مانیتور گیمینگ WOLED جدید ایسوس با امکانات پیشرفته معرفی شد

ایسوس مانیتور گیمینگ جدید 27 اینچی خود را با پنل WOLED براق رونمایی کرد که از نرخ نوسازی سریع و فناوری‌های G-Sync و FreeSync پشتیبانی می‌کند.

 ایسوس جدیدترین مانیتور گیمینگ OLED خود با نام ROG Strix XG27AQDMG را رونمایی کرد. این مانیتور 27 اینچی با هدف رقابت با بهترین مانیتورهای گیمینگ بازار، از پنل نسل سوم WOLED ال‌جی با رزولوشن 1440P و نرخ نوسازی بیش از 240 هرتز بهره می‌برد.

دو ویژگی برجسته‌ی این مانیتور، امکان تجربه‌ی بازی بدون لرزش (Flicker-Free) با نرخ نوسازی متغیر (VRR) و پشتیبانی از فناوری ELMB است که آن را به اولین پنل OLED با این قابلیت‌ها تبدیل می‌کند.

تامزهاردور می‌نویسد که تاکنون مانیتور دیگری از نوع OLED از قابلیت‌های VRR بدون لرزش و ELMB به‌طور هم‌زمان پشتیبانی نمی‌کرد. پیش‌از‌این، برای داشتن این ویژگی‌ها، به مانیتور گیمینگ IPS با نرخ نوسازی چشمگیر نیاز داشتید.

به‌نظر می‌رسد ایسوس موفق شده است که این قابلیت‌ها را با همکاری ال‌جی در پنل WOLED نسل سوم آن‌ها ادغام کند. ایسوس فناوری ضدلرزش خود را «OLED Anti-Flicker» نامیده است که به کاهش چشمگیر نوسان‌های روشنایی هنگام تغییر ناگهانی نرخ نوسازی نمایشگر در حالت VRR کمک می‌کند. ELMB مخفف فناوری «Extreme Low Motion Blur» بوده و با قراردادن فریم‌های سیاه اضافی، تاری حرکت مشهود روی صفحه را کاهش می‌دهد.

همچنین، XG27AQDMG اولین مانیتور گیمینگ OLED جهان با روکش براق روی پنل است که در محیط‌های مناسب، وضوح بصری نمایشگر را بهبود می‌بخشد. در گذشته، اگر خواهان صفحه‌نمایش براق بودید، به خرید مانیتوری با فناوری QD-OLED رقیب سامسونگ مجبور می‌شدید. فناوری WOLED ال‌جی نیز در قالبی براق در‌دسترس است؛ اما فعلاً فقط با نمایشگر ROG جدید ایسوس. سایر پنل‌های WOLED همگی با روکش مات ضد‌انعکاس یا نیمه‌براق عرضه می‌شوند.

ایسوس در مانیتور ROG Strix XG27AQDMG از جدیدترین فناوری نسل سوم WOLED ال‌جی استفاده کرده است. این فناوری از مزایای آرایه‌ی میکرو عدسی (Micro Lens Array) و تقویت‌کننده‌ی چندگانه‌ی متا (Meta Multi-Booster) و تقویت‌کننده‌ی جزئیات (Detail Enhancer) بهره می‌برد. آرایه‌ی میکرو عدسی ال‌جی، ویژگی اصلی نسل سوم WOLED است که با کاهش اتلاف نور داخل پنل، باعث افزایش کارایی تولید نور می‌شود.

این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا فناوری WOLED ال‌جی برای نمایش رنگ سفید به زیرپیکسل اختصاصی سفید متکی است که در نسل‌های قبلی WOLED به‌دلیل فیلتر رنگی که بخش زیادی از نور خروجی زیرپیکسل سفید را مسدود می‌کرد، ازنظر مصرف انرژی بسیار ناکارآمد بود.

با ترکیب این سه فناوری، نسل سوم WOLED قابلیت‌هایی درزمینه‌ی حداکثر روشنایی تا 3000 نیت و درخشندگی رنگ تا 1500 نیت را ارائه می‌دهد. با‌این‌حال، این‌ها حداکثر قابلیت‌های پنل ال‌جی هستند. در قالب مانیتور، پنل ال‌جی برای افزایش طول عمر به حداکثر روشنایی 1000 نیت محدود شده است.

سایر مشخصات فنی این مانیتور شامل زمان پاسخ‌گویی 0/03 میلی‌ثانیه که ویژگی مشترک همه‌ی مانیتورهای OLED است، گواهینامه‌ی Display HDR 400 True Black، گارانتی 3 ساله، پوشش 99 درصدی DCI-P3، حالت روشنایی یکنواخت، الگوریتم ویژه‌ی وضوح متن با نام «Clear Pixel Edge» و هیت‌سینک اختصاصی برای خنک‌کردن پنل OLED و افزایش طول عمر آن می‌شود.

ایسوس برای گیمرها حالت ویژه‌ای با نسبت تصویر 4:3 در نظر گرفته است که مانیتور را در رزولوشن غیرعریض برای آن دسته از گیمرهای رقابتی اجرا می‌کند که نمی‌خواهند حواسشان با دید محیطی پرت شود. همچنین، مشابه سایر مانیتورهای ROG ایسوس، مدل XG27AQDMG با پایه‌ی بسیار کارآمد با قابلیت تنظیم ارتفاع 0 تا 120 میلی‌متر، چرخش 45 درجه‌ای، خم‌شدن 20 درجه‌ای و چرخش 90 درجه‌ای برای استفاده به‌صورت عمودی ارائه می‌شود.

درگاه‌های ورودی‌و‌خروجی این مانیتور شامل یک درگاه DisplayPort 1.4، دو درگاه HDMI 2.0، جک هدفون و هاب USB با دو درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A می‌شود. برای اجرای مانیتور با رزولوشن و نرخ نوسازی اصلی آن ازطریق DisplayPort، به فشرده‌سازی جریان نمایشگر (DSC) نیاز است. با‌این‌حال، هنگام استفاده از درگاه‌های HDMI 2.0 با پهنای باند بیشتر نیازی به DSC نیست.

ایسوس هنوز قیمت و زمان عرضه‌ی این مانیتور را اعلام نکرده است؛ اما انتظار می‌رود قیمت آن مانند اکثر مانیتورهای گیمینگ OLED با رزولوشن 1440P، بین 800 تا 1000 دلار باشد.

خروج از نسخه موبایل