اخبار روز

جنگ با زمین‌لرزه با فراماده ای جدید با کنترل امواج انرژی

دانشمندان یک فراماده ترکیبی (متامتریال سنتتیک) ابداع کرده‌اند که می‌تواند امواج مکانیکی را در یک مسیر خاص هدایت کرده و از این طریق به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زمین‌لرزه یاری برساند

«سای تک دیلی» ، زندگی روزمره در بر گیرنده سه بُعد طول و عرض و ارتفاع است اما در سال های اخیر دانشمندان به کاوشی درباره «بُعد چهارم» یا بعد سنتتیک به عنوان امتدادی از واقعیت فیزیکی موجود پرداخته‌اند.

«گولیانگ هوانگ» استاد مهندسی دانشگاه «میسوری» (آمریکا) به تازگی با همراهی گروهی از دانشمندان آزمایشگاه مواد ساختاری و دینامیک دانشکده مهندسی این دانشگاه، به یک پیشرفت قابل ملاحظه ای در این حوزه دست یافته‌اند. آنها با موفقیت یک فراماده (متامتریال) سنتتیک با قابلیت‌های چهاربعدی ابداع کرده‌اند.

قابلیت‌های این فراماده شامل توانایی کنترل امواج انرژی بر روی سطح یک ماده سخت و جامد است. این امواج انرژی موسوم به امواج سطحی مکانیکی نقش مهمی در چگونگی حرکت ارتعاشات در طول سطح مواد جامد دارند.

کشف تازه این تیم تحقیقاتی در این مرحله بیشتر در حد پایه و اساسی برای اتخاذ و تطبیق توسط سایر دانشمندان است اما همچنین ظرفیت آن را دارد که برای کاربردهای بزرگتر مرتبط با مهندسی شهری، سیستم‌های میکروالکترومکانیک (MEMS) و کاربردهای دفاعی، در مقیاس بزرگتری به کار برود.

توانایی هدایت امواج انرژی از یک گوشه مواد به گوشه دیگر موسوم به «پمپاژ توپولوژیک» به طور بالقوه می‌تواند به پیشرفت هایی در حوزه مکانیک کوانتوم و محاسبات کوانتوم منجر شود.

کاربرد بالقوه در کاهش تاثیرات زمین‌لرزه

به گفته محققان، بخش بزرگی (در حد 90 درصد) از انرژی زمین‌لرزه در امتداد سطح زمین بروز می‌کند و از این رو پوشاندن یک ساختار مشابه «بالش» (متکا) با این فراماده و قرار دادن آن بر روی سطح زمین در زیر ساختمان، این ساختار به طور بالقوه می‌تواند از خسارات ناشی از زمین‌لرزه جلوگیری کند.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا