دامنهسئو

تاثیر دامین روی سئو سایت چقدر است؟/ آیا دامنه ir روی سئو سایت اثر دارد؟

ما در این مطلب به برسی تاثیر دامین روی سئو سایت می پردازیم و به این موضوع اشاره می کنیم که آیا پسوند دامنه ir روی سئو سایت اثر دارد؟

برای بسیاری از صاحبان مشاغل که قصد دارند کسب و کار خود خود را در جهت آنلاین شدن و  تجارت الکترونیک گسترش دهند، در هنگام ثبت دامنه این سوال به وجود می آید که چه نامی را با چه پسوندی انتخاب کنیم که در آینده نیاز به تغییر آن نباشد.

نوشته های مشابه

همانطور که در مقالات متعددی در دانشنامه کیمیاهاست به این موضوع اشاره کرده ایم که برای داشتن یک وب‌سایت موفق، ثبت یک دامنه مناسب، انتخاب هاست پرسرعت و همچنین استفاده از طراحان حرفه‌ای و مجرب امری انکارناپذیر است، در این مقاله نیز سعی کردیم با معرفی پسوندهای مختلف برای سایت های اینترنتی و تاثیر آن بر سئو سایت، به بسیاری از سوالات درباره نوع پسوند و تفاوت‌های آنها پاسخ دهیم.

بررسی انواع پسوندهای دامنه

۱- پسوندهای عمومی (Generic Top-Level Domains)

این پسوندها متداول‌ترین و قدیمی‌ترین پسوندها می‌باشند که جهت ثبت و استفاده عموم بدون هیچ محدودیت هویتی و محتوایی کاربرد دارد.

com.   مخفف Commercial، برای استفاده بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری

org.    مخفف Organizations، مختص ارگان‌ها و مراکز غیرانتفاعی

net.     مخفف Network، برای شبکه و خدمات اینترنتی به‌کار گرفته می‌شود.

info.    مخفف information، برای سایت‌های اطلاع‌رسانی و عمومی استفاده می‌شود.

pro.    این پسوند برای افراد حرفه‌ای که فعالیت اینترنتی می‌کنند، کاربرد دارد. مانند دانشمندان علم فیزیک، حسابداران، حقوق‌دانان و …

biz.     مخفف Business، برای کسب‌و‌کارها به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی استفاده می‌شود.

name. این اولین نوع پسوندی است، برای اشخاص حقیقی که می‌خواهند برای خودشان سایت ایجاد کنند.

mobi.  برای پایگاه‌های فروش و سرویس‌دهی محصولات موبایل

انواع پسوندهای دامنه

۲- پسوندهای اختصاصی  (Sponsored Top-Level Domains)

برای ثبت این نوع پسوندها محدودیت‌ها و قوانین خاصی وجود دارد و افراد یا سازمان‌هایی با فعالیت خاص می‌توانند از آن استفاده کنند.

travel. مخصوص شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی می‌باشد.

edu.    مخفف Education، برای مقاصد تعلیمی چون پایگاه‌های آموزشی به کار می‌رود.

int.     اختصار International، حوزه اینترنتی سازمان‌های بین‌المللی را نشان می‌دهند.

gov.    اختصار Government، مربوط به نهادهای دولتی است.

۳- پسوندهای ملی (Country Code Top-Level Domains)

هر کشور با استفاده از کد اختصاری‌اش دارای دامنه‌های اختصاصی برای خودش می‌باشد که فقط ساکنان آن کشور مجاز به استفاده از آن می‌باشند.

ir دامنه ملی کشور ایران است که شرکت‌ها و افراد ساکن ایران مجاز به استفاده از آن می‌باشند. حروف ir برگرفته از ابتدای کلمه iran است.

ژاپن jp.

بلژیک be.

کره جنوبی kr.

ایالات آمریکا us.

یونان gr.

کانادا ca.

مثال هایی از دیگر دامنه های اختصاصی کشورها هستند.

تاثیر دامین روی سئو سایت

یکی از مواردی که در موضوع تاثیر دامنه بر سئو سایت اهمیت بیشتری دارد نوع نام دامنه و کلمه انتخاب شده می باشد. هرچقدر نام دامنه شما با موضوع محتوای سایت شما ارتباط بیشتری داشته باشد، گوگل بیشتر متوجه نوع فعالیت و هدف سایت شما می شود.

مثلا اگر شما قصد دارید وب سایتی در حوزه هاستینگ داشته باشید، هم وجود کلمه host در نام دامنه شما، می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد و گوگل از این طریق متوجه کاربری وب سایت شما می شود. گوگل کلمات را هم در فارسی و هم در انگلیسی میشناسد و متوجه هدف وب سایت شما می شود.

تاثیر نام دامنه روی سئو سایت

با توجه به رقابت در این حوزه برای سئو، کوچکترین قدم شما برای بهبود سئو سایت، می تواند در دیده شدن شما موثر باشد.

البته با توجه به پر شدن اغلب نام ها در دامنه ها، انتخاب نام دامنه کمی کار پیچیده ای شده است، صرفا به این دلیل که کلمه هدف شما در نام دامنه وجود داشته باشد نباید با این هدف نام نامناسبی را انتخاب کرد.

تاثیر پسوند دامنه روی سئو سایت

تاثیر پسوند دامنه روی سئو سایت

بحث های مختلفی در خصوص تاثیر پسوند دامنه خصوصا پسوندهای ir و  com روی سئو سایت صورت گرفته است. البته برای پاسخ به این پرسش که آیا دامنه ir روی سئو سایت اثر دارد یا خیر باید بگوییم که طبق آخرین مطالبی که گوگل در این زمینه منتشر کرده است، در سئوی سایت فرقی بین دامنه com و ir و یا و … از لحاظ ارزشی وجود ندارد.

تنها ویژگی که دامنه های ملی مانند ir دارند این است که دامنه های مربوط به یک کشور خاص، در سرچ محلی می توانند قوی تر ظاهر شوند. البته اگر هدف شما یک کسب و کار بین المللی است دامنه .ir برای شما مناسب نیست، چراکه هدفگذاری این دامنه برای ایران است.

البته دامنه ir با یک مشکل بزرگ روبروست و آن هم این می باشد که به علت تحریم ها، امکان استفاده از سرویس های گوگل و برخی از سرویس های ابزارهای سئو خارجی و یا الکسا برای افرادی که میخواهند از این سرویس استفاده کنند میسر نیست.

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا