آموزش

نرخ کلیک یا CTR

در واقع یکی از موضوعاتی که امروزه به بحث مهمی در بهینه سازی موتورهای جستجو تبدیل شده است، افزایش نرخ کلیک سایت است

رسیدن به مخاطبین هدف و جلب نظر آنها، هدفی است که صاحبان وب سایت های مختلف همواره به دنبال آن بوده و برای آن تلاش می کنند. اما این اتفاق زمانی روی می دهد که وب سایت شما برای کاربران اینترنتی جذابیت لازم برای کلیک کردن را داشته باشد. اگر بتوانید کاربر را متقاعد کنید که روی لینک های مربوط به وب سایت شما کلیک کنند، نرخ کلیک یا CTR وبسایت افزایش یافته و شما به هدف خود رسیده اید. در واقع یکی از موضوعاتی که امروزه به بحث مهمی در بهینه سازی موتورهای جستجو تبدیل شده است، افزایش نرخ کلیک سایت است. اما نرخ کلیک چیست؟ctr مخفف چیست؟ نقش ctr در سئو چیست؟ افزایش نرخ کلیک چه تاثیری روی بهینه سازی وب سایت خواهد داشت؟

CTR چیست؟

در دنیای دیجیتال معیارهای زیادی وجود دارند که می توان از آنها به منظور کنترل و بهبود عملکرد وب سایت خود استفاده نمود. نرخ کلیک یا CTR یکی از اصلی ترین معیارهایی است که تاکنون مطرح شده است. اما نرخ کلیک چیست ؟

اول از همه بیایید کمی با مفهوم CTR آشنا شویم. CTR مخفف عبارت Click Through Rate به معنای نرخ کلیک می باشد. از این معیار برای محاسبه تعداد کلیک هایی که توسط کاربران روی تبلیغات، لینک ها یا کلیدهای قرار گرفته صورت گرفته است، استفاده می شود.

در واقع به کمک ctr  می توانید مشخص نمایید که کاربران اینترنتی تا چه میزان جذب محتواهای وب سایت شما شده اند و روی آنها کلیک کرده اند. در نهایت تمامی این کلیک ها سبب می شوند که کاربران وارد وب سایت شما شوند. این اتفاق دقیقا همان هدفی است که وب سایت شما برای آن به وجود آمده و برای رسیدن به آن تلاش می کند. در نتیجه بالا بودن نرخ کلیک نقش مستقیمی روی میزان موفقیت یک وب سایت دارد.

نرخ کلیک چگونه محاسبه می شود؟

با توجه به نقش پررنگ ctr (مخفف شده عبارت Click Through Rate) در میزان موفقیت یک وب سایت در موتورهای جستجو، باید بتوان به شکل درستی آن را محاسبه کرد. طبق الگوریتم های معرفی شده توسط گوگل شما باید تعداد هر کلیک منحصر به فردی که روی محتواهای وب سایت شما در نتایج جستجو گوگل صورت می گیرد را به تعداد نمایش (impression) تقسیم کنید تا نرخ کلیک وب سایت خود را به دست آورید. فرمولی که به راحتی بتوانید نرخ کلیک یا CTR وب سایت خود را محاسبه نمایید به شرح زیر است:

نرخ کلیک = مجموع کلیک ها / مجموع تعداد نمایش

اما اکنون سوالی که مطرح می شود این است که تعداد نمایش (impression) چیست؟ تعداد دفعاتی که محتواهای شما در نتایج موتورهای جستجو به نمایش گذاشته می شود را با نام impression می شناسیم. حتما می پرسید تفاوت میان تعداد نمایش و نرخ کلیک چیست ؟ نگران نباشید چرا که در ادامه به بررسی این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

تفاوت CTR و impression چیست؟

گاهی اوقات کاربران اینترنتی محتوای وب سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده می کنند، اما روی آن کلیک نمی کنند. به همین دلیل است که اگر تعداد کل کلیک ها را در نسبت تعداد کل نمایش محاسبه نمایید، می توانید ctr وب سایت خود را به دست آورید.

البته در نظر داشته باشید که شما نیازی به محاسبه نرخ کلیک یا CTR به صورت دستی ندارید. در حالت حاضر ابزارهای بسیاری وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها تمامی اطلاعات لازم برای بهینه سازی وب سایت خود به دست آورید که یکی از آنها اطلاعات مربوط به ctr است. گوگل آنالیتیکس یا گوگل سرچ کنسول جزء شناخته شده ترین این ابزارهاست. شما با ثبت سایت در کنسول گوگل می توانید به راحتی آمار مربوط به تعداد کل کلیک ها، تعداد کل نمایش ها و نرخ کلیک خود را بررسی نمایید.

نرخ کلیک طبیعی چیست؟

  1. نرخ کلیک طبیعی به ترافیکی اشاره دارد که به صورت طبیعی و کاملا ارگانیک لینک های محتواهای وب سایت شما را در نتایج موتورهای جستجو مشاهده کرده و با کلیک روی آنها وارد وب سایت شما می شود.
  2. در بحث سئو و بهینه سازی محتوا نیز تمام تلاش افراد بر این است که افراد را متقاعد کنند تا روی لینک های مربوط به وب سایت آنها کلیک کنند. به همین دلیل است که نرخ کلیک یا CTR به یک اصل اساسی در سئو تبدیل شده است.
  3. افراد تلاش می کنند تا با بهبود عملکرد وب سایت خود و بهینه سازی آن، کاربران را متقاعد کنند که در میان تمامی نتایج مشابه دیگری که در نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شود، وب سایت آنها را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنند. اگر این اتفاق رخ دهد، نرخ کلیک به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

ترافیک طبیعی یکی از مهم ترین انواع ترافیکی است که می تواند به سمت وب سایت شما بیاید، چرا که:

  • موتور جستجوی گوگل بیشترین میزان ترافیک را دارد و کاربران اینترنتی به این پلتفرم اعتماد بالایی را دارند.
  • گوگل در خصوص رتبه بندی محتواهایی که نمایش می دهد از الگوریتم های بسیار سختگیرانه ای استفاده می کند. در نتیجه اگر وب سایت شما بتواند جزء ۵ نتیجه اول از جستجوی یک کلمه کلیدی باشد نشان دهنده این است که محتوای شما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • شاید در ابتدا رسیدن به جایگاه مناسب در نتایج جستجو کاری سخت و البته زمان گیر باشد. اما اگر بتوانید با گذشت زمان به رتبه های ابتدایی نتایج جستجو گوگل برسید، یعنی توانسته اید اعتماد گوگل را کسب نمایید. پس می توانید از مزایای آن که یکی از آنها افزایش نرخ کلیک یا CTR به شکل طبیعی است، به شکل طولانی مدت بهره ببرید.
  • طبق تحقیقات انجام شده نتایج صفحه اول گوگل (۱۰ نتیجه اول) ۹۲ درصد تمام ترافیک گوگل برای یک کلمه کلیدی مشخص را دریافت می کنند. پس کسب حایگاه مناسب می تواند CTR بیشتر و ورود ترافیک بالایی را برای شما به همراه داشته باشد.
  • مطابق آمارهای اعلام شده توسط گوگل حدود ۳۳ درصد از کلیک های ترافیک طبیعی روی ۵ محتوای ابتدایی گوگل صورت می گیرد.

در نقطه مقابل این امکان را خواهید داشت که با پرداخت هزینه ای مشخص ترافیک را به سمت وب سایت خود بیاورید. در این حالت باید از تبلیغات کلیکی استفاده کنید که معروف ترین آنها تبلیغات کلیکی (PPC) گوگل است. در این حالت محتوای وب سایت شما به شکل تبلیغات در معرض دید مخاطبینتان قرار می گیرد و با هر کلیکی که روی آنها صورت می گیرد، هزینه مشخصی را به پلتفرمی که تبلیغات در آن نشان داده شده است پرداخت می کنید. در واقع نرخ کلیک یا CTR در محاسبه هزینه تبلیغات نقش اصلی را ایفا می کند.

نقش نرخ کلیک در سئو چیست ؟

تصور کنید که شما محتوایی را ایجاد نمایید و آن محتوا در نتایج موتورهای جستجو به نمایش گذاشته شود. اگر هزاران نفر محتوای شما را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده نمایند اما روی آن کلیک نکنند، دقیقا چه اتفاقی می افتد؟ مشخصا هیچ کسی نمی تواند با خدمات یا محصولاتی که وب سایت شما ارائه می دهد از طریق جستجو در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو آشنا شود. پس تمام تلاش های شما برای سئو سایت بی نتیجه خواهد بود. در واقع این نرخ کلیک (CTR) است که نتیجه نهایی عملکرد سئو شما را مشخص کرده و بازگشت سرمایه (ROI) را برای شما به همراه دارد.

به همین دلیل است که CTR یکی از اصلی ترین معیارهایی می باشد که شما باید در هنگام بهینه سازی وب سایت خود به آن توجه ویژه داشته باشید. اگر بتوانید محتوایی را تولید کنید که از دید مخاطبین اینترنتی جذاب باشد، می توانید آنها را متقاعد نمایید که روی آن کلیک کنند. این اتفاق دقیقا همان چیزی است که با نام نرخ کلیک یا CTR شناخته می شود. گوگل نیز به دنبال وب سایت هایی است که برای کاربران جذاب بوده و از دید آنها دارای محتوای مناسبی است.

در نتیجه مطمئنا هر چقدر که تعداد کلیک هایی که روی محتواهای وب سایت شما صورت می گیرد، بیشتر باشد، رتبه بهتری را در نتایج جستجو گوگل به دست خواهید آورد. البته فراموش نکنید که نرخ کلیک تنها معیار مورد نظر گوگل نیست. شما در ابتدا باید محتوایی کاملا بهینه و سئو شده تولید نمایید. در ادامه مسیر نرخ کلیک (CTR) نیز در نتیجه مناسب بودن محتواهای شما افزایش پیدا می کند.

روش های افزایش نرخ کلیک سایت

به منظور افزایش نرخ کلیک سایت باید در صدد بهینه سازی آن باشید. بهینه سازی CTR رابطه مستقیمی با بهینه سازی محتوا دارد. اگر قصد دارید تعداد کلیک های خود را افزایش دهید، باید روی سئو محتوای خود تمرکز کنید. محتوای وب سایت شما باید به قدر کافی بهینه شده باشد و در کنار آن جذابیت کافی را نیز داشته باشد. بهتر است به منظور بهینه سازی نرخ کلیک خود گام های زیر را بردارید:

۱- در گام اول به منظور افزایش نرخ کلیک سایت باید بتوانید رتبه های ابتدایی نتایج جستجو گوگل را به دست آورید و این اتفاق زمانی رخ می دهد که محتواهای شما مطابق با الگوریتم های تعریف شده گوگل باشد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات درباره کسب رتبه در نتایج جستجو می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

  • چه نوع محتواعی در گوگل رتبه می گیرد
  • اصول محتوا نویسی در وردپرس

۲- در گام دوم افزایش نرخ کلیک سایت، باید روی محتوایی که در نتایج به مخاطبین خود نمایش می دهید، تمرکز کنید. محتوا باید جذابیت کافی را برای کاربران اینترنتی داشته باشد تا بتواند آنها را متقاعد کند که به منظور مطالعه بیشتر روی آن کلیک کنند. به همین منظور باید روی عنوان، کلمه کلیدی و توضیحات کوتاه خود به عنوان ابزارهای مهم افزایش نرخ کلیک دقت کافی را داشته باشید. مطالعه مقالات زیر می تواند در خصوص افزایش نرخ کلیک سایت برای شما مفید واقع شود:

  • انتخاب کلمات کلیدی بریا صحفحات سایت
  • تگH1  چیست و چه کاربردی در صفحات وب دارد
  • تگ H2 چیست و چه کاربردی در صفحات وب سایت دارد

تبلیغات کلیکی گوگل و نقش نرخ کلیک در آن چیست ؟

یکی از روش های بازاریابی دیجیتال که توسط شرکت گوگل معرفی شده است، تبلیغات کلیکی می باشد. PPC مخفف عبارت Pay-Per-Click به معنای پرداخت در ازای هر کلیک است. در این نوع از تبلیغات نرخ کلیک یا CTR نقش بسیار مهمی در هزینه پرداختی ایفا می کند. گوگل در ازای دریافت هزینه ای مشخص لینک مورد نظر شما را در نتایج ابتدایی خود به نمایش می گذارد. در این نوع از تبلیغات کنار آدرس وب سایت شما کلمه Ad قرار می گیرد که مخفف Advertisment بوده و نشان دهنده تبلیغاتی بودن لینک است.

در تبلیغات کلیکی گوگل در ازای هر کلیکی که روی محتوا شما صورت می گیرد، باید هزینه ای را پرداخت نمایید. ترافیکی که از این طریق وارد وب سایت شما می شود پولی است و با ترافیک طبیعی که با جستجو وب سایت شما را پیدا می کنند، تفاوت دارد. از آن می توان برای معرفی وب سایت خود و افزایش فروش استفاده نمود.

نرخ کلیک یا همان CTR که مخفف عبارت Click Through Rate است نقش بسیار مهمی در موفقیت یک وب سایت ایفا می کند. هر چقدر که کلیک های بیشتری روی یک وب سایت صورت بگیرد و ترافیک بیشتری وارد آن شود، سایت نتیجه بهتری را دریافت می کند. پس افزایش نرخ کلیک سایت یکی از راه کارهای بسیار کلیدی برای بهبود موقعیت سایت در نتایج گوگل و بهبود رتبه سایت بشمار می رود. به همین دلیل است که در سئو روی روش های افزایش نرخ کلیک یا CTR سایت تاکید زیادی شده است. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش بر این بوده است تا شما را با مفهوم نرخ کلیک چیست آشنا کرده و به سوالاتی که ممکن است در این باره در ذهنتان ایجاد شده باشد پاسخ دهیم. امید است با مفهوم CTR و تکنیک های افزایش نرخ کلیک بتوانید جایگاه بسیار خوبی را به دست آورید. 🙂 تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا