سی پنلشبکه و زیرساخت

تنظیم DNS روی هاست سی پنل / آموزش ساخت dns

امروز می خواهیم تنظیم dns در cpanel را برای شما به طور کامل توضیح دهیم

تنظیم رکوردهای DNS روی هاست خصوصا هاست سی پنل یکی از موضوعات بسیار مهمی است که صاحبان وب سایت های اینترنتی و وب مسترها باید با آن آشنایی کامل داشته باشند. چرا که با تنظیم dns در cpanel در واقع شما نام دامنه خود را به یک آدرس IP که از اعداد تشکیل می شود، مرتبط می سازید.

در این مقاله قصد داریم تا تنظیم رکوردهای DNS دامنه روی هاست سی پنل را به شما آموزش دهیم.

نوشته های مشابه

وظیفه DNS تبدیل نام دامنه به ادرس IP و بلعکس می باشد. برای انتقال اطلاعات در شبکه اینترنت می بایست نام دامنه ها و وبسایت ها حتما به ادرس های IP تبدیل شوند و این سرویس DNS این وظیفه را بعهده دارد.

البته ما در دانشنامه کیمیاهاست به طور مفصل در چندین مقاله به بررسی DNS و انواع مختلف آن پرداختیم.

DNS چگونه کار می کند؟ تنظیم dns در cpanel چگونه است؟

وقتی دامنه‌ای مثل kimiahost.com را در نوار مرورگر خود وارد می‌کنید، کامپیوتر شما ۷ مرحله را طی می‌کند تا بتواند یک آدرس وب قابل خواندن توسط انسان را به یک آدرس IP که برای ماشین‌ها (اینترنت) مناسب است تبدیل کند.

  • مرحله ۱. درخواست اطلاعات
  • مرحله ۲. پرسش از سرورهای DNS بازگشتی
  • مرحله ۳. پرسش از سرورهای نام اصلی
  • مرحله ۴. پرسش از سرورهای نام  TLD
  • مرحله ۵. پرسش از سرورهای DNS معتبر
  • مرحله ۶. بازیابی رکورد  Record Retrieval
  • مرحله ۷. دریافت پاسخ

dns چیست و DNS چگونه کار می کند

برای آشنایی کامل با DNS و اینکه چگونه کار می کند، مقاله زیر را مطالعه کنید.

آشنایی با انواع رکوردهای DNS در تنظیم dns در cpanel

A رکورد  (A record):

رکورد یا سابقه ای که نام یک دامنه یعنی yourdoamin.com را به یک IP مشخص ۰۰۰.۰۰۰.۰۰.۰۰۰ مرتبط می سازد را با نام a record می شناسیم.

رکورد  CNAME:

این رکورد مشابه A رکورد می باشد، با این تفاوت که به جای IP، می توانیم از آدرس دامنه استفاده کنیم. در واقع با این کار میتوانیم برای یک ساب دامین، نام مستعار ایجاد کنیم. به عنوان مثال شما می توانید با ترکیب دو نام دامنه با یکدیگر رکورد mail.yourdomain.com را ایجاد نمایید.

رکورد DNAME :

همانند رکورد CNAME می باشد با این تفاوت که نام مستعار برای کل یک دامنه و تمامی زیردامنه های آن تعریف می شود.

رکورد LOC :

در رکوردLocation record ، میتوانید اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی سرور، هاست، و subnet ها را مشخص نمایید.

رکورد TXT:

رکورد Text جهت اضافه کردن توضیحاتی بکار می رود که توسط کاربران هم قابل خواندن و تشخیض می باشند. این رکوردها عموما داینامیک هسنند و برای کاربردهای مختلفی استفاده می شوند.

رکورد MX:

یکی دیگر از انواع رکوردهای DNS است که مخفف Mail Exchanger Record به معنای رکورد تبدیل کننده ایمیل است. از این رکورد برای شناسایی ایمیل سرورها برای یک نام دامنه مشخص استفاده می شود. در واقع این رکورد مشخص می کند که کدام ایمیل سرور ایمیل های ارسالی را دریافت می کند و ایمیل های دریافتی باید به کجا هدایت شوند.

رکورد NS :

این رکورد مشخص کننده دی ان اس های دامنه میباشد، با وارد کردن رکورد NS در تنظیمات دامنه، آدرس DNS سرورها مشخص شده و مشخص می کنند که اطلاعات و IP های سایت شما، می بایست از کدام DNS سرور دریافت شود. برای هر دامنه دو رکورد NS یکی بعنوان Dns Primary اصلی و دیگری به عنوان نسخه پشتیبان(Secondary DNS) تعریف می شود.

استفاده از Zone Editor برای تنظیم رکوردهای dns در cpanel

برای تنظیم DNS روی هاست سی پنل ماژولی بنام Zone Editor در بخش Domains قرار دارد.

برای اینکار در کنترل پنل هاست سی پنل از ادرس زیر وارد کنترل پنل شوید.

Https://yourdomainname:2083 و یا ادرس Http://yourdomainname:2082

سپس از قسمت domains وارد گزینه Zone Editor  شوید.

تنظیم DNS روی هاست

در پایین باکس Domains دامنه های خود را مشاهده می کنید. دامنه مد نظر که قصد دارید برای آن a record تعریف نمایید، مشخص کرده و روی Manage کلیک کنید.

تنظیم DNS روی هاست سی پنل

روی فلش قرار گرفته در کنار Add Record کلیک کنید. سپس نوع رکوردی که قصد ثبت آن دارید را مشخص نمایید.

انواع رکورد DNS

در ادامه باید در باکس متنی Name نام دامنه را برای رکورد مورد نظر خود وارد نمایید. در باکس متنی TTL باید time-to-live را اضافه کنید.

محتوایی که در باکس متنی Record قرار می گیرد، با توجه به نوع رکورد متفاوت خواهد بود. یعنی بعد از طی کردن تمامی مراحل قبل، در این مرحله باید با توجه ب نوع رکوردی که انتخاب می کنید، محتوای مشخصی را در باکس قرار دهید. نوع محتواها به شرح ذیل خواهد بود:

  • برای ثبت a record باید IP دامنه مورد نظر خود را وارد نمایید.
  • به منظور ثبت CMAME record باید نام دامنه را قرار دهید.
  • ثبت TXT record با وارد کردن لینک متنی امکان پذیر خواهد بود.
  • برای ثبت MX record نیز در باکس مشخص شده باید یک عدد برای نشان دادن اولویت ایمیل (عددی بین ۰ تا ۶۵۵۳۵) و یک نام دامنه  مشخص نمایید.

در پایان می توانید با کلیک روی Add Record در سی پنل، رکورد مورد نظر خود را در لیست اضافه کنید.

رکوردی که اکنون تعریف کردید به لیست شما اضافه خواهد شد. البته بعد از اضافه شدن دی ان اس ها بین ۱ تا ۸ ساعت زمان نیاز است تا ان اس ها در dns-server جهانی تنظیم شوند.

 

در ادامه این آموزش هم به نحوه اموزش ساخت dns می پردازیم

DNS در واقع همان مشخصه‌ای است که با استفاده از آن دامنه به هاست متصل می‌شود. اما چگونه باید برای دامنه DNS اختصاصی بسازیم؟ در این مقاله نحوه ساخت DNS اختصاصی برای دامنه های بین المللی و دامنه ir  و همچنین فایده dns اختصاصی را شرح می‌دهیم.

 DNS چیست؟

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چه عاملی باعث می‌شود، که با تایپ نام یک وب سایت به آن دسترسی داشته باشیم؟ پاسخ این سوال DNS است. DNS  مخفف عبارت Domain Name Service است. در واقع یک ویژگی است که توسط آن ارتباط میان هاست و دامنه برقرار می‌شود. زمانی که می‌خواهیم دامنه ای را به یک هاست اختصاص دهیم از DNS استفاده می‌کنیم. در صورتی که درباره دی ان اس به اطلاعات بیش‌تری احتیاج دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله DNS چیست را مطالعه کنید. در ادامه قصد داریم آموزش ساخت DNS اختصاصی را شرح دهیم.

DNS اختصاصی چیست؟

دی ان اس اختصاصی یا Dedicated DNS در واقع رکوردهایی است که موجب می‌شود دامنه ما با مقادیر دلخواه خود به سرور معرفی شود. در زمان  Whois نیز بجای دامنه Owner اطلاعات DNS اختصاصی نمایش داده می‌شود.

آموزش ساخت DNS اختصاصی در تنظیم dns در cpanel

برای پیکربندی DNS اختصاصی این مراحل را انجام دهید. فرض کنید Mydomain.com دامنه ما است و می‌خواهیم دی ان اس های ns1.Mydomain.com و ns2.Mydomain.com را ایجاد کنیم. برای انجام این کار باید دو مرحله زیر را انجام دهیم.

مطالعه کنید:  انجین ایکس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
  • ایجاد Child Name Server در پنل دامنه com
  • ایجاد Recordهای مربوطه در سرور میزبانی وب (هاست)

ساخت DNS اختصاصی در دامنه های بین المللی در تنظیم dns در cpanel

  1. برای ساخت DNS اختصاصی وارد کنترل پنل دامنه و سپس به بخش دامنه‌ها وارد شوید. دامنه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کرده و از منوی سمت راست روی گزینه “Child name” یا “Name sever خصوصی” کلیک کنید.
    اموزش ساخت dns
  2. در قسمت نام سرور ns1 و در قسمت آی پی  باید ip سرور را وارد کنید. سپس روی گزینه “ذخیره تغییرات” کلیک کنید.
    • نکته ۱: نیازی نیست حتما NS1 را وارد کنید، میتوانید مقدار دیگری مانند ganje1 یا هر چیزی که دوست دارید را انتخاب نمایید.
    • نکته ۲: بعد از خرید هاست IP سرور از طریق ایمیل برای شما ارسال میگردد.
  1. وارد کنترل پنل هاست خود شوید؛ اگر Cpanel است به قسمت Zone Editor و اگر از دایرکت ادمین استفاه می‌نمایید مانند تصویر زیر  وارد بخش DNS Managment شوید.
اموزش ساخت dns

سپس دامنه خود را انتخاب کنید و با انتخاب گزینه ADD RECORD وارد تنظیمات dns شده و دو عدد a-record به نام ns1 و ns2 ایجاد کنید.

در صورتی که برای این کار به کمک نیاز دارید، مقاله تعریف رکورد DNS را مطالعه نمایید. DNS های اختصاصی شما ساخته شده است؛ کافیست مقادیر ایجاد شده را روی دامنه خود ست نمایید.

ساخت DNS اختصاصی در دامنه های ir در تنظیم dns در cpanel

برای ساخت دی ان اس اختصاصی در دامنه های ir  نیز باید اقداماتی مشابه دامنه های بین الملی انجام گرددد. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که این اقدامات باید در پنل ایرنیک انجام شود. بدین منظور وارد شناسه ایرنیک خود در سایت nic.ir شوید. حال از قسمت دامنه‌ها روی گزینه “دامنه‌های من” کلیک کنید.

مطالعه کنید:  seo چيست؟ انواع سئو، مزایا و اهداف آن
اموزش ساخت dns
وارد پنل کاربری ایرنیک شوید

حال دامنه‌ای که می‌خواهید برای آن دی ان اس اختصاصی بسازید را انتخاب و از قسمتی که در تصویر زیر نشان داده‌ایم وارد تنظیمات DNS شوید.

در قسمت تنظیمات DNS در بخش نام کارگزار نام‌های ns1.Mydomain.ir و ns2.Mydomain.ir و در قسمت آی پی کارگزار همان ip سرور را وارد کنید.

اموزش ساخت dns

سپس به سوال امنیتی پاسخ داده و صفحه را کمی به پایین اسکرول کنید. سپس برای ساخت DNS اختصاصی روی گزینه “اعمال” کلیک کنید.

 

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا