آموزشهاستینگ

MySQL چیست؟ همه چیز درباره پایگاه داده ماس اس کیو ال

در این مقاله می خواهیم شما را با مفهوم MySQL آشنا کنیم و به شما توضیح دهیم که MySQL چیست و چگونه کار می کند و تفاوت MySql و Sql چیست؟

MySQL چیست ؟

MySQL یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت پایگاه داده است که ابتدا در سال ۱۹۹۵ راه اندازی شد. SQL هسته MySQL است که آزادانه در دسترس است. با این وجود چندین نسخه پولی نیز موجود است که با استفاده از آنها می توانید از قابلیت های پیشرفته استفاده کنید. استفاده از MySQL در مقایسه با سایر نرم افزارهای پایگاه داده مانند Microsoft SQL Server و Oracle بسیار آسان است.

نوشته های مشابه

MySQL از مشهورترین سیستم‌های مدیریت دیتابیس است که قابلیت اجرا شدن در بیش از ۲۰ نوع پلت فرم مختلف شامل Linux ، Windows را دارد و اغلب به صورت ترکیبی با زبان برنامه‌نویسی PHP استفاده می شود. از آن می‌توان به عنوان جایگزین SQL server و یا Microsoft Access استفاده کرد.

MySQL چیست

MySQL چگونه کار می کند؟

مانند اکثر سیستم های مدیریت پایگاه داده موجود ، MySQL دارای معماری کلاینت سرور است و می تواند در یک محیط شبکه ای مورد استفاده قرار گیرد. برنامه سرور در همان سیستم فیزیکی یا مجازی قرار دارد که پرونده های پایگاه داده در آن ذخیره شده است و مسئولیت کلیه تعاملات با پایگاه های داده را بر عهده دارد.

برنامه های مختلف مشتری مانند MySQL ابزارهایی برای مدیریت پایگاه داده یا برنامه هایی که به زبان های دیگر برنامه نویسی نوشته شده اند ، می توانند به سرور متصل شوند و درخواست پایگاه داده کنند. سرور درخواست های مشتری را پردازش می کند و نتایج را به مشتری برمی گرداند.

یک مشتری می تواند در همان سیستم سرور یا یک میزبان از راه دور ساکن باشد و درخواست های پایگاه داده را از طریق شبکه یا اتصال اینترنت به سرور ارسال کند. مهم این است که سرور MySQL باید در حال اجرا باشد تا مشتریان بتوانند به آن وصل شوند.

MySQL چگونه کار می کند

ویژگی‌ های MySql چیست؟

در ادامه پس از آنکه دریافتید که MySql چگونه کار می کند، به بررسی ویژگی‌های مهم MySql می‌پردازیم:

تفاوت MySql و Sql

این پایگاه داده، متن باز است

پایگاه داده‌ی MySql یک پایگاه متن باز یا در اصطلاح انگلیسی Open Source است. به این معنی که شما برای استفاده از قابلیت‌ها و امکانات این پایگاه داده نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نخواهید داشت و با استفاده از آن می‌توانید نیازهای خود را برآورده کنید.

انعطاف‌پذیری بالا

این پایگاه داده هم از این نظر که امکان ایجاد ساختارهای شخصی سازی شده در آن وجود دارد و هم به دلیل پشتیبانی از برنامه‌های بسیار متنوع، انعطاف‌پذیری بالایی دارد. همه‌ی کاربران در هر سطحی می‌توانند از این موتور جستجوی داده استفاده نمایند.

سازگاری با بسیاری از سیستم‌عامل‌ها

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های MySql سازگاری آن با پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف است. کاربران سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و .. به راحتی می‌توانند به این پایگاه داده وصل شده و موارد مورد نیاز را از آن استخراج کنند. این امکان نیز از جمله ویژگی‌های بارز این پایگاه داده محسوب می‌شود.

فضای کاربری بسیار ساده

محیط پایگاه داده‌ی MySql بسیار ساده است و کاربران می‌توانند به سادگی با فضای آن ارتباط برقرار کنند. این مزیت را در کمتر پایگاه داده‌ای به این شکل شاهد خواهید بود.

ایمنی بالا

در MySqlهم امکان رمزنگاری روی پایگاه داده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و هم خود پایگاه ایمنی بالایی دارد. از این رو می‌توانید بدون دغدغه به استفاده از این پلتفرم بپردازید.

امکان تغییر داده‌ها و ذخیره‌ی آن‌ها

این امکان نیز برای کاربران در محیط MySql فراهم است تا بعد از دسترسی به داده‌های آن مطابق با میل خود آن‌ها را تغییر و برای استفاده‌های بعدی ذخیره کنند.

استفاده‌ رایگان

تمام قابلیت‌ها و مزیت‌های موجود در محیط پایگاه داده‌ی MySql به صورت رایگان در اختیار همه‌ کاربران در سرتاسر دنیا قرار گرفته است و هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

سرعت بالا

سرعت بالا نیز یکی دیگر از مزیت‌ها و ویژگی‌های کار در محیط MySql است.

معایب MySql چیست؟

در کنار همه‌ی مزیت‌ها و ویژگی‌هایی که برای پایگاه داده MySql برشمردیم، این پایگاه داده دارای معایبی نیز هست. بررسی این معایب برای کاربرانی که به دنبال استفاده از این موتور جستجوی داده هستند می‌تواند اهمیت داشته باشد. مهم‌ترین معایب این پایگاه داده عبارت‌اند از:

MySQL چگونه کار می کند

متن باز جزئی بودن

در بررسی مزایا و ویژگی‌های محیط کاربری MySql اشاره کردیم که این پایگاه داده متن باز است. متن باز بودن آن اما به صورتی محدود از طرف اوراکل اداره می‌شود.

مقیاس‌پذیری ضعیف‌تر نسبت به سایر پایگاه‌های داده

هر چند MySql دارای مقیاس‌پذیری مناسبی است اما هنوز این مقیاس‌پذیری برای کاربران ایده‌آل نیست. آن هم به دلیل ذات خود کدنویسی این پایگاه داده است. البته این ایراد برای کارهای جزئی خیلی به چشم نخواهد آمد اما در ابعاد وسیع می‌تواند مشکلاتی را برای کاربر ایجاد کند.

تفاوت MySql و Sql چیست؟

بارزترین تفاوت‌های MySql و Sql به شرح زیر است:

اولین تفاوت MySql و Sql در میزان محبوبیت آن‌ها است. پایگاه داده‌ی MySql به دلیل رایگان بودن خود طرفداران زیادی دارد و از این نظر در رتبه‌ی دوم جهانی قرار می‌گیرد.

دومین تفاوت MySql و Sql به پشتیبانی آن‌ها از سیستم‌عامل‌های مختلف باز می گردد. پایگاه داده‌ی MySql از چندین سیستم‌عامل مختلف اعم از ویندوز، لینوکس و .. پشتیبانی می‌کند، در حالی که SQL تنها مخصوص سیستم‌عامل ویندوز توسعه یافته است و از این پلتفرم پشتیبانی می‌کند.

سومین تفاوت MySql و Sql به محیط کاربری و استفاده از آن‌ها برمی‌گردد. محیط MySql محیط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و کاربران راحت‌تر می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

هزینه استفاده از محیط پایگاه داده‌ی MySql نیز بسیار کمتر از رقیب خود است.

تفاوت MySql و Sql

 

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا