شبکه و زیرساختهاستینگ

آپتایم سرور چیست؟ چگونه می توان Uptime یک سرور را اندازه گیری کرد؟

شاید هنگام خرید یک هاست یا انتخاب یک شرکت هاستینگ این سوال برای شما به وجود بیاید که منظور از آپتایم سرور چیست؟ ما در این مطلب شما را با این مفهوم آشنا می کنیم.

هنگامی که قصد راه اندازی کسب و کار خود در اینترنت را دارید، ابتدا باید یک هاست خوب تهیه کنید. یکی از ویژگی های هاست خوب از دسترس خارج نشدن آن است. چون که با از دسترس خارج شدن و قطع شدن متعدد سایت، شما علاوه بر اینکه اعتبار و مشتریان خود را از دست می دهید، رتبه سایت تان هم در موتورهای جستجو پایین می آید.

نوشته های مشابه

این از دسترس خارج نشدن و همیشه آنلاین بودن سایت به اصطلاح آپتایم یا Uptime گفته می شود. از این رو شرکت های میزبانی وب برای تضمین کیفیت سرویس هایشان به شما هر نوع گارانتی بابت Uptime می دهند.

آپتایم سرور چیست

آپتایم سرور چیست؟

آپتایم (Uptime)  مدت زمان آنلاین بودن یک سایت در اینترنت ، در طول یک سال است که به صورت درصدی محاسبه می‌شود.به عبارتی دیگر ، مدت زمان در حال اجرا بودن کامپیوتر سرور است ،که ایده آل ترین عدد آن،  ۱۰۰ و یا نزدیک ترین اعداد به ۱۰۰ خواهد بود .

یک وب سایت باید همیشه آنلاین و در دسترس باشد و هرگونه عدم دسترسی و خطای سرور می تواند به آن وبسایت خسارت هایی از جمله از دست رفتن کاربران را وارد آورد .

به طبع کسی دوست ندارد سایتش دارای مشکل بوده و مشتری هایش را از دست بدهد. به خصوص در مواردی مانند فروشگاه های اینترنتی که کسب و کار کاربران از طریق وب سایت انجام می گیرد. در این حالت مشتریان، سرور دارای مشکل را ترک کرده و سرویس خود را از دیگر هاستینگ ها فاقد مشکل تهیه می کنند.

عوامل موثر در تعیین آپتایم سرور چیست؟

عواملی که میتوانند بر این موضوع تاثیر داشته باشند به شرح ذیل است:

– شبکه سرور

– سخت افزار سرور

– نرم افزارهایی که بر روی سرور نصب می شوند مانند: میل سرور، وب سرور و …

– امنیت سرور در برابر حملات هکرها و بدافزارها

همواره به یاد داشته باشید که یکی از مهم ترین عواملی که در خرید هاست باید در نظر بگیرید آپتایم سرور می باشد. آپتایم پایین علاوه بر پایین آمدن آمار مشتریان باعث افت رتبه سایت و سئو می شود.

آپتایم سیستم چگونه محاسبه می شود؟

آپتایم (Uptime) بر اساس تعداد ساعاتی که سیستم (سرور) در طی یک دوره زمانی مشخص در دسترس است محاسبه می شود و به صورت درصد بیان می شود.

به عنوان مثال ، Uptime  سالانه به شرح زیر محاسبه می شود:

تعداد ساعت یا Uptime تقسیم بر تعداد ساعت در سال ضرب در ۱۰۰

بیایید به یک مثال نگاه کنیم. ما ۳۶۵ روز در سال داریم بنابراین از نظر ساعت در کل ۳۶۵*۲۴=۸۷۶۰  ساعت وجود دارد.

بنابراین اگر ۴ ساعت خرابی یا همان downtime در سال وجود داشته باشد ، این بدان معناست که ۸۷۵۶ Uptime (یعنی ۸۷۶۰ ساعت منهای ۴ downtime) وجود دارد. بنابراین محاسبه می شود:

(۸۷۵۶ / ۸۷۶۰)*۱۰۰=۹۹.۹۵%

بنابراین Uptime در این حالت ۹۹.۹۵٪ است.

محاسبه آپتایم سرور برای خرید هاست

چگونه می توان آپتایم سایت را بررسی کرد؟

بررسی آپتایم سایت کار از قرار است توسط خود شما صورت بگیرد، کار بسیار سختی است، چون شما باید همواره ۲۴ ساعته سایت خود را بررسی کنید تا مدت زمان قطعی آن را بیابید. اما ابزار های بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد که به صورت اتوماتیک این کار رو انجام می دهند. البته با توجه به اینکه این ابزارها در دو مدل رایگاه و پولی وجود دارند، شما خود باید با توجه به نیازتان یکی را انتخاب کنید.

چگونه می توان آپتایم سایت را بررسی کرد؟

ابزارهای Uptime robot و Monitor Us و pingdom و WHSR تعدادی از ابزارهایی هستند که در این زمینه به کار برده می شوند، البته این ابزارها رایگان هستند. همچنین تعدادی ابزار قدرتمند و خریدنی در این زمینه با نام : Cacti و Naios و… در دسترس هستند که با توجه به بودجه ای که دارید می توانید از آن ها استفاده کنید. شما با استفاده از این ابزارها می توانید مانیتورینگ HTTP ، مانیتورینگ Ping ، مانیتورینگ سرور DNS ، مانیتورینگ TCP را انجام دهید.

امیدواریم این پست به شما کمک کرده باید تا دریابید up time سرور چیست و چه مزیتی برای شما دارد. اگر به دنبال یک سرویس میزبانی مطمئن و با آپتایم بسیار بالا هستید، نگاهی به پلن های کیمیاهاست بیاندازید.

برای مشاهده پلن های کیمیاهاست وارد شوید

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا