هاستینگ

CDN چیست؟ چه تاثیری روی سرعت و سئو سایت دارد؟

هیچ تردیدی وجود ندارد که سرعت بارگذاری یک سایت تاثیر بسیاری مثبتی روی سئو و رتبه بندی موتورهای جستجو دارد. البته راه های بسیار زیادی برای افزایش سرعت سایت ها وجود دارد، اما موردی که کمتر به آن پرداخته و مورد توجه قرار گرفته است، بحث  CDN یا  Content Delivery Network  (شبکه توزیع یا تحویل محتوا) می باشد.

شبکه CDN یکی از بهینه ترین راه ها برای توزیع و انتشار محتوا در وب سایت ها برای تمامی نقاظ جهان است و مزایای بسیاری دارد.

CDN یا شبکه تحویل محتوا چیست؟

CDNها شبکه ای عظیم از سرورهایی می‌باشد که در نقاط مختلف دنیا برپا شده و به صورت جغرافیایی پخش شده اند. این سرورها مانند یک شبکه زنجیر شده به هم متصل هستند و محتوای موجود در اینترنت مانند، عکس ها، فیلم ها و …. که روی سایت ها قرار دارد، در این سرورها به چرخش در می آید.

از آن جایی که هدف این شبکه‌ها سرعت بخشیدن به تحویل محتوا است، در وبسایت های بزرگ و جهانی مثل یاهو، گوگل، فیس بوک و… تاثیر به سزایی دارند.

یک مثال ساده می زنیم..

در حالت معمولی و بدون استفاده از CDN شما یک سرور میزبان دارید که مثلا در تهران قرار دارد و وب سایت شما رو آن فعال است و کاربران از هرجای ایران محتوای شما را از همین سرور دریافت می کنند.

اما وقتی از شبکه توزیع محتوا استفاده می کنید و به طور مثال به سرورهای دیگری در مشهد، شیراز و اصفهان و تبریز متصل هستید، اگر کاربری از اردبیل بخواهد سایت شما را باز کند، به جای اینکه محتوا از سرورهای تهران به او تحویل داده شود، از نزدیک ترین سرور که تبریز باشد به او تحویل داده می شود.

در این صورت سرعت ارسال و دریافت اطلاعات به مراتب بیشتر می شود. شما با استفاده از شبکه های تحویل محتوا می توانید در کسری از ثانیه اطلاعات خود را به نقاط مختلف دنیا ارسال کنید و بالطبع طیف گسترده تری از کاربران را هدف قرار دهید.

CDN چیست؟

CDN ها چگونه کار می‌کنند؟

برای کم کردن فاصله بین بازدیدکنندگان و سرور وب‌سایت، CDN نسخه کش شدۀ سایت را در چند مکان جغرافیایی که به آن‌ها PoP گفته می‌شود، ذخیره می‌کند.

در این مناطق جغرافیایی سرورهایی قرار دارند که محتوای سایت را از سرور اصلی می گیرند و کش می کنند یا به عبارتی به صورت کپی نگهداری می کنند، به این سرورها، سرور لبه یا Edge Server می گویند.

زمانی که یک کاربر درخواست دریافت محتوا از یک وب سایت می کند، در واقع به نزدیک ترین سرور یا همان سرور لبه متصل می شود.

چه نوع محتوایی در CDN ذخیره می‌شود؟

استایل‌شیت: ‌CSS

جاوا اسکریپت: JS

ویدیو و صدا: FLV (Flash), HLS, MP4 (HTML5 videos), MOV (QuickTime), WMV (Windows Media), MP3 and WAV

فونت‌های وب: EOT, TTF, OTF, CFF, AFM, LWFN, FFIL, FON, PFM, PFB, WOFF, SVG, STD, PRO, XSF, و…

سایر فرمت‌های فایل: HTML, JSON, PDF, DOC, PPT, XLS, EPUB, ODT, ODP, ODS, TXT, RTF, ZI

استفاده از شبکه توزیع محتوا چه مزایایی دارد؟

  1. سرعت بارگزاری وبسایت و نمایش صفحات وبسایت با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا به طور چشم گیری افزایش می یابد
  2. فشار ترافیک داده های وبسایت بر روی تنها یک سرور نمی باشد و چندین سرور یا شبکه همزمان با همکاری هم این کار را انجام می دهند.
  3. شبکه های توزیع محتوا از Firewall بسیار قدرتمندی استفاده می کنند که در کمترین زمان حمله ها را تشخیص داده و با آن مقابله می کنند و امنیت وب سایت را افزایش می دهند. مقابله با حملات DDoS یکی از مهمترین مزیت های DNS هاست.
  4. با استفاده از شبکه توزیع محتوا یا CDN می توانید تا حد بسیار زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنید.
  5. با استفاده از این شبکه از پهنای باند بیشتری هم بهره مند خواهید شد.
  6. قابلیت نصب آسان نیز از دیگر مزایای استفاده از شبکه ی توزیع محتوا یا CDN می باشد.

تاثیر CDN بر سئو سایت چیست؟

از آنجایی که یکی از مهم ترین مزایای CNDها افزایش سرعت سایت و اشتراک گذاری اطلاعات است، می تواند نقش به سزایی در رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو، خصوصا گوگل داشته باشد.

شبکه های توزیع محتوا به دلیل استفاده از الگوریتم های ذخیره موقت موجب می شود تا خزنده های گوگل به سرعت و به راحتی به محتوای شما دسترسی داشته باشند و در نتیجه محتوای شما سریع تر شاخص گذاری (Index) می شود. همه این موارد به باعث افزایش رتبه شما در گوگل می‌گردد.

چه وب سایت هایی می توانند از CDN استفاده کنند؟

شبکه توزیع محتوا می تواند برای هر وب مستر یا صاحب تجارتی که دارای یک وب سایت و یا حتی یک اپلیکیشن موبایل است سودآور و کاربردی باشد.  در صورتی که بازدید از سایت‌تان بالا نیست و مخاطبان زیادی ندارید که در همه‌جای ایران یا جهان پخش شده باشند، استفاده از CDN فایده خاصی برای شما ندارد؛ چون عملاً فشار خاصی به سرور اصلی وارد نمی‌شود که بخواهیم آن را کم کنیم! در عوض با خرید یک هاست خوب می‌توانیم سرعت سایت را بهتر کنیم.

 

در مقابل اگر سایت‌تان دارای تعداد زیادی محتوا در فرمت های مختلف است و تعداد زیادی بازدیدکننده از سراسر ایران یا جهان دارد یا می‌خواهید کمپین‌های تبلیغاتی (مثل جشنواره شب عید) اجرا کنید، استفاده از CDN ، آپ‌تایم و سرعت سایت شما را بهتر می‌کند.

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا