سئو

ایندکس شدن سایت در گوگل چیست؟ آموزش روش های ایندکس شدن سایت در گوگل

در این مقاله از دانشنامه کیمیاهاست، به موضوع ایندکس شدن سایت در گوگل می پردازیم و روش های ایندکس شدن سریع صفخا سایت شما در گوگل را آموزش می دهیم.

امروزه یکی از موضوعاتی که برای وب مسترها و صاحبان سایت ها اهمیت بسیاری پیدا کرده است، موضوع ایندکس شدن سایت در گوگل می باشد. اما برای اینکه بفهمیم که چرا این موضوع اینقدر اهمیت پیدا کرده است و اینکه چرا گوگل باید سایت ما را ایندکس کند، ابتدا باید مفهوم ایندکس شدن سایت در گوگل را درک کنیم. در این نوشتار ضمن شرح مفهوم ایندکس شدن در گوگل، مطالب مرتبط با آن مانند نحوه قرارگیری سایت در ایندکس گوگل، روش‌های سرعت بخشیدن به ایندکس گوگل، تعداد صفحات ایندکس شده در تارنما و… را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نوشته های مشابه

ایندکس شدن چیست؟

کلمه ایندکس (Index) به معنی اطلاعات ثبت شده و فهرست شده است. هنگامی که صفحه ای در گوگل ایندکس می‌شود، یعنی این صفحه سایت به ثبت رسیده و با جست‌وجو، پیدا می‌شود. به عبارت ساده تر، قرار گرفتن وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو را ایندکس شدن می نامند.

Index صفحه سایت در گوگل، ‌بطور کلی به این معنی است که گوگل سایت و صفحات شما را می‌بیند و در یک دیتابیس بزرگ آن ها را ذخیره می‌کند.
زمانی که شما مطلبی را در گوگل جستجو می‌کنید، از گوگل درخواست می‌کنید تمامی ‌صفحات ایندکس شده را به شما نشان دهد. به دلیل اینکه برای این درخواست، ممکن است میلیون‌ها محتوا مرتبط با مطلب درخواستی شما وجود داشته باشد. لذا الگوریتم رتبه‌بندی گوگل تمامی ‌تلاش خود را می‌کند تا صفحات را مرتب کند، به نحوی که شما بهترین و مرتبط ترین مطلب را در ابتدا مشاهده کنید.

ایندکس شدن، دومین مرحله از پروسه رتبه بندی صفحات سایت های مختلف توسط گوگل می باشد. ربات گوگل ابتدا سایت ها را کراول  سپس آن ها را ایندکس می کند و در نهایت رنک مناسبی برای هر کدام از آن ها در نظر می گیرد.

بیشتر ترافیک دریافتی توسط یک وب سایت از صفحات نتایج موتورهای جستجو، به ویژه گوگل به دست می آید. گوگل به تنهایی حدود ۹۰ درصد از کل جستجوهای کاربران را در بر می گیرد.

ایندکس شدن چیست؟

نحوه کار موتورهای جستجو

پس از اینکه با مفهوم ایندکس شدن چیست آشنا شدید، باید بدانید که موتورهای جستجو چگونه عمل می کنند. برای کشف، دسته‌بندی و رتبه‌بندی میلیون‌ها وبسایتی که در فضای اینترنت وجود دارند، موتورهای جستجو باید ابتدا بطور دقیق بفهمند چه نوع اطلاعاتی در دسترس است و در گام بعدی، آن اطلاعات را بطور منطقی به کاربران ارائه دهند. این فرآیند ازطریق ۳ اقدام بنیادی انجام می‌پذیرد:

Crawling (خزیدن): خزش در سایت ها برای پیدا کردن محتوا، و به هر لینک، URL  و کدی که برسند آن را بررسی می‌کنند.

Indexing  (فهرست کردن): در این قسمت موتورهای جستجو هر محتوایی را که در پروسه crawling پیدا کرده اند را ذخیره و سازماندهی می کنند. هر صفحه ای که ایندکس می شود آماده نمایش به عنوان سوالات مربوطه کاربران در موتورهای جستجو است.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند

 Ranking(رتبه بندی نتایج): نمایش نتایج مناسب براساس محتوای ایندکس شده که بهترین پاسخ به سوالات جستجو کننده است. به زبان ساده تر نتایج جستجو را به نحوی مرتب می سازد که جواب بهتری برای جستجو کننده نمایش داده شود.

اهمیت ایندکس شدن سایت در گوگل چیست

تا زمانی که برای صفحات جدید سایت شما فرایند ایندکس شدن صورت نگرفته باشد، از نظر گوگل این صفحات وجود ندارند چون گوگل از وجود آن‌ها آگاه نیست. تا وقتی هم که از نظر گوگل وجود نداشته یاشید، سایت و مطلب شما به مخاطبان نمایش داده نمی شود. بنابراین، مخاطب کمتری به صورت طبیعی و از طریق موتورهای جستجو به سایت شما وارد می شود.

ایندکس کردن سایت کاربران بیشتری را به صورت آنلاین جذب می کند؛ توجه افراد را به کسب و کار شما ترغیب می کند و در نهایت آنچه را که می خواهید ارائه کنید به کاربران نشان می دهد. شما در این زمینه باید بهترین محتواها را تولید کنید.

اگر می خواهید کاربران بیشتری درباره وب سایت شما اطلاع داشته باشند، باید به موتورهای جستجو اجازه بدهید که به وب سایت شما دسترسی داشته باشند. این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خیلی از افراد به اشتباه تصور می کنند که بالافاصله بعد از انتشار پستشان، باید پست مورد نظر باید در نتایج جستجو نشان داده شود؛ اینکه یک وب سایت در رنک های برتر نتایج جستجو قرار دارد، یک پروسه طولانی و کاملی را طی کرده است

چرا ایندکس شدن سایت اهمیت دارد؟

روش بررسی ایندکس شدن سایت در گوگل چیست

سریع ترین راه برای اینکه متوجه شوید وب سایت شما ایندکس شده است یا خیر، استفاده از ساختار زیر می باشد:

site:yoursitedomain.com

بعد از جستجوی عبارت بالا با استفاده از دامنه وب سایت خود، باید عدد نتایج به نمایش در آمده را با تعداد محتواهایی که در وب سایت خود دارید، مقایسه کنید. اگر با اختلاف بسیار زیادی مواجه شدید، نشان دهنده این است که شما دسترسی ربات گوگل به سایت خود را بسته اید یا اینکه تعداد زیادی محتوای تکراری در سایت شما وجود دارد.

روش بررسی ایندکس شدن سایت در گوگل

همچنین بعد از وارد کردن آدرس صفحه مورد نظر در گوگل با :site با خطای زیر موجه شدید، باید بدانید که صفحه شما در گوگل ایندکس نشده است.

ایندکس شدن سایت در گوگل

برای آشنایی با نحوه ایندکس سایت در گوگل در ادامه ی مقاله همراه ما باشید.

روش‌ های سرعت بخشیدن به ایندکس شدن گوگل چیست

پس از به طور معمول بین ۴ روز تا ۴ هفته طول می کشد تا سایت و صفحه ای ایندکس شود و این مدت با توجه به جایگاه سایت و مطالبی که منتشر می کند، کم و زیاد نیز می شود. اما شما می توانید اقداماتی را انجام دهید تا ایندکس شدن سایت در گوگل با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.

۱. ربات گوگل را بلاک نکنید

برای رفع این مشکل در فایل robot.txt خود ابتدا دو قایل زیر را پیدا کنید.

User-agent: Googlebot

/ :Disallow

یا

* :User-agent

/ :Disallow

این دو کد بالا به خزنده گوگل اعلام می کند که اجازه کرول کردن هیچ صفحه ای از سایت شما را ندارد. شما برای جلوگیری از این قضیه، تنها کاری که باید انجام دهید، حذف این دو کد می باشد.

۲. استفاده از از Site Map

یکی از روش های ایندکس شدن سایت در گوگل استفاده از نقشه سایت می باشد. نقشه سایت، یک فایل XML بر روی سرور و شامل تمامی صفحات سایت است. این نقشه، به موتور جستجو اعلام می‌کند چه زمان صفحه جدید ایجاد شده و هرچند وقت یکبار صفحات را برای بررسی تغییرات، مورد خزش قرار دهد. سایت مپ به گوگل می‌گوید که چه صفحاتی در سایت شما مهم هستند و کدامیک اهمیتی ندارند.

نقشه سایت به موتورهای جستجو مسیرهای کلی سایت و نقشه کلی سایت را نمایش می دهد. محصولات شما کجا قرار دارند. محتوای وبلاگ شما از چه طریقی در دسترس قرار می گیرد و چه لینک هایی در وبسایت شما قابل دسترسی هستند.

۳. اصلاح لینک‌های nofollow

این لینک‌ها، حاوی تگ rel=“nofollow” هستند و از انتقال رتبه‌ی صفحه به URL مقصد جلوگیری می‌کنند. البته مهم است بدانید که گوگل هم این صفحات را بررسی نمی‌ کند.

البته گوگل هم این لینک‌ها را دنبال نمی‌کند و با مشاهده این تگ از ادامه پروسه ایندکس صرف نظر می‌کند. توصیه می‌شود حتما تمامی‌ لینک‌ های داخلی به لینک‌ های دیگر، قابلیت follow ‌داشته باشند.

۴. به اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه های اجتماعی با لینک

یکی دیگر از روش هایی که هم می توانید سایت خود را ایندکس کنید و هم بک لینک بدست بیاورید، منتشر کردن لینک های صفحات در شبکه های اجتماعی می باشد. اگر مطالب خود را با لینک های فالو در شبکه های اجتماعی و یا دیگر بلاگ ها و انجمن ها به اشتراک بگذارید، شانس اینکه کراولر گوگل از آن طریق صفحه شما را شناخته و ایندکس کند نیز بالا می رود. با این روش یک بک لینک هم به دست آورده اید.

روش‌ های سرعت بخشیدن به ایندکس گوگل

۵. ایجاد پروفایل در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از روش های موثر ایندکس شدن سایت در گوگل استفاده از شبکه های اجتماعی است. نوع لینک ورودی به سایت، از مسائل حائز اهمیت در ایندکس گوگل به‌شمار می‌رود. موتور جستجوی گوگل با استفاده از لینک‌ های ورودی به سایت، وب‌ سایت را بررسی می‌کند. از طرفی لینک هایی که از طریق شبکه های اجتماعی به سایت شما وارد می شوند، از نظر گوگل اهمیت بیشتر و رتبه بالاتری دارد. بنابراین داشتن پروفایل اختصاصی برای کسب‌ و کارتان در شبکه‌های اجتماعی (فیس بوک، توییتر و…)، می‌تواند منجر به ایندکس سریع‌تر مطالب سایت شود.

۶. تولید محتوا

از بهترین روش‌های افزایش سرعت ایندکس شدن در گوگل، تولید محتوا است. محتوای باکیفیت، جدید و مبتنی بر اصول سئو، علاه‌بر بهبود رتبه سایت در گوگل، تعداد کاربران بیشتری را جذب سایت می‌کند.

۷. لینک بگیرید

هر چه بک لینک های باکیفیت از سایت های معتبر بگیرید سرعت ایندکس شما بیشتر می شود. در حقیقت هر وقت که وبسایت لینک دهنده ایندکس می شود سیگنال هایی برای ایندکس لینک های خروجی آن نیز ارسال می شود. اگر سایت شما یکی از این لینک ها باشد مطمئنا ایندکس شدن آن به راحتی انجام می شود. می توانید از طریق پست مهمان نوشتن و یا شبکه سازی لینک دریافت کنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله مطرح کردیم، زمانی که گوگل محتوای یک صفحه از سایت شما را در پایگاه داده‌های خود ذخیره کند، فرآیند ایندکس شدن در گوگل رخ داده است. ما در این نوشتار تلاش کردیم تا در مورد نحوه کار گوگل و فرایند ایندکس شدن سایت در گوگل صحبت کنیم، همچنین اهمیت ایندکس شدن و راهکارهای افزایش سرعت آن را مورد بررسی قرار دهیم.

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا