آموزشسئو

آموزش گام به گام تشخیص و رفع پنالتی گوگل

جریمه که با عنوان پنالتی شدن سایت در گوگل شناخته می شود یکی از بزرگ ترین مشکلات است که در این مقاله از تلاش بر این است تا دلیل جریمه شدن توسط گوگل ونحوه رفع پنالتی گوگل را به شما همراهان عزیر آموزش دهیم

گوگل وب سایت هایی که دستورالعمل های آن را نقض کرده و سعی می کنند با فریب رتبه های ابتدایی گوگل را از آن خود کنند را به راحتی جریمه می کند. این جریمه که با عنوان پنالتی شدن سایت در گوگل شناخته می شود یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که می تواند برای صاحبان وب سایت های مختلف رخ دهد. در این مقاله تلاش بر این است تا دلیل جریمه شدن توسط گوگل و نحوه رفع پنالتی گوگل را به شما همراهان عزیر آموزش دهیمممکن است یک وب سایت به دلیل رعایت نکردن برخی از دستورالعمل های گوگل توسط این موتور جستجو جریمه شود. جریمه گوگل به این شکل است که وب سایت را به نتایج جستجو انتهایی می برد و عملا امکان بازدید سایت از طریق موتور جستجو گوگل را صفر می کند که ما آموزش گام به گام تشخیص و رفع پنالتی گوگل را کامل توضیح داده ایم.

دلایل نیاز به رفع پنالتی گوگل

در صورتی که وب سایتی توسط گوگل جریمه و پنالتی شود، در صورت عدم اقدام به موقع ممکن است تمامی تلاش هایی که برای آن وب سایت صورت گرفته است از بین برود. چرا که صفحه یا صفحات سایت به نتایج انتهایی گوگل تنزل رتبه پیدا می کنند و عملا دیگر هیچ کاربری نمی تواند آن را مشاهده نماید. در ادامه می توانید دلایل پنالتی شدن سایت در گوگل و نحوه رفع پنالتی گوگل برای هر یک از آنها را به صورت جامع و گام به گام مشاهده نمایید. بررسی جزئیات مربوط به این اتفاق از طریق بخش manual actions سرچ کنسول گوگل امکان پذیر خواهد بود.

۱. اسپم های ایجاد شده توسط کاربران

اگر شما صاحب یک وبلاگ، فروم، شبکه اجتماعی یا سایتی عضویتی با پروفایل های عمومی هستید، ممکن است با توجه به رفتار بازدیدکنندگان و اعضای وب سایت خود پنالتی شدن سایت را تجربه کنید. اسپم های ایجاد شده توسط کاربران می توانند شامل نظرات وبلاگ، پست های forum و پروفایل هایی باشد که ماهیت اسپم دارند. با توجه به اندازه وب سایت، تعداد کاربران و میزان محتوای قرار گرفته توسط کاربر ممکن است شما مسیر سختی را برای رفع پنالتی گوگل در پیش داشته باشید.

آموزش جلوگیری از ارسال نظرات اسپم در وردپرس

به منظور رفع پنالتی گوگل در خصوص هرزنامه: باید در ابتدا دستورالعمل های گوگل وبمستر در خصوص هرزنامه ها را مطالعه نمایید. سپس مراحل زیر را برای شناسایی و اصلاح تخلفتان پیش آمده دنبال کنید:

  • کاربران معمولا در فروم ها، بخش نظرات وبلاگ و پروفایل می توانند محتوایی را به وب سایت شما اضافه کنند. صفحاتی که کاربران می توانند در آنها محتوایی را قرار دهند را شناسایی کنید.
  • پروفایل هایی که نام کاربری آنها تبلیغاتی است یا پست هایی که با هدف تبلیغات یا لینک به موضوعات خارج از محدوده کاری وب سایت ایجاد شده اند را پیدا کنید.
  • برای کشف محتواهای اسپم می توانید بعد از site:example.com کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید تا ببینید که هرزنامه ای در سایت شما با این کلمه کلیدی نمایش داده می شود یا نه.
  • هر گونه محتوای نامناسبی که در وب سایت شما وجود دارد را باید به منظور رفع پنالتی گوگل حذف نمایید.
  • زمانی که اطمینان حاصل کردید که دیگر هیچگونه محتوای اسپمی در وب سایتتان وجود ندارد، زمان آن می رسد که درخواست بازنگری را از طریق سرچ کنسول خود برای گوگل ارسال نمایید.

سرویس هاست اسپم شده

اگر وب سایت شما توسط سروری میزبانی می شود که سایت های اسپم زیادی روی آن قرار گرفته اند، ممکن است وب سایت شما نیز جزء همان سایت ها تلقی شده و توسط گوگل پنالتی شود که ما آموزش گام به گام تشخیص و رفع پنالتی گوگل را دقیق توضیح داده ایم.

در چنین شرایطی بهتر است برای رفع پنالتی گوگل به روش زیر پیش بروید:

  • شما باید با شرکت ارائه دهنده سرویس میزبانی وب خود تماس گرفته و آنها را در خصوص پنالتی شدن سایت خود به دلیل محتوای اسپم قرار گرفته روی هاستینگ آگاه نمایید. در ادامه نیز از آنها بخواهید که هر چه سریع تر برای رفع این مشکل اقدام نمایند. همچنین می توانید وب سایت خود را روی یک سرور مطمئن و معتبر منتقل کنید تا دیگر با چنین مشکلی مواجه نشوید یا حتی شرکت میزبانی وب خود را تغییر دهید.
  • بعد از حل مشکل پیش آمده به منظور رفع پنالتی گوگل باید درخواست تجدید نظر خود را به کمک حساب سرچ کنسول خود برای گوگل ارسال کرده و منتظر بررسی موضوع از سمت آن باشید.

مجموعه میزبان فا همواره در تلاش بوده تا سرویس های امن و معتبر به کاربران خود ارائه نماید و برای اولین بار در کشور از سرویس های قدرتمند هاست وردپرس و ووکامرس رونمایی کرد.

۲. مشکلات مربوط به داده ساختار یافته

اگر گوگل تشخیص دهد که بخشی از داده های ساختار یافته قرار گرفته در وب سایت شما دستورالعمل های نشانه گذاری گوگل را نقض کرده اند، وب سایت شما را جریمه می کند. به عنوان مثال از نشانه گذاری های بی ربط با گمراه کننده استفاده شود یا  داده های ساختار یافته ایجاد شده توسط کاربران قابل مشاهده نباشد.

رفع مشکلات پنالتی شدن سایت بخاطر داده ساختار یافته: در این صورت برای رفع پنالتی گوگل باید به ترتیب زیر پیش بروید:

  • اطمینان حاصل کنید که نشانه گذاری های استفاده شده در وب سایتتان مطابق با دستورالعمل های ارائه شده توسط گوگل باشد. شاید مجبور شوید در این مسیر داده های ساختار یافته استفاده شده را به روز رسانی کرده یا حذف کنید.
  • بعد از اعمال تغییرات مورد نظر برای رفع پنالتی گوگل، درخواست بازنگری را در سرچ کنسول خود ثبت نمایید. در صورتی که گوگل اطمینان حاصل کند که مشکل مورد نظر برطرف شده است، جریمه صورت گرفته را برمی دارد.

۳. لینک های غیرطبیعی به وب سایت

این جریمه زمانی صورت می گیرد که لینک های غیرطبیعی به وب سایت شما داده شود. در خصوص این لینک ها گوگل دو رویه را پیش می گیرد.

  • در حالت اول تشخیص گوگل این است که کنترل لینک های غیرطبیعی داده شده از دسترس شما خارج است. در چنین حالتی بدون اعمال هیچگونه جریمه ای تنها از شما می خواهد که لینک هایی که می توانید کنترل کنید را حذف کنید.
  • در حالت دوم گوگل بر این باور است که شما از این لینک سازی برای فریب موتور جستجو استفاده کرده اید. نتیجه آن تنزل رتبه در نتایج گوگل و پنالتی شدن است که در آموزش گام به گام تشخیص و رفع پنالتی گوگل  مشخص است.

آموزش گام به گام تشخیص و رفع پنالتی گوگل بصورت کامل:

  • بعد از مطالعه دستورالعمل های گوگل وبمستر در خصوص لینک سازی، لیست لینک های داده شده به وب سایت خود را از طریق قسمت Links سرچ کنسول گوگل دانلود کنید.
  • سپس بررسی کنید که کدام یک از آنها قوانین گوگل را نقض کرده و سبب پنالتی شدن سایت در گوگل شده اند.
  • سپس با مدیر وب سایت مورد نظر تماس گرفته و از آنها بخواهید لینک های داده شده را حذف کرده یا آنها را nofollow کنند. همچنین می توانید از disavow links گوگل سرچ کنسول برای غیرفعال کردن لینک هایی که نمی توانید حذف کنید استفاده نمایید.
  • بعد از حذف یا غیرفعال کردن لینک های مورد نظر درخواست بازنگری را از طریق سرچ کنسول گوگل ارسال نمایید و منتظر بررسی گوگل بمانید.

آموزش کامل disavow  کردن بک لینک ها

۴. لینک های غیرطبیعی از وب سایت

یکی دیگر از مشکلاتی که می تواند در زمینه لینک سازی منجر به پنالتی شدن سایت در گوگل شود، لینک سازی اشتباه در خود وب سایت است. در این حالت گوگل تشخیص می دهد که شما از لینک های غیرطبیعی در وب سایت خود استفاده کرده اید.

آموزش گام به گام تشخیص و رفع پنالتی گوگل

اصول و قواعد لینک سازی داخلی چیست

برای رفع پنالتی گوگل به دلیل وجود لینک های غیر طبیعی از وب سایت خود به ترتیب زیر پیش بروید:

  • بعد از مطالعه دستورالعمل های گوگل لینک هایی که برای آنها هزینه ای دریافت کرده اید یا آن دسته از لینک هایی که تصور می کنید دستورالعمل های لینک سازی گوگل را نقض کرده اند را شناسایی نمایید.
  • در گام بعدی اقدام به حذف آنها کرده یا آنها را به حالت nofollow تغییر داده و یا از طریق فایل robots.txt تغییر مسیر آنها از یک صفحه را محدود کنید.
  • در گام آخر در گوگل سرچ کنسول درخواست بررسی مجدد را ارسال کرده و منتظر پاسخ بمانید.

۵. نمایش محتوای کوتاه و کم ارزش در سایت

آموزش گام به گام تشخیص و رفع پنالتی گوگلگوگل به طور کلی دنبال ارائه محتوای ارزشمند به کاربران خود است. در نتیجه اگر تشخیص دهد که صفحه یا صفحات شما دارند محتوای کوتاه و کم ارزشی را تولید می کنند، به راحتی آنها را پنالتی می کند. محتواهای کم ارزش معمولا در یکی از دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

  • محتواهایی که به صورت خودکار تولید می شوند.
  • صفحات وابسته کم حجم
  • محتوایی که از دیگر منابع کپی شده است.

به منظور رفع پنالتی گوگل در این زمینه باید گام های زیر را دنبال کنید:

  • محتوای کپی شده قرار گرفته در وب سایت، محتواهای کم حجم و محتواهایی که به صورت خودکار تولید شده اند را شناسایی و حذف نمایید.
  • همانند روش های قبل درخواست بازنگری خود را ارسال کرده و به این درخواست نمونه هایی از محتواهای بی ارزشی که حذف کرده اید را ضمیمه نمایید.

۶. ریدایرکت های کلوکینگ و اسنیکی

پنالتی شدن سایت در گوگل به دلیل ریدایرکت های cloaking و sneaky می تواند به دو حالت باشد:

  • در حالت اول شما محتوایی را به گوگل نشان می دهید اما امکان مشاهده آن برای کاربران را محدود کرده اید.
  • در حالت دوم صفحات ایندکس شده وب سایت شما کاربران را به صفحاتی ریدایرکت می کنند که متفاوت از صفحه ای است که توسط گوگل مشاهده و ایندکس شده است.

چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم

در چنین شرایطی توصیه می شود برای رفع پنالتی گوگل مسیر زیر را پیش بروید:

  • از url inspection سرچ کنسول گوگل برای مشاهده صفحات ایندکس شده ای که تحت تاثیر قرار گرفته استفاده کنید.
  • محتوایی که ایندکس شده اند را با محتوایی که به کاربران نمایش داده می شود مقایسه نمایید.
  • اگر محتوا متفاوت است، بخش متفاوت را شناسایی و حذف نمایید.
  • لینک هایی که صفحات مختلف وب سایت شما را ریدایرکت می کنند را نیز شناسایی و بررسی نمایید.
  • در ادامه درخواست تجدید نظر را ارسال کرده و منتظر بررسی گوگل بمانید تا رفع پنالتی گوگل صورت گیرد.

۷. هرزنامه خالص

این مورد از دلایل پنالتی شدن سایت در گوگل بسیاری از مشکلاتی که پیش تر به صورت تک به تک به آنها اشاره شده است را شامل می شود. به همین دلیل باید در زمینه بروز مشکلاتی که در نهایت منجر به این دلیل پنالتی شدن سایت در گوگل می شود، بسیار محتاط عمل کرد. برای رفع پنالتی گوگل به دلیل pure spam به ترتیب زیر پیش بروید:

  • تنها راه رفع پنالتی گوگل حذف صفحات و لینک های اسپم است. سایت خود را به روز رسانی کنید تا دستورالعمل های خود برای آن در دسترس قرار گیرد.
  • زمانی که مطمئن شدید دیگر هیچ یک از دستورالعمل ها نقض نمی شود، درخواست بازنگری را ارسال کرده و منتظر نتیجه بمانید.

۸. تصاویر کلوکینگ

اگر تصاویر وب سایت شما در نتایج گوگل با آنچه که در وب سایت قابل مشاهده است تفاوت داشته باشد، گوگل شما را پنالتی می کند. Cloaking در واقع تلاش برای نشان دادن محتوایی متفاوت از آنچه که به کاربران نمایش داده می شود به موتورهای جستجو است.

آموزش گام به گام تشخیص و رفع پنالتی گوگل

برای رفع پنالتی گوگل اطمینان حاصل کنید که:

  • تصاویری که در موتورهای جستجو نمایش داده می شود دقیقا همان تصاویری باشد که کاربران مشاهده می کنند.
  • بعد از شناسایی و حذف این تصاویر درخواست بازنگری را ثبت کرده و منتظر بررسی وضعیت از سمت گوگل بمانید.

۹. محتوای مخفی و کلمات کلیدی پرتکرار

اگر گوگل تشخیص دهد که کلمات کلیدی به کاربران نمایش داده نمی شود یا بیش از حد از آنها برای بهینه سازی وب سایت استفاده شده است، اقدام به پنالتی سایت می کند. این اقدام می تواند در زمانی که یک وب سایت توسط بدافزارها هک شده است نیز رخ دهد.

برای رفع پنالتی گوگل در این زمینه به ترتیب زیر پیش بروید:

  • از URL Inspection سرچ کنسول گوگل برای بررسی اینکه کدام یک از محتواهای وب سایت برای موتورهای جستجو قابل مشاهده است اما برای کاربران نیست استفاده نمایید.
  • متن هایی که رنگ مشابه یا یکسانی را دارند پیدا کنید.
  • هر گونه محتوای پنهانی که در وب سایت وجود دارد و با CSS طراحی شده است را پیدا نمایید.
  • محتوای مخفی را حذف کرده یا آنها را به سبکی بازنویسی کنید که برای کاربران نیز قابل مشاهده و خواندن باشند.
  • لیست ها یا پاراگراف هایی که کلمات بدون هیچ زمینه ای و به صورت کاملا واضح در آنها تکرار شده اند را بررسی نمایید.
  • در ادامه نیز تگ های <title> و alt متن برای کلمات تکرار شده را بررسی کرده و تغییر دهید.
  • در آخر نیز این کلمات یا کلمات کلیدی پرتکرار مشابه دیگر را حذف کنید.

وقتی اطمینان پیدا کردید که مشکل مورد نظر رفع شده است، درخواست تجدید نظر را ارسال کرده و برای بررسی آن توسط گوگل کمی صبر کنید.

۱۰. عدم تطابق محتوای نسخه AMP و صفحه کانونیکال سایت

آموزش گام به گام تشخیص و رفع پنالتی گوگلزمانی که میان نسخه AMP و صفحه وب کانونیکال تفاوت وجود داشته باشد، گوگل شما را جریمه می کند. نیازی نیست متن محتوای نسخه AMP و صفحه وب کانونیکال کاملا یکسان باشد اما باید از نظر محتوایی یکسان باشند و کاربران بتوانند در هر دو مورد کار یکسانی را انجام دهند. زمانی که این مشکل پیش می آید دیگر نسخه AMP در نتایج نمایش داده نمی شود و به جای آن صفحه کانونیکال قابل مشاهده خواهد بود.

به منظور رفع پنالتی گوگل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که AMP به صفحه وب کانونیکال درستی اشاره می کند.
  • مطمئن شوید که محتوای کلی نسخه AMP و صفحه وب کانونیکال آن یکسان است.
  • با استفاده از ابزار URL Inspection اطمینان حاصل کنید که صفحه ای که کاربر می بیند و آنچه که گوگل می بیند هم برای نسخه AMP و همه صفحه کانونیکال یکسان است. اگر در فایل robots.txt برخی از منابع برای یکی از آنها مسدود شده باشد عدم تطابق روی خواهد داد.
  • بعد از اینکه هر دوی این صفحات تشابه لازم را پیدا کردند، درخواست تجدید نظر را از طریق سرچ کنسول برای گوگل ارسال کنید.

۱۱. ریدایرکت اسنیکی در تلفن همراه

اگر برخی از صفحات وب سایت کاربران دستگاه های تلفن همراه را به سمت محتوایی هدایت کنند که برای خزنده های موتور جستجو در دسترس نمی باشد، گوگل شما را جریمه می کند. الزاما قرار نیست محتواهایی که دستگاه های مختلف نمایش داده یکسان باشند. اما اینکه به صورت عمدی کاربران را به سمت محتوایی بی ربط ریدایرکت کنید، می تواند برای وب سایت شما خطر آفرین شود. به همین دلیل بهتر است آموزش گام به گام تشخیص و رفع پنالتی گوگل را کامل مطالعه کنید:

  • اگر شما در بروز این اتفاق نقشی نداشته اید بهتر است اطمینان حاصل کنید که وب سایتتان هک نشده است.

اما

  • اگر شما نیز در بروز این مشکل نقش داشته اید، باید:
  1. این مشکل را حل کرده و ریدایرکت های نامرتبط را حذف نمایید.
  2. بعد از رفع مشکل صفحات خود را در نتایج جستجو یک تلفن همراه مشاهده کنید تا مطمئن شوید که مشکل برطرف شده است.
  3. در نهایت درخواست بازنگری خود را ثبت کرده و منتظر رفع پنالتی گوگل بمانید.

گام نهایی رفع پنالتی گوگل

در توضیحات بالا دلایل پنالتی شدن سایت در گوگل را تشریح کردیم و برای هر دلیل یک راه حل ارائه کردیم. در نهایت برای رفع پنالتی گوگل باید مواردی که باعث شده بود تا سایت شما در گوگل پنالتی شود را رعایت کنید و از استفاده کردن از این راه‌های تقلبی در موتور جستجو برای ایندکس سریع‌تر یا تغییر در رتبه بندی دوری کنید. در این صورت سایت شما به مرور زمان از لیست سیاه گوگل خارج شده و باز هم از نو قادر خواهید بود در نتایج جستجو قرار بگیرید. اما این کار زمان بر است. چرا که شما با استفاده از رفتار خود در سایت و اجتناب از دلایل پنالتی شدن گوگل مشخص می شود، باید اعتماد گوگل نسبت به سایت خود را جلب کنید تا از لیست سیاه گوگل خارج شوید.

وقتی به صفح check your site for manual actions رفتید و با خطای پنالتی شدن در گوگل مواجه شدید، می توانید پیغام خود را برای گوگل مبنی بر اینکه سایت شما به اشتباه پنالتی شده یا اینکه اگر به درستی پنالتی شده و حالا موارد را رعایت کردید، از گوگل بخواهید که به صورت دستی سایت شما توسط کارشناسان بررسی و در صورتی که مورد تایید بود سایت را از لیست سیاه گوگل خارج کنند.

اگر وبسمتران نتوانند در خصوص رفع پنالتی گوگل اقدامات لازم را داشته باشند، خیلی زود می بینند که وب سایتشان ارزش خود را از دست داده و دیگر نمی تواند رتبه های ابتدایی گوگل را به دست آورد. این امر سبب از دست دادن ترافیک و نداشتن ورودی و کلیک از سمت گوگل خواهد شد. به همین دلیل در این مقاله تلاش شده است تا نحوه رفع پنالتی گوگل آموزش داده شود تا بتوانید در سریع ترین حالت ممکن مشکلات ایجاد شده را رفع و گوگل را متقاعد کنید که دست از جریمه وب سایت شما بردارد.

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا