دامنه

دامنه چیست؟ چگونه بهترین دامنه را برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

اولین قدم در راه ایجاد یک کسب و کار اینترنتی انتخاب یک نام یا به عبارتی یک دامنه مناسب است و ما در این مطلب به شما می گوییم که دامنه چیست و چگونه کار می‌کند و ویژگی یک دامنه خوب و مراحل ثبت دامنه چیست؟

شما تقریباً هر روز در دنیای اینترنت با دامنه ها سر و کار دارید. فقط تا الان این موضوع را نمی‌دانستید. ما در ادامه یک تعریف درست و حسابی از دامین ها به شما ارائه خواهیم داد و تمام ویژگی‌های مهم دامنه‌ها را به شما خواهیم گفت.

نوشته های مشابه

دامنه چیست؟

دامنه یا دامین در واقع همان آدرس سایت شما است. یعنی همان آدرسی که کاربر در نوار مرورگر شما مشاهده می‌کند همان Domain شما است. با توجه به اینکه اینترنت به‌عنوان یک شبکه جهانی از سایت‌ها و شبکه‌های متعددی تشکیل‌شده است؛ هرکدام از این شبکه‌ها دارای URL و آدرس مخصوص به خود هستند؛ و از این طریق است که کاربران و اینترنت قادر به شناسایی شما هستند.

دامنه چیست

برای مثال، آدرس اینترنتی سایت گوگل، www.google.com  است و آدرس اینترنتی سایت ما هم www.kimiahost.com  است. زمانی که شما قصد دارید مستقیماً به یک سایت وارد شوید، دامنه یا همان آدرس اینترنتی آن سایت را در نوار بالای مرورگر خود وارد می‌کنید.

ویژگی های دامنه چیست؟

ما در ادامه این مقاله به سه ویژگی که یک دامنه دارد، اشاره می کنیم.

  1. دامنه ها شامل دو بخش هستند

دامنه ها از دو بخش نام دامنه و پسوند تشکیل شده اند.

نام دامنه: اسمی که شما برای سایت خود انتخاب می کنید نام دامنه است. شما در انتخاب نام دامنه محدودیتی ندارید و تنها باید پشت سر هم باشد. البته می توان نام دامنه را با خط فاصله از هم جدا کنید.

پسوند: سایت های اینترنتی پسوندهای مختلفی دارند که هرکدام دارای معنای خاصی است. شما می توانید با توجه به نیاز خود یکی از نام ها را انتخاب کنید. برای مثال، پسوند ir به معنی آن است که سایت شما ایرانی است. پسوند com مخفف commerce است و به معنای سایت تجاری است.

  1. هر دامنه‌، منحصر به فرد و اختصاصی است

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که دامنه ها اختصاصی هستند و هر کسی دامنه ای را به نام خود ثبت کند، صاحب آن دامنه می شود. برای مثال آدرس kimiahost.com به نام شرکت کیمیاهاست ثبت شده است و از این رو کیمیاهاست صاحب آن می باشد. به همین دلیل هیچ  شخص دیگری نمی تواند آن را بع نام خود ثبت کند.

  1. دامنه‌ها به صورت سالیانه خریداری می‌شوند

خرید دامنه به صورت سالیانه است. این یعنی زمانی که شما یک دامنه را ثبت می‌کنید، برای مدت زمان مشخصی این کار را انجام می‌دهید. یعنی مثلاً برای ۱ سال یا چند سال آن را خواهید داشت و پس از گذشت این دوره، اگر دوباره ان را تمدید نکنید، دیگران می‌توانند این دامنه را برای خود تصاحب کنند.

ویژگی های دامنه چیست

چگونه بهترین دامنه را برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

دامنه‌ها با پسوندهای بسیاری موجود هستند. محبوبترین آنها com است ولی انواع دیگری مانند gov یا org هم هستند که مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین دامنه‌هایی با پسوند مختص به کشورها نیز وجود دارند که با کد آن کشور خاتمه می‌یابند، برای مثال ir  برای ایران و یا de برای آلمان و یا in برای هندوستان است.

پیشنهاد ما این است که یا از پسوند ir و یا از پسوند com استفاده کنید، چون این دو پسوند بسیار راحت‌تر در ذهن کاربران ایرانی و جهانی می‌مانند و برای اکثر کسب و کارها ایده‌آل هستند.

ویژگی های یک دامنه خوب چیست

پسوند دامنه com. را انتخاب کنید چون رایج‌تر است، راحت‌تر در ذهن می‌ماند، راحت‌تر تبلیغ می‌شود.

نام دامنه باید کوتاه باشد و راحت در ذهن بماند.

تلفظ و نوشتن نام دامنه راحت باشد.

در نام دامنه از اعداد و خط فاصله استفاده نکنید.

از ابزارهای انتخاب نام دامنه استفاده کنید تا ایده‌های جالب پیدا کنید.

ویژگی های یک نام سایت خوب

مراحل ثبت دامنه چیست؟

پس از آشنایی با این موضوع که ویژگی های یک دامنه خوب چیست، در ادامه مقاله شما را با مراحل ثبت دامنه آشنا می کنیم. وقتی می‌خواهید یک دامنه را ثبت کنید، اگر با پسوند عمومی و قابل ثبت برای همه باشد مانند com,net,org ، ابتدا درخواست شما توسط موسسه ICANN بررسی شده و اگر مشکلی در آن وجود نداشته باشد به نام شما ثبت خواهد گردید و اگر برای ثبت آن نیاز به مدارک خاصی باشد از شما درخواست می‌شود تا مدارک لازم را بفرستید.

برای دامنه ‌های محلی هر کشور هم سازمان‌های داخلی وجود دارند که وظیفه کنترل و نظارت بر دامنه‌های ثبت شده بر عهده آن‌ها است. در ایران موسسه ایرنیک NIC که وابسته به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است عملیات ثبت انواع دامنه های ir , .co.ir , .ac.ir را بر عهده دارد.

مراحل ثبت دامنه

قبل از خرید دامنه حتماً باید بررسی کنید که دامنه مورد نظر قبلاً توسط سایت دیگری خریداری‌نشده باشد. شما می‌توانید توسط سایت https://www.whois.com  مشخص کنید که در سایت ‌های خارجی از دامنه استفاده‌شده یا نه. همچنین سایت http://whois.nic.ir  نیز می‌تواند تکراری نبودن Domain در سایت‌های ایرانی را برای شما مشخص کند.

 

 

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا