اخبار روز

توقف استارلینک در ایران

اخیرا رگولاتورهای بین المللی از ایالات متحده و نروژ خواستند که برای غیرفعالسازی ترمینال های استارلینک در حوزه ایران اقدامات فوری انجام دهند

بر طبق ادعای این رگولاتورها، خدمات ارائه شده توسط استارلینک یک نقض آشکار از ضوابط بین‌المللی است. هیئت مقررات رادیویی (RRB) اتحادیه مخابرات بین‌المللی (ITU) که تصمیم خود را در تاریخ 27 اکتبر گرفته است، از پاسخ‌هایی که از کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) و مقامات ارتباطات نروژ دریافت کرده، نارضایتی خود را اعلام کرده است.

درخواست رگولاتورها از ایالات متحده و نروژ

این رگولاتورها از ایالات متحده و نروژ درخواست کردند تا اقداماتی را جهت غیرفعالسازی و توقف عملکرد ترمینال های Starlink در ایران انجام دهند. این در حالی است که خدمات استارلینک می تواند مشکل اینترنت را در مناطق کم پوشش حل کند و راه حل مناسبی برای این موضوع باشد، مقامات نظارت بین المللی معتقدند ارائه اینگونه خدمات بدون مجوز متضاد با مقررات تعیین شده است.

تصمیمی که هیئت مقررات رادیویی RRB اتخاذ کرده، تصمیم مهمی است، چرا که اتحادیه مخابرات بین المللی ITU مسئول تخصیص و هماهنگی طیف رادیویی جهانی و مدارهای ماهواره ای است. به عبارت دیگر این نهاد اختیارات مهمی در امور مرتبط با مخابرات بین المللی دارد. درخواست آن‌ها برای اقدام، تعهد آن‌ها به حفظ مقررات بین‌المللی و اطمینان از دسترسی عادلانه به فناوری‌های ارتباطی برای تمامی کشورها را منعکس می‌کند.

ایالات متحده و نروژ ذینفعان کلیدی در عملکرد استارلینک هستند و مسئولیت نظارت و مدیریت پایبندی به مقررات بین المللی را دارند. با وجود این، رگولاتورها، از انجام اقداماتی که انجام شده متقاعد نشده و درخواست اقدامات فوری برای غیرفعالسازی ترمینال های استارلینک فعال در ایران را دارند.

این مساله نشان از چالش های پیش رو در زمینه مخابرات جهانی را به همراه دارد و به اهمیت همکاری کشورها و پایبندی به مقررات بین المللی را نشان می دهد. همچنان که فناوری به سمت دستاوردهای جدید پیش می رود و گسترش یافته، اهمیت نظارت مؤثر برای اطمینان از دسترسی عادلانه و برابر به خدمات ارتباطی در سراسر جهان بسیار حائز اهمیت است.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا