اخبار روز

یوز ایرانی 7 میلیاردی هم منقرض شد/ آیا موتور جستجوی یوز تعطیل شد؟

یکی از ویژگی های اپلیکیشن ها و برنامه های بومی در حوزه فناوری، عدم حمایت و در نهایت تعطیلی شرکت های سازنده است که به نطر می رسد موتور جستجوی بومی یوز نیز به همین درد دچار شده است.

سال 93 بود که موتوری جستجوی بومی یوز، با هزینه 7 میلیارد تومانی، راه اندازی شد و قرار شد جایگزینی داخلی برای گوگل باشد.

این موتور جستجوی ایرانی که متعلق به یک شرکت خصوصی به نام داده پردازان شید اندیش است در هفته‌های از دسترس خارج شده است و پس از وارد کردن آدرس موتور جستجوی بومی یوز، با خطای ۵۰۲ مواجه می‌شوید و به نظر می رسد که ظاهرا این نرم‌افزار تعطیل شده است.

موتور جستجوی یوز

آنطور که در سایت شورای عالی فضای مجازی درباره موتور جستجوی یوز نوشته شده، این پلتفرم ۲۰۰ سرور داشته و ۴ میلیارد صفحه را پوشش داده است. نکته مهم‌تر اینکه بر اساس جدول منتشر شده توسط مرکز ملی فضای مجازی، این موتور جستجو توانایی ۳ میلیون پرس و جو در روز را داشته و از ۲۰۰ هزار بازدید روزانه برخوردار بوده. در حال حاضر نیز وضعیت کنونی صفحه ویکیپدیا این موتور جستجوی بومی نیز مدتی است که به غیرفعال تغییر حالت داده است. حال باید دید سرنوشت این موتور جستجو چه خواهد بود و آیا خبری به شکل رسمی در خصوص پایان یا ادامه فعالیت آن منتشر خواهد شد یا خیر.

متاسفانه تعطیلی واحدهای فناوری و اپلیکیشن های ایرانی و بومی در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی است و سال گذشته نیز بیسفون و لنزور به عنوان پروژه‌های پیامرسان بومی که تاکنون چندین میلیارد صرف هزینه‌ توسعه آنها شده بود از کار افتادند.

 

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا