مینی کامپیوتر یا لپ تاپ، کدام یک برای شما بهتر است؟

مینی کامپیوترها به دلیل اندازۀ کوچک و قابلیت حمل آسان، مناسب برای استفاده‌های ثابت و محیط‌های کاربری خاص هستند، در حالی که لپ‌تاپ‌ها با قابلیت حمل بالا و باتری داخلی، انتخاب بهتری برای کاربرانی است که به جابه‌جایی مکرر نیاز دارند.

مینی کامپیوترها روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند، امّا آنها هنوز به طور کامل جایگزین لپ‌تاپ‌ها نشده‌اند و به احتمال زیاد هرگز جایگزین نخواهند شد.

در حالی که مینی کامپیوترها عملکرد شگفت‌انگیزی دارند و مشابه رایانه‌های رومیزی در قالب بسیار کوچک‌تر هستند، امّا لپ‌تاپ‌ها هنوز هم در زمینۀ قابل حمل بودن پیشتاز می‌باشند. در حالی که یک رایانۀ شخصی کوچک، قابل حمل است، ولی برای قابل استفاده بودن به لوازم جانبی بیشتری نیاز دارد که می‌تواند آن را حجیم کند و حمل آن را آسان نمی‌کند.

در حالی که قابل حمل بودن فاکتور بزرگی است که باید در نظر گرفته شود، امّا تنها شرط کافی نیست. امکان دارد هم در خانه و هم در محل کار خود یک میز داشته باشید، بنابراین فقط باید مینی کامپیوتر را با خود حمل کنید و به هیچ گزینۀ دیگری نیاز ندارید. در جایگاه خود یک مینی کامپیوتر ممکن است هزینۀ کل را افزایش دهد، چرا که شما به دو مجموعه لوازم جانبی و دو مانیتور نیاز دارید. یک مینی کامپیوتر تنها امکان دارد کمی ارزان‌تر باشد، امّا زمانی که لوازم جانبی و مانیتور را به معادله اضافه کنید، لپ‌تاپ ممکن است برای شما مفیدتر باشد.

قیمت

آیا هزینه قابل توجیه است؟

وقتی صحبت از یک مینی کامپیوتر یا لپ‌تاپ با مشخصات مشابه می‌شود، به احتمال زیاد متوجه می‌شوید که مینی کامپیوتر  در بسیاری از موارد ارزان‌تر است. چرا که فقط رایانۀ شخصی است و برای استفاده از آن به لوازم جانبی و نوعی صفحه نمایش نیاز خواهید داشت. البته می‌توانید آنها را به تلویزیون یا صفحه‌نمایش موجود متصل کنید و مجموعه‌ای از لوازم جانبی ارزان قیمت یا برخی از لوازم جانبی را که ممکن است در حال حاضر در دسترس داشته باشید، استفاده کنید. یک مینی کامپیوتر  به نسبت خوب با 16 گیگابایت رم، یک SSD با ظرفیت 512 گیگابایت و یک پردازندۀ مرکزی اینتل یا AMD مناسب را می‌توان با قیمتی در حدود 200 دلار خریداری کرد، که آن را به گزینۀ بسیار خوبی تبدیل می‌کند، به خصوص اگر از قبل مانیتور و تجهیزات جانبی دارید. از سوی دیگر، همان‌طور که به تازگی در بررسی Minisforum AtomMan X7 Ti مشاهده کردیم، آنها می‌توانند گران باشند.

همان‌گونه که گفته شد، یک لپ‌تاپ با مشخصات مشابه ممکن است کمی گران‌تر شود. با یک لپ‌‍تاپ، شما کامپیوتری را با صفحه نمایش و لوازم جانبی که همه در یک دستگاه قرار داده شده‌اند، می‌گیرید، بنابراین طبیعی است که هزینۀ بیشتری داشته باشد. یک لپ تاپ با مشخصات مشابه با یک مینی کامپیوتر  200 دلاری بسته به مدل دقیقی که خریداری می‌کنید، می‌تواند بیش از 400 دلار قیمت داشته باشد. اگرچه امکان دارد این تفاوت زیاد به نظر نرسد، امّا می‌تواند برای خرید لوازم جانبی اضافی مورد نیاز برای یک راه‌اندازی کامل با یک مینی کامپیوتر رقابت کند.

قابل حمل بودن

هر جا که می‌روید آن‌ را با خود ببرید.

 اگر زیاد سفر می کنید و مجبور هستید دستگاه خود را با خود ببرید، ممکن است لپ تاپ گزینۀ ساده‌تری به نظر برسد. می‌توانید آن را در کیف خود بگذارید، حمل کنید و هنگامی که به مقصد رسیدید، یا حتی در طول مسافرت، می‌توانید آن را باز کنید و به راحتی برخی کارها را انجام دهید، بدون نیاز به مشکل در مورد اتصال به صفحه نمایش و تجهیزات جانبی فقط از آن استفاده کنید. با وجود این، همیشه خطر شکستن صفحه نمایش در سفر وجود دارد.

اگر در خانه و محل کار خود یک میز دارید و فقط مینی کامپیوتر خود را حمل می‌کنید، احتمال دارد که قابل حمل‌تر باشد. هر چند، اگر نیاز به همراه داشتن یک صفحه نمایش، حتی یک مانیتور قابل حمل و لوازم جانبی داشته باشید، فضا به سرعت اشغال می‌شود. سپس با مشکل مشابه لپ‌تاپ مواجه می‌شوید که نگران شکستن صفحه‌نمایش باشید. نکتۀ منفی دیگر این است که استفاده از مینی کامپیوتر در زمان حرکت آسان نیست و موقعی که بتوانید آن را روی میز یا جایی با فضای کمی بیشتر قرار دهید، بهترین استفاده را دارد.

عملکرد

بازی، تفسیر و کارهای روزمره!

این روزها مینی کامپیوتر  و لپ‌تاپ از نظر عملکرد بسیار نزدیک به هم هستند. در حالی که ممکن است لپ‌تاپ در برخی موارد مشکلات بیشتری با دریچۀ خروجی حرارتی داشته باشد، که می‌تواند باعث کاهش عملکرد شود. اگر بودجه موضوع نگران‌کننده‌ای نباشد، یک لپ‌تاپ در سال 2024 ممکن است بتواند عملکرد بهتری را حداقل در هنگام بازی یا انجام کارهای فشردۀ GPU ارائه دهد.

این روزها لپ‌تاپ‌ها می‌توانند کارت‌های گرافیک اختصاصی بسیار قدرتمندی داشته باشند، موضوعی که هنوز واقعاً در رایانه‌های شخصی کوچک شاهد آن نیستیم. بنابراین، اگر در درجۀ اول به دنبال انجام بازی یا انجام کارهای تفسیری هستید که به GPU نیاز دارد، ممکن است ارزش بررسی لپ‌تاپ وجود داشته باشد. با رایانه‌های شخصی کوچک هنوز هم می‌توان بازی و تفسیر کرد، امّا فقدان یک GPU اختصاصی امکان دارد آنها را از این نظر ضعیف کند. اگر به عملکرد نهایی GPU نیاز دارید، این روزها بسیاری از کامپیوترهای کوچک و لپ‌تاپ‌ها می‌توانند از یک GPU خارجی پشتیبانی کنند.

وضوح صفحه نمایش نیز موضوعی است که ارزش توجه دارد. اگر از لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی کوچک خود برای چندین کار استفاده می‌کنید، ممکن است بخواهید وضوح و نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش مورد استفادۀ خود را در نظر بگیرید. با یک مینی کامپیوتر، می‌توانید یک صفحه نمایش استاندارد 4K 60 هرتزی در محل کار داشته باشید و سپس، وقتی به خانه می‌آیید، می‌توانید یک مانیتور Quad HD 144 هرتزی داشته باشید تا از برخی بازی‌ها لذت ببرید. با لپ‌تاپ، بیشتر از صفحه نمایشی که با آن ارائه می‌شود استفاده می‌کنید، بنابراین در این قسمت محدود می‌شود. البته، شما می‌توانید مانیتور دیگری را برای جفت شدن با لپ‌تاپ خود خریداری کنید، امّا به نوعی هدف صفحه نمایش اصلی را در بسیاری از مواقع شکست می‌دهد.

 آیا مینی کامپیوترها قابل ارتقا هستند؟

افزودن رم و فضای ذخیره‌سازی اضافی

اکثر لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای کوچک را می‌توان به نوعی ارتقا داد. در حالی که ممکن است فقط بتوانید رم یا فضای ذخیره‌سازی را ارتقا دهید، این دو از بزرگ‌ترین ارتقاهایی هستند که می توانید اجرایی کنید. ارتقای حافظه رم یا فضای ذخیره‌سازی یک راه عالی برای به دست آوردن کمی عملکرد اضافی برای لپ‌تاپ یا مینی کامپیوتر شما است، همچنین می‌تواند مدت زمان بیشتری به طول عمر آن اضافه کند.

در حالی که بسیاری از کامپیوترهای کوچک و لپ‌تاپ‌ها را می‌توان ارتقا داد، امّا در مورد همۀ آنها نمی‌توان این کار را انجام داد. همچنین از نظر آسانی، برخی از لپ‌تاپ‌ها برای دسترسی به فضای ذخیره‌سازی و رم می‌توانند بسیار پیچیده باشند، در حالی که کامپیوترهای کوچک اغلب کمی آسان‌تر به این اجزا دسترسی دارند.

کدام یک برای شما مناسب است؟

شباهت‌های زیادی بین این دو وجود دارد، امّا هر دو کاربردهای خاص خود را دارند. اگر زیاد در حال حرکت هستید و مکان مشخصی برای استفاده از دستگاه خود ندارید، به احتمال زیاد لپ‌تاپ گزینۀ بهتری خواهد بود. یک لپ‌تاپ را می‌توان تقریباً در همه جا تنظیم و از آن استفاده کرد، در واقع به راحتی می‌توان این کار را انجام داد. از باتری‌های لپ‌تاپ‌ها نیز می‌توان استفاده کرد، بنابراین همیشه به منبع برق هم نیاز ندارید.

اگر میزی برای استفاده از آن داشته باشید، مینی کامپیوتر می‌تواند عالی باشد. اگر شغلی دارید که در آن چند روز را در دفتر و چند روز را در خانه سپری می‌کنید، یک مینی کامپیوتر می‌تواند به بهره‌وری شما کمک کند. بهتر از همه، اگر در خانه و محل کار میز دارید و فقط باید مینی کامپیوتر را با خود حمل کنید، در بیشتر موارد بسیار آسان است و نگران شکستن صفحه نمایش آن نخواهید بود، چرا که صفحه نمایشی ندارد.

لپ‌تاپ‌ها برای مدتی متداول بوده‌اند، امّا رایانه‌های شخصی کوچک محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. در حالی که رایانه‌های شخصی کوچک تاج و تخت را از لپ‌تاپ‌ها نگرفته‌اند، هنوز هم ارزشمند هستند و توسط بسیاری ترجیح داده می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل