت استفاده از آنتن ۴۵ سانتیمتری سرعت انتقال داده را به حداکثر ۱۰ مگابیت برثانیه می‌رساند و با این حساب تلسکوپ فضایی هابل تنها می‌تواند ده ترابایت داده را در سال به زمین منتقل کند.

برای حل این مشکل ناسا با همکاری چند شرکت خصوصی، فناوری لیزری جدیدی را به کار گرفت و از این پس انتقال ۲۰۰ گیگابیت داده در ثانیه از فضا به ایستگاه‌های زمینی ممکن خواهد بود که تحولی اساسی در حوزه فناوری‌های فضایی محسوب می‌شود.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا