سامسونگگوشی هوشمند

مقایسه گلکسی A55 با پوکو X6 پرو؛ انتخاب بهترین میا‌ن‌رده‌ بازار

رقابت برای معرفی بهترین گوشی میان‌رده بین سامسونگ و شیائومی داغ‌تر از هر زمانی دنبال می‌شود. امسال هم برند پوکو، کُره‌ای‌ها را به چالش کشیده است.

گوشی‌های میان‌رده داغ‌ترین بازار را بین همه‌ی رده‌های قیمتی بازار موبایل در اختیار دارند؛ البته با توجه به شرایط پیچیده‌ای که بر بازار ایران حکم‌فرما است، تعریف گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده هم تغییرات نسبتا گسترده‌ای را تجربه می‌کند. در شرایط فعلی گوشی‌هایی را که در محدوده‌ی قیمتی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارند، به‌نوعی جزو گوشی‌های میان‌رده طبقه‌بندی می‌شوند.

سامسونگ و شیائومی اصلی‌ترین بازیگران بازار گوشی‌های میان‌رده ایران به حساب می‌آیند؛ در یک سال گذشته شاهد خودنمایی گوشی‌هایی از برندهای دیگر مانند موتورولا و ناتینگ هم بوده‌ایم، اما همچنان رقابت اصلی در این بخش بین همان دو شرکت جریان دارد. نکته‌ی جالب آنکه هم سامسونگ و هم شیائومی از سیاست مشابهی استفاده می‌کنند: عرضه‌ی تعداد بسیار زیادی از گوشی‌ها در هر رده‌ی قیمتی برای اشباع کردن بازار. می‌توان گلکسی A55 و پوکو X6 پرو را اصلی‌ترین نمایندگان دو شرکت برای رقابت بین میان‌رده‌ها دانست.

اگر قصد خرید یک گوشی جدید دارید و باید از بین میان‌رده‌ها بهترین مدل را انتخاب کنید، در ادامه می‌توانید با مقایسه‌ی جزء به جزء گلکسی A55 و پوکو X6 پرو همراه زومیت باشید تا با اطلاعات کامل‌تری گوشی بعدیتان را انتخاب کنید.

جدول مشخصات سخت‌افزاری

سخت‌افزار/گوشی

گلکسی A55

پوکو X6 پرو

ابعاد (میلیمتر)

۱۶۱٫۱ در ۷۷٫۴ در ۸٫۲

۱۶۰٫۵ در ۷۴٫۳ در ۸٫۳

وزن (گرم)

۲۱۳

۱۸۶

نمایشگر

۶٫۶ اینچ

SuperAMOLED

۱۲۰ هرتز

۶٫۶۷ اینچ

AMOLED

۱۲۰ هرتز

تراشه

اگزینوس ۱۴۸۰

مدیاتک Dimensity 8300 اولترا

رم و فضای ذخیره‌سازی

128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 6GB RAM, 256GB 8GB RAM, 256GB 12GB RAM

256GB 8GB RAM, 256GB 12GB RAM, 512GB 12GB RAM

دوربین اصلی

۵۰ مگاپیکسل

f/1.8, 1/1.56″, 1.0µm

PDAF, OIS

۶۴ مگاپیکسل

f/1.7, 1/2.0″, 0.7µm

PDAF, OIS

سایر دوربین‌ها

۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید

۵ مگاپیکسلی ماکرو

۸ مگاپیکسلی اولتراواید

۲ مگاپیکسلی ماکرو

فیلم‌برداری

4K@30fps

1080p@30/60fps

4K@24/30fps

1080p@30/60fps

دوربین سلفی

۳۲ مگاپیکسل

۱۶ مگاپیکسل

ظرفیت باتری

۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

سرعت شارژ

۲۵ وات

۶۷ وات

طراحی، کیفیت ساخت و صفحه نمایش

 

نگاهی به طراحی و کیفیت گلکسی A55 و پوکو X6 پرو به‌راحتی، استراتژی‌های متفاوت سامسونگ و شیائومی در ساخت گوشی میان‌رده را مشخص می‌کند.

از لحاظ طراحی، گلکسی A55 از DNA گوشی‌های رده‌بالا بهره می‌برد. کُره‌ای‌ها تلاش کرده‌اند تا از نظر زیبایی‌شناختی، گوشی‌های جدیدشان را با ظاهری مینیمال‌تر و با المان‌های مزاحم‌ کمتری طراحی کنند؛ اما شیائومی چنین اعتقادی ندارد. برخلاف A55 که در بخش پشتی‌اش تنها سه حلقه دوربین دیده می‌شوند، پنل پشتی پوکو X6 پرو مانند یک تابلوی اعلانات عمل می‌کند؛ علاوه‌بر سه حلقه دوربین، فلش هم درون حلقه‌ی مشابهی قرار گرفته است و کل این مجموعه‌ی چهارتایی، در یک قاب بزرگ مشکی رنگ جای داده شده‌اند.

سامسونگ بر خلاف روال رایج میان‌رده‌ها، برای ساخت پنل پشتی A55 از شیشه استفاده کرده که روی فریمی آلومینیومی سوار شده است؛ چنین تصمیمی باعث می‌شود گلکسی A55 دست‌کم تا زمان روشن شدن، بیشتر به گوشی‌های گران‌قیمت‌تر سامسونگ مانند گلکسی S24 شباهت داشته باشد.

در طرف دیگر،‌ پوکو X6 پرو از روند متداول‌تری استفاده می‌کند. پنل پشتی این دستگاه از جنس پلاستیک است و فریمی از جنس پلاستیک مات دارد؛ البته فریم، بسیار باکیفیت به‌نظر می‌رسد و شاید در نگاه اول نتوان تفاوت آن را از فریم‌های آلومینیومی تشخیص داد.

افزایش وزن، روی دیگر سکه‌ی استفاده از فلز و شیشه در ساخت بدنه گوشی به حساب می‌آید و درباره‌ی گلکسی A55 هم صدق می‌کند. این گوشی ۲۱۳ گرم وزن دارد که نه‌تنها برای یک میان‌رده، بلکه حتی برای گوشی‌های بسیار گران‌قیمت‌تر هم عدد زیادی است. برای مقایسه گلکسی S24 اولترا که جزو سنگین‌ترین و بزرگ‌ترین گوشی‌های بازار طبقه‌بندی می‌شود ۲۳۰ گرم وزن دارد. در سمت دیگر ماجرا، استفاده از پلاستیک در ساخت فریم و بدنه پشتی باعث شده وزن پوکو X6 پرو به ۱۸۶ گرم برسد.

به‌نظر می‌رسد تلاش‌های سامسونگ در بخش طراحی و ظاهر گوشی، در نهایت چندان هم موفقیت‌آمیز نبوده است؛ چراکه باوجود ضخامت تقریبا برابر با پوکو ایکس ۶ پرو، گلکسی A55 به‌هیچ‌وجه خوش‌دست به‌حساب نمی‌آید. دلیل آن را هم باید در عریض‌بودن بیش‌ازحد گوشی جست‌وجو کنیم.

رقابت نه‌چندان برابر نمایندگان سامسونگ و شیائومی، بلافاصله پس از روشن‌شدن گوشی‌ها تقریبا به‌صورت کامل به پایان می‌رسد. با توجه به سابقه‌ی طولانی و درخشان سامسونگ در ساخت نمایشگر، معمولا انتظار می‌رود گوشی‌های ساخت این شرکت هم در هر بازه‌ی قیمتی، به بهترین صفحه‌نمایش ممکن مجهز شوند؛ اما دست‌کم درباره‌ی گلکسی A55 چنین شرایطی صادق نیست.

میان‌رده‌ی سامسونگ از صفحه‌ای ۶٫۶ اینچی OLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی از HDR10+ و حداکثر روشنایی اعلامی ۱۰۰۰ نیت در حالت High Brightness استفاده می‌کند. این صفحه ۸۵٫۸ درصد از نمای روبه‌رویی گوشی را پوشش می‌دهد، تراکم پیکسلی‌اش به ۳۹۰ پیکسل‌براینچ می‌رسد و روکش گوریلاگلس ویکتوس‌پلاس هم از آن محافظت می‌کند؛ همین مورد آخر، احتمالا تنها برتری صفحه‌نمایش A55 نسبت به پوکو X6 پرو خواهد بود.

نماینده‌‌ی شیائومی از صفحه‌ی ۶٫۶۷ اینچی OLED استفاده می‌کند که اندکی بزرگ‌تر از نمایشگر رقیب است و تقریبا در هر زمینه‌ای به صفحه‌نمایش گلکسی A55 برتری محسوسی دارد؛ پشتیبانی از دالبی‌ویژن علاوه‌بر HDR10+، روشنایی ۱۲۰۰ نیت در حالت High Brightness و حداکثر روشنایی قابل دسترسی ۱۸۰۰ نیت، استفاده از فناوری FRC و پنل بومی ۱۰بیتی برای نمایش ۶۸ میلیارد رنگ (درمقایسه‌با نمایشگر ۸‌بیتی A55 با توانایی تولید ۱۶ میلیون رنگ) و تراکم پیکسلی ۴۴۶ پیکسل‌بر اینچ، همگی به‌خوبی نشان می‌دهند نماینده‌ی سامسونگ نبرد نمایشگرها را به شکل غیرقابل باوری به رقیب چینی واگذار می‌کند.

فارغ از اعداد و ارقام اعلام‌شده از سوی شرکت‌ها در مورد روشنایی صفحه‌نمایش پوکو X6 پرو و گلکسی A55، در تست‌های استاندارد زومیت با معیار شطرنجی ۵۰درصدی، روشنایی هر دو صفحه در حالت خودکار، تقریبا ۱۵۰۰ نیت به‌دست آمد؛ این عدد هنگام پخش محتوای HDR نیز به محدوده‌ی ۲۰۰۰ نیت می‌رسد.

پوکو X6 پرو در زمینه‌ی نمایش رنگ‌ها برتری محسوسی به گلکسی A55 دارد؛ درحالی‌که نماینده‌ی سامسونگ صرفا حدود ۸۳ درصد از فضای رنگی وسیع DCI-P3 را پوشش می‌دهد، میان‌رده‌ی پوکو با پوشش بیش‌از ۹۶ درصدی همین فضا و نمایش رنگ‌های زنده و باطراوت‌تر، گوی رقابت را به‌کلی از A55 می‌رباید.

مقایسه عملکرد نمایشگر گلکسی A55 و پوکو X6 پرو

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گلکسی A55

۱٫۵

۵۹۰

۱۵۰۰

۹۹٫۷ درصد

(Natural)

۲٫۴

۸۲٫۸ درصد

(Vivid)

۳٫۸

پوکو X6 پرو

۲٫۱۵

۵۸۴

۱۴۴۰

۹۹٫۲ درصد

(Original Color)

۳٫۱

۹۶٫۵ درصد

(Saturated)

۳٫۱

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

علاوه‌بر نمایش تصاویر درخشان‌تر و چشمگیرتر، ۹۰ درصد از نمای روبه‌روی گوشی پوکو X6 پرو با نمایشگر پوشانده شده که نشان می‌دهد حاشیه‌های پوکو به‌مراتب باریک‌تر و در نتیجه، نمای جلویی آن مدرن‌تر از A55 است. متاسفانه بدون درنظر گرفتن اعداد و ارقام و حتی اگر هیچ‌چیز در مورد «نسبت نمایشگر به بدنه» ندانیم، باز هم حاشیه‌های بسیار عریض نمایشگر A55 از همان نگاه نخست، ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد و به‌اصطلاح، «توی ذوق می‌زند.»

تمام برتری‌هایی گه برای گوشی پوکو در بخش نمایشگر برشمردیم، دقیقا مواردی هستند که انتظار داشتیم برای گلکسی A55 فهرست شوند؛ اما در کمال ناباوری، سامسونگ، تولیدکننده‌ی شناخته‌شده‌ی پنل‌های نمایشگر، در زمین خودی، رقابت را به رقیبش واگذار می‌کند.

نمایشگر هر دو گوشی را اسپیکرهای استریو با عملکرد تقریبا یکسان همراهی می‌کنند؛ اما چنانچه کمی سخت‌گیرتر باشیم، می‌توانیم بگوییم که پوکو ایکس ۶ پرو، حجم صدای بیشتری دارد و بیس‌ها را اندکی کوبنده‌تر پخش می‌کند. پوکو از پسِ تولید صدای Hi-Res با نرخ نمونه‌برداری ۱۹۲ کیلوهرتز و عمق ۲۴بیت نیز برمی‌آید؛ این گوشی برخلاف A55، از کُدِک صوتی پیشرفته‌‌ی AptX HD نیز پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار و رابط کاربری

سامسونگ از سال‌ها پیش روی رابط کاربری اختصاصی خود برای گوشی‌های اندرویدی کار می‌کند. این رابط کاربری زمانی TouchWiz نام داشت و انبوه امکاناتی که در آن قرار داده‌شده بود در کنار دسترسی پیچیده و بعضا غیرممکن به این امکانات، یکی از متناقض‌ترین تجربه‌های کاربری را ارائه می‌داد. One UI چند سالی است که جایگزین TouchWiz شده و خوشبختانه یکی از استانداردترین پوسته‌های مبتنی بر اندروید به‌حساب می‌آید.

One UI 6.1 جدیدترین نسخه از رابط کاربری سامسونگ برپایه‌ی اندروید ۱۴ به‌شمار می‌رود که به دلیل سفارشی‌سازی سنگین پوسته و منوها، به‌سختی می‌توان متوجه تغییرات اعمال‌شده روی هسته‌ی اندروید شد؛ شاید این موضوع در نگاه برخی کاربران یک نقطه‌قوت به‌شمار برود؛ اما به‌عقیده‌ی بسیاری دیگر، یکی از نقاط ضعف اصلی رابط کاربری سامسونگ است. تضمین چهار سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و پنج‌سال به‌روزرسانی امنیتی، گلکسی A55 را از این نظر پس از پیکسل‌‌های میان‌‌رده، در بالاترین جایگاه پشتیبانی نرم‌افزاری بین اندرویدی‌ها قرار می‌دهد.

پوکو X6 پرو جزو اولین گوشی‌های شیائومی به‌حساب می‌آید که از رابط کاربری HyperOS استفاده می‌کند. HyperOS برخلاف آنچه شیائومی تبلیغ می‌کرد، نه‌تنها یک سیستم‌عامل جدید نیست بلکه حتی یک تغییر بسیار چشمگیر هم به‌حساب نمی‌آید. به زبان ساده‌تر HyperOS را باید تغییری جزئی روی MIUI دانست که به جز جزئیات قابل چشم‌پوشی مانند تغییر پالت‌های رنگی و آیکون‌ها، هنوز هم از بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف رابط‌های کاربری شیائومی یعنی انبوه اپلیکیشن‌های زائد و ناخواسته و بدتر از آن، تبلیغات درون‌سیستمی رنج می‌برد.

دیدن تبلیغات درون منوهای سیستم‌عامل آنقدر عجیب و زشت است که نمی‌توان تحت هیچ شرایطی آن را توجیه کرد. به گفته‌ی شیائومی، پوکو X6 پرو سه سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و چهار سال آپ‍دیت‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد.

با تمام اوصاف، پوکو ایکس ۶ پرو چه از نظر تجربه‌ی کاربری، چه از نظر پشتیبانی نرم‌افزاری، کاملا زیر سایه‌ی گلکسی A55 قرار می‌گیرد.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری

سامسونگ در سال‌های اخیر تلاش کرده فاصله‌ی عملکردی تراشه‌های اگزینوس با نمونه‌های مطرح و محبوب مانند سری اسنپدراگون کوالکام را کمتر کند؛ اما در عمل نه‌تنها به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده است؛ بلکه به‌نظر می‌رسد حتی از مدیاتک هم عقب مانده باشد. با این توضیح، زمانی که ببینیم گلکسی A55 از تراشه‌ی Exynos 1480 و پوکو X6 پرو از تراشه‌ی Dimensity 8300 اولترا استفاده می‌کند، دیدن نتایج بنچمارک‌ها هم چندان متعجب‌مان نخواهد کرد.

تراشه‌ی به‌کاررفته در دل گلکسی A55، با لیتوگرافی ۴نانومتری سامسونگ و تراشه‌ی استفاده‌شده در پوکو X6 پرو با لیتوگرافی N4P (پنج نانومتر بهبودیافته) TSMC تولید می‌شود؛ اما اگزینوس ۱۴۸۰ در بنچمارک‌های استاندارد حدود ۲۰ درصد و در تست‌های عملکرد گرافیکی تقریبا ۶۰ درصد ضعیف‌تر از دیمنسیتی ۸۳۰۰ اولترا ظاهر می‌شود؛ شکاف عملکردی به‌اندازه‌‌ای عمیق است که گویی گوشی‌هایی از دو سطح کاملا متفاوت؛ مثلا میان‌رده با پرچم‌دار اقتصادی را مقایسه می‌کنیم!

مقایسه عملکرد پردازشی گلکسی A55 و پوکو X6 پرو

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی A55

Exynos 1480

۱۰۵

۴۱۴۵

۱۱۷۰

۳۴۸۲

۲۷

۱۹

پوکو X6 پرو

Dimensity 8300-Ultra

۱۶۷

۴۸۷۹

۱۳۹۷

۴۳۹۳

۶۳

۵۲

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

یکی از دلایل چنین اختلاف فاحشی در عملکرد تراشه‌ها را می‌توان در مشخصات فنی آن‌ها جست‌وجو کرد؛ درحالی‌که Exynos 1480 هسته‌های قدیمی Cortex A78 و Cortex A55 را با حداکثر فرکانس ۲٫۷۵ و ۲٫۰ گیگاهرتز به‌عنوان CPU به‌کار می‌گیرد، تراشه‌ی Dimensity 8300 Ultra از ترکیب هسته‌های جدیدترِ Cortex A715 و Cortex A510 در فرکانس‌های ۳٫۳۵-۳٫۲ و ۲٫۲ گیگاهرتز استفاده می‌کند.

مشخصات فنی Exynos 1480 و Dimensity 8300 Ultra

تراشه/پارامتر

Exynos 1480

Dimensity 8300 Ultra

CPU

۴هسته‌ی ۲٫۷۵ گیگاهرتزی Cortex A78

۴هسته‌ی ۲٫۰۰ گیگاهرتزی Cortex A55

۱هسته‌ی ۳٫۳۵ گیگاهرتزی Cortex A715

۳هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Cortex A715

۴هسته‌ی ۲٫۲ گیگاهرتزی Cortex A510

GPU

Xclipse 530

Mali G615-MC6

فرآیند ساخت

۴نانومتری سامسونگ

TSMC N4P

کلاس ۵نانومتر بهبودیافته

درباره‌ی وضعیت فضای ذخیره‌سازی هم خبرها برای طرفداران سامسونگ چندان دلگرم‌ کننده نیست. سامسونگ به‌صورت رسمی نوع فضای ذخیره‌سازی به‌کاررفته در A55 را اعلام نمی‌کند؛ اما نگاهی به بنچمارک‌ها و مقایسه‌ی آن‌ها با گوشی‌های دیگر نشان می‌دهد که احتمالا گلکسی A55 از فضای ذخیره‌سازی UFS 2.1 استفاده می‌کند. در سوی دیگر پوکو X6 پرو از ماژول UFS 4.0 بهره می‌برد.

پوکو X6 پرو در نسخه‌ی پایه به ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی مجهز شده است؛ درحالی‌که نسخه‌ی پایه‌ی گلکسی A55 تنها ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد و از ۶ گیگابایت رم استفاده می‌کند. بالاترین کانفیگ هردو گوشی هم ۱۲ گیگابایت رم در اختیارتان قرار می‌دهند. در بازار ایران عمدتا می‌توان مدل ۸ | ۲۵۶ یا ۱۲ | ۵۱۲ گیگابایت پوکو X6 پرو و مدل ۸ | ۱۲۸ گیگابایت گلکسی A55 را یافت.

خوشبختانه با گذر از عملکرد سخت‌افزاری ناامیدکننده، گلکسی A55 از نظر عملکرد باتری کمی دلگرم‌کننده‌تر ظاهر می‌شود. هم A55، هم پوکو X6 پرو از باتری‌هایی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت استفاده می‌کنند. در تست‌ پخش ویدیوی زومیت، گلکسی A55 رکوردی نزدیک به ۳۰ ساعت را به ثبت رساند و عملکردش در تست کاربری روزمره هم به محدوده ۱۴ ساعت نزدیک شد؛ اما پوکو X6 پرو نتوانست عملکردی بهتر از ۲۰ ساعت در تست پخش ویدیو و ۱۲٫۵ ساعت در تست کاربری روزمره داشته باشد.

عملکرد باتری گلکسی A55 و پوکو X6 پرو

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی A55

۶٫۶ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۹:۴۴

۱۳:۴۸

پوکو X6 پرو

۶٫۶۷ اینچ

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰:۰۰

۱۲:۳۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد خوب سامسونگ در شارژدهی به‌این‌معنی نیست که نماینده‌ی شرکت کُره‌ای حرف و حدیث دیگری در این بخش ندارد. مطابق انتظار از شارژر درون بسته‌بندی گلکسی A55 خبری نیست و حتی در صورت خرید شارژر جداگانه هم حداکثر از شارژ ۲۵ وات پشتیبانی می‌شود؛ درحالی‌که با خرید پوکو X6 پرو به هزینه‌ی اضافه برای خرید شارژر نیازی ندارید و ضمنا، شارژر درون بسته‌بندی گوشی ۶۷ وات است و می‌توانید گوشی را با همین توان شارژ کنید. گلکسی ظرف ۶۰ دقیقه و پوکو ظرف ۴۵ دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شود.

دوربین

به‌صورت سنتی و با تجربه‌ای که از سری پوکو داریم، دوربین را باید یکی از نقاط ضعف گوشی‌های این سری به‌حساب بیاوریم؛ اما با دید مقایسه‌ای و در مقابل A55، اوضاع چندان هم برای نماینده‌ی پوکو بد پیش نمی‌رود. پیش از بررسی عملکرد گوشی‌ها در عکاسی بد نیست سخت‌افزار دوربین‌ هر دو گوشی را مرور کنیم.

متاسفانه طبق سنت نه‌چندان حسنه‌ی گوشی‌های میان‌رده، شاهد استفاده از همان ترکیب دوربین اصلی(واید) + دوربین اولتراواید + دوربین ماکرو هستیم. به‌نظر می‌رسد فعلا شرکت‌ها توان دل کندن از دوربین نه‌چندان کارامد ماکرو را ندارند.

دوربین اصلی پوکو X6 پرو از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی با ابعاد 1/2.0 اینچی و پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری استفاده می‌کند؛ این حسگر در پسِ لنزی با دیافراگم f/1.7 قرار دارد. در طرف دیگر، دوربین اصلی گلکسی A55 از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی با ابعاد 1/1.56 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری بهره می‌برد و لنزی با دیافراگم f/1.8 را مقابلش دارد؛ بدین‌ترتیب حسگر گلکسی ۶۰درصد بزرگ‌تر است؛ اما به‌خاطر دیافراگم تنگ‌ترِ لنز، ۱۰ درصد نور کمتری هم از خود عبور می‌دهد.

در حسگر اصلی هر دو گوشی‌ها، فیلتر رنگی به‌گونه‌ای است که هر ۴ پیکسل مجاور، رنگ مشابهی را ثبت می‌کنند؛ بنابراین عکس‌های دوربین اصلی پوکو در حالت پیش‌فرض با وضوح ۱۶ مگاپیکسل و عکس‌های دوربین اصلی گلکسی A55 با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسل به‌ثبت می‌رسند. دوربین اصلی هر دو گوشی به لرزشگیر اپتیکال هم مجهز شده‌اند و از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز برای فوکوس‌کردن روی سوژه بهره می‌برند.

در تصویر زیر و برش‌هایی که از آن تهیه کرده‌ایم، مشاهده می‌کنید که رنگ‌های پوکو به‌واقعیت نزدیک‌تر هستند و جزئيات سوژه‌های نزدیک‌تر به دوربین نیز تا حد قابل مشاهده‌ای بیشتر است. در صورتی که به سوژه‌های دورتر دقیق شوید، اوضاع کمی برعکس می‌شود و پوکو، با آبرنگی‌تر کردن تصاویر و اضافه کردن جزئیات مصنوعی به عکس، کار را کمی خراب می‌کند. در چنین موقعیتی، گلکسی A55 کمی طبیعی‌تر عمل می‌کند.

نمونه عکس دوربین اصلی پوکو X6 پرو از بام یک ساختمان با منظره آسمان
دوربین اصلی پوکو X6 پرو
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A55 از بام یک ساختمان با منظره آسمان
دوربین اصلی گلکسی A55
جزئيات سوژه‌های نزدیک در عکس پوکو ایکس ۶ پرو
برش نزدیک عکس پوکو X6 پرو از سوژه‌ی نزدیک
جزئيات سوژه‌های نزدیک در عکس گلکسی A55
برش نزدیک عکس گلکسی A55 از سوژه‌ی نزدیک
جزئيات سوژه‌های دور در عکس پوکو ایکس ۶ پرو
برش نزدیک عکس پوکو X6 پرو از سوژه‌ی دور
جزئيات سوژه‌های دور در عکس گلکسی A55
برش نزدیک عکس گلکسی A55 از سوژه‌ی دور

دوربین پوکو ایکس ۶ پرو،‌ وقتی سرسبزی طبیعت مانند برگ درختان و گیاهان را در تصویر تشخیص می‌دهد، رنگ‌ها را تا حد زیادی اشباع می‌کند تا تصاویر، جذاب‌تر به نظر برسند؛ در صورتی که رنگ عکس‌های گلکسی A55 (حداقل در این سناریو) به واقعیت نزدیک‌تر است.

نمونه عکس دوربین اصلی پوکو X6 پرو در محیط روشن خارجی از یک کوچه با ساختمان ها و درختان
پوکو X6 پرو
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A55 در محیط روشن خارجی از یک کوچه با ساختمان ها و درختان
گلکسی A55
نمونه عکس کراپ شده دوربین اصلی پوکو X6 پرو در محیط روشن خارجی از یک کوچه با ساختمان ها و درختان
برش نزدیک عکس پوکو X6 پرو
نمونه عکس کراپ شده دوربین اصلی گلکسی A55 در محیط روشن خارجی از یک کوچه با ساختمان ها و درختان
برش نزدیک عکس گلکسی A55

معمولا کاربران انتظار زیادی از دوربین‌های اولتراواید گوشی‌ها ندارند؛ اما اگر شما به گرفتن عکس‌های فوق‌عریض علاقه‌مندید، باید بدانید گلکسی A55 با دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، عکس‌های بهتری نسبت به دوربین ۸ مگاپیکسلی پوکو ثبت می‌کند. این برتری چه در بخش جزئیات، چه رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی، چه حذف نویز دیده می‌شوند.

نمونه عکس دوربین اولتراواید پوکو X6‌ پرو در محیط روشن خارجی از نمای یک خیابان و درختان
دوربین اولتراواید پوکو X6 پرو
نمونه عکس دوربین اولتراواید گلکسی A55 در محیط روشن خارجی از نمای یک خیابان و درختان
دوربین اولتراواید گلکسی A55
نمونه عکس کراپ شده دوربین اولتراواید پوکو X6‌ پرو در محیط روشن خارجی از نمای یک خیابان و درختان
تصویر کراپ شده پوکو X6 پرو
نمونه عکس کراپ شده دوربین اولتراواید گلکسی A55 در محیط روشن خارجی از نمای یک خیابان و درختان
تصویر کراپ شده گلکسی A55

در انتخاب بهترین عملکرد در تصویر سلفی هم با کمی دقت، متوجه می‌شویم که باید برتری را به گلکسی A55 بدهیم. دوربین سلفی نماینده‌ی سامسونگ گستره‌ی دینامیکی را به شکل بهتری پوشش می‌دهد و رنگ چهره‌ی سوژه‌های حاضر در کادر به‌صورت مصنوعی تغییر نمی‌کند. همچنین مشخص است که دوربین سلفی پوکو تلاش کرده با روتوش‌کردن چهره‌ها، نتیجه را به سلیقه‌ی کاربران شرق آسیایی نزدیک‌تر کند؛ اما تضمینی نیست که کاربران ایرانی هم از این ویژگی استقبال کنند.

نمونه عکس سلفی پوکو X6‌ پرو در محیط داخلی
سلفی با پوکو X6 پرو
نمونه عکس سلفی گلکسی A55 در محیط داخلی
سلفی با گلکسی A55
نمونه عکس سلفی کراپ شده پوکو X6‌ پرو در محیط داخلی
سلفی کراپ شده پوکو X6 پرو
نمونه عکس سلفی کراپ شده گلکسی A55 در محیط داخلی
سلفی کراپ شده گلکسی A55

در محیط‌های کم‌نور عملکرد هر دو دوربین افت می‌کند. در نمونه‌‌ی زیر با نور اندک، پوکو X6 پرو رنگ‌های جذاب‌تری ثبت کرده است؛ اما هر دو گوشی در ثبت جزئیات با ضعف جدی روبه‌رو هستند. با تمام تفاسیر و در مجموع، گوشی پوکو نویز عکس را کمتر دست‌کاری می‌کند که باعث می‌شود جزئيات بیشتری را در عکس نهایی بببینیم.

نمونه عکس دوربین اصلی پوکو X6 پرو در محیط تاریک داخلی از یک گلدان و گل های خشک
پوکو X6 پرو
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A55 در محیط تاریک داخلی از یک گلدان و گل های خشک
گلکسی A55
نمونه عکس کراپ شده با دوربین اصلی پوکو X6 پرو در محیط تاریک داخلی از یک گلدان
تصویر کراپ شده پوکو X6 پرو
نمونه عکس کراپ شده با دوربین اصلی گلکسی A55 در محیط تاریک داخلی از یک گلدان
تصویر کراپ شده گلکسی A55

بخشی از نتایج عکاسی با گلکسی A55 و پوکو X6 پرو به سلیقه‌ی کاربر بستگی دارد و در بسیاری از موارد هم، اختلاف‌ها برای پیدا کردن یک برنده‌ی نهایی کافی نیستند. در برخی از سناریوها گلکسی A55 برنده‌ی مطلق رقابت است؛ اما در سناریوهایی دیگر، قافیه را به رقیب قدرش می‌بازد.

جمع‌بندی

مشخص‌کردن گوشی برنده در یک رقابت دوتایی، تا حد زیادی به پارامترهایی برمی‌گردد که هر کاربر از دستگاه خود انتظار دارد. ممکن است شما کاربری باشید که طراحی مینیمال‌تر را می‌پسندید و داشتن باتری بهتر در کنار دوربینی با عملکرد قابل قبول در اولویت‌های اصلی‌تان قرار دارد؛ در این شرایط گلکسی A55 گزینه‌ی بهتری برای شما خواهد بود.

اگر جزو کاربرانی باشید که نمایشگر باکیفیت‌تر برای تماشای محتوای ویدیویی و سخت‌افزار قدرتمندتر برای اجرای بازی‌ها را اولویت اصلی خود می‌دانند؛ دوست دارند گوشی‌شان سبک‌تر و خوش‌دست‌تر باشد و با شارژر قدرتمند درون جعبه (و البته سرعت شارژ بالا) به دست‌شان برسد؛ بنابراین پوکو ایکس ۶ پرو، انتخاب مناسب‌تری برایتان خواهد بود.

شاید بتوانیم با اضافه کردن پارامتر قیمت به معادله، برنده‌ی رقابت را بهتر مشخص کنیم. از آنجایی که گلکسی A55، در راه فریم فلزی و بدنه‌ی شیشه‌ای، تقریبا تمام پارامترهای دیگر را فدا کرده است، منطقی به ‌نظر می‌رسد اگر در مجموع، پوکو ایکس ۶ پرو را گزینه‌ی بهتری بدانیم.

نمایش بیشتر
نوشته های بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا