اخبار روز

رونمایی پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon RX 8000 در CES 2025

AMD احتمالاً در نمایشگاه CES 2025 که اوایل سال آینده برگزار می‌شود، پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon RX 8000 را بر‌پایه‌ی معماری RDNA 4 رونمایی خواهد کرد.

AMD در حال فعال‌سازی برخی از پردازنده‌های گرافیکی RDNA 4 خود در درایورهای لینوکس است؛ اما هنوز اطلاعاتی درباره‌ی محصولات نهایی یا تاریخ دقیق عرضه کارت‌های گرافیک نسل بعدی رادئون نداریم.

حالا افشاگری با نام کاربری Kepler_L2 که به‌نظر می‌رسد از برنامه‌های آتی شرکت AMD خبر دارد، اطلاعاتی را در شبکه‌ی اجتماعی ایکس به‌اشتراک گذاشته است.

طبق گفته‌های این افشاگر، AMD قصد دارد پردازنده‌ی گرافیکی Navi 48 خود را در نمایشگاه CES 2025 رونمایی کند. او بر این باور است که مدل Navi 44 در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. نکته‌ی مهم این است که Kepler_L2 این اطلاعات را در رشته‌توییتی و به‌صورت جداگانه منتشر نکرده است.

Radeon RX 8000

تامزهاردور می‌نویسد که رونمایی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی برای کامپیوترهای گیمینگ رویداد مهمی است؛ اما معرفی پردازنده‌ی گرافیکی مجزا (غیر‌یکپارچه) در نمایشگاه CES از‌نظر تجاری چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. معمولاً فروش کارت‌های گرافیکی مستقل برای کامپیوترهای دسکتاپ در سه‌ماهه‌ی سوم و چهارم سال به اوج خود می‌رسد.

علاوه‌بر‌این، گیمرهایی که از کارت گرافیک مجزا استفاده می‌کنند، معمولاً زمانی اقدام به ارتقا می‌کنند که بازی‌های جدید منتشر شوند که اکثر این بازی‌ها در فصل پاییز و پیش از تعطیلات کریسمس منتشر می‌شوند.

Radeon RX 8000

حالا سؤال این است که پردازنده‌های گرافیکی Navi 44 و Navi 48 چه نوع محصولاتی هستند؟ برای پاسخ به این پرسش سرنخ‌هایی وجود دارد. در سری RDNA 3 شرکت AMD، هر هسته‌ی سایه‌زن شامل ۱۶ واحد محاسباتی با ۱,۰۲۴ پردازشگر جریانی (قادر به انجام عملیات ۲,۰۴۸ FP32 FMA یا ۴,۰۹۶ FP32) است.

اگر معماری RDNA 4 نیز همین ساختار را برای هسته‌های سایه‌زن و واحدهای محاسباتی حفظ کند و همان‌طور‌که شایعات می‌گویند، هر پردازنده‌ی گرافیکی چهار هسته‌ی سایه‌زن داشته باشد، پس Navi 48 احتمالاً ۴,۰۹۶ پردازشگر جریانی خواهد داشت.

این مشخصات احتمالاً آن را در بخش میان‌رده قرار می‌دهد. با‌این‌حال، ازآنجاکه هنوز اطلاعاتی درباره‌ی فرکانس‌ها و سایر ویژگی‌های آن نداریم، این فرضیه را باید بااحتیاط در نظر بگیریم.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا